BI1J - Dag 059

Bijbel In Een Jaar

Dag 059

Proloog

'Meneer, u hebt geen recht nodig, maar genade!'
We hebben allemaal meer behoefte aan genade dan aan recht.
Het thema van de 'genade van God' loopt als een rode draad door de Bijbel. God is 'rijk aan barmhartigheid' (Efeziërs 2:4, WV). Het Griekse woord eleos betekent 'genade, barmhartigheid, ontferming, medelijden'.

Psalm (27)

BI1J:
Sommige ouders geven hun kinderen alleen liefde en bescherming als ze vinden dat ze dit verdienen. Zo is God niet. De geweldige waarheid is dat onze Vader barmhartig is en ons liefde en bescherming geeft, ook als we dit niet verdienen.
NB
8
Van u zei mijn hart steeds:  ‘zoekt zijn aanschijn!’- ✡ Ene, uw aanschijn zal ik zoeken!
13
O, als ik niet had vertrouwd te zien de goedheid van de Ene ✡ in het land der levenden!

Marcus (10)

BI1J:
Het is niet de bedoeling dat we
  • toegeven aan elke kinderlijke neiging en
  • geen verantwoordelijkheid nemen voor onze daden.
Maar we moeten, net als kinderen,
openstaan en ontvankelijk zijn,
onze gevoelens niet wegduwen, maar
erkennen
  • hoe breekbaar en kwetsbaar we zijn en
  • hoe hard we elkaar nodig hebben.
Wees net als kinderen bereid om te vergeven en het vertrouwen te herstellen.
We moeten ons realiseren dat we afhankelijk zijn van wat Jezus ons geeft, en dit aanvaarden als geschenk
  • dat we niet verdienen, maar
  • dat Jezus in zijn genade aan ons geeft.
NB
13
Ze hebben kinderen (* Letterlijk: jongetjes) tot hem gebracht, dat hij die zal vastgrijpen. Maar de leerlingen straffen hen af.
14
Maar als Jezus dat ziet wordt hij boos en zegt tot hen:
laat de kinderenk (* Letterlijk: jongetjes) tot mij komen, verhindert ze niet; want van zulken is het koninkrijk van God;
15
amen is het, zeg ik u:
wie het koninkrijk van God niet zal ontvangen als een kind (* Letterlijk: jongetje) , zal het echt niet binnengaan!
18
Maar Jezus zegt tot hem:
wat noem je mij goed?- niemand is goed, behalve één: God;
23
Jezus kijkt rond en zegt tot zijn leerlingen:
hoe moeilijk zullen wie het nodige hebben het koninkrijk van God binnenkomen!
26
Maar zij zijn uitermate verslagen geworden en zeggen bij zichzelf: wie is bij machte te worden gered?
27
Jezus kijkt hen aan en zegt:
bij mensen is dat onmogelijk, echter niet bij God; ‘alle dingen zijn immers mogelijk bij God’ (Gen. 18,14)!

Leviticus (4)

Wat een bloederige bedoening !
NB
3
als de priester, de gezalfde, zondigt  tot schuld over de gemeente:
doen naderen zal hij tot de Ene, voor zijn zonden waarmee hij heeft gezondigd:
  een var, dat is de zoon van een rund, volmaakt, ter ontzondiging.
5
Nemen zal de priester, de gezalfde, iets van het bloed van de var;
en doen komen zal hij dat in de tent van samenkomst.
6
Dopen zal de priester zijn vinger in het bloed;
bespatten zal hij met een deel van het bloed, voor het aanschijn van de Ene, het aanschijn van de voorhang van het heiligdom, zeven malen.
7
Prijsgeven zal de priester een deel van het bloed over de horens van het altaar voor de kruidenwierook
   voor het aanschijn van de Ene dat zich bevindt in de tent van samenkomst;
   al het overige bloed van de var vergiet hij aan de voet van het altaar voor de opgangsgave, in de opening van de tent van samenkomst.
22
Wanneer een verhevene zondigt en -in dwaling- iets heeft gedaan tegen één van al de geboden van de Ene, zijn God,
   over wat niet zal worden gedaan, en zo schuld op zich geladen heeft,
23
of zijn zonde werd hem later pas bekend, die waarmee hij heeft gezondigd:
doen komen zal hij als toenadering van hem uit de geiten een sater, een mannetje, volmaakt.
27
Als één ziel uit de gemeenschap van het land in dwaling zondigt,
door één van de geboden van de Ene over wat niet zal worden gedaan toch te doen en zo schuld op zich geladen heeft,-
28
of later pas werd aan hem bekend zijn zonde waarmee hij heeft gezondigd:
doen komen zal hij dan als toenadering van hem een sater uit de geiten, een volmaakt wijfje, voor die zonde van hem waarmee hij heeft gezondigd;

Leviticus (5)

BI1J:
We zijn allemaal schuldig (Jakobus 2:10, GNB). Het woord schuld komt vaak voor in dit gedeelte (Leviticus 4:3,13,22,27; 5:5). Tegenover zonde moet genoegdoening staan (5:5-6). Paulus zegt dat het loon van de zonde de dood is (Romeinen 6:23).
 
De uitvoerige offers die in dit gedeelte worden beschreven, waren bedoeld om de mensen voor te bereiden op het ene volmaakte offer van Jezus, die gestorven is voor jou en mij (de schuldigen), opdat wij de genade van God kunnen ontvangen.
  • Jezus heeft verzoening gebracht voor jouw zonden

    Er kan geen vergeving zijn zonder genoegdoening of verzoening voor zonde (Leviticus 4:31,35; 5:10,13). Je kunt verzoening definiëren als 'het weer goedmaken als je iets verkeerds hebt gedaan of iemand hebt gekwetst'. Een zoen was oorspronkelijk een geldsom waarmee schuld werd afgekocht. De betekenis 'kus' is hiervan afgeleid, omdat daarmee de verzoening vaak werd bezegeld. Uiteindelijk heeft Jezus de volmaakte verzoening gebracht voor onze zonden (Hebreeën 2:17).
     
  • Jezus is gestorven als zoenoffer

    In dit gedeelte lezen we de details van het systeem van offers voor zonden (Leviticus 4:3,29,33,34; 5:9,11,12). Jezus is gestorven als zoenoffer voor jouw en mijn zonden (Romeinen 3:25).
     
  • Jezus was het volmaakte offer

    Het offer moest 'zonder enig gebrek' zijn (Leviticus 4:3,28,32). Uiteindelijk kon alleen Jezus het volmaakte offer zijn (Hebreeën 5:9).
     
  • Jezus is het Lam van God

    Een lam werd aangeboden als offer voor zonde (Leviticus 4:32, HSV). De schuldige moest de handen op de kop van het lam leggen. Het lam stierf als reinigingsoffer om de zonde weg te nemen. Jezus is 'het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt' (Johannes 1:29).
     
  • Het bloed van Jezus is vergoten voor jou

    De priester moest wat bloed van het offerdier op het brandofferaltaar strijken en de rest van het bloed uitgieten (Leviticus 4:34). Het bloed stond voor de levenskracht van het dier (17:11). Het uitgieten van het bloed stond symbool voor de dood van het dier. Het dier stierf in plaats van degene die het offer bracht. Het bloed van Jezus is vergoten voor jou en mij (Matteüs 26:28).
     
  • Jezus heeft de genade van God binnen het bereik van iedereen gebracht

    Het woord 'vergeving' komt steeds terug in dit gedeelte (Leviticus 4:20,26,31,35; 5:10,13). 'Als er geen bloed wordt uitgegoten, vindt er geen vergeving plaats' (Hebreeën 9:22). Het bloed van Jezus maakt vergeving van zonden mogelijk (Efeziërs 1:7). Hierdoor ligt de genade van God binnen ieders bereik.
--
(0)
(27)
(10)
(4-5)



Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)