Ongeloofwaardig: hoe ik mezelf radicaliseerde - en daar van terugkwam (Dennis Abdelkarim Honing & Nikki Sterk)
Bibliotheek / Ongeloofwaardig: hoe ik mezelf radicaliseerde - en daar van terugkwam (Dennis Abdelkarim Honing & Nikki Sterk)
(1)
I. Hoe ik me bekeerde
p.52
Je krijgt een boete voor fietsen zonder licht, maar er was geen wet die verbood dat mijn moeder alcoholist was. Nederland heeft alleen wetten voor op straat, maar de islam durft mensen aan te spreken op wat er in hun koelkast staat en hoe ze met hun familie moeten omgaan. Dat waardeerde ik.
p.57
Ik vond en vind Nederland een hypocriete samenleving. We zijn vrij, democratisch, verlicht en niet arm. Maar de zelfmoordcijfers en scheidingspercentages zijn hoog en wat de farmaceutische industrie hier aan antidepressiva verkoopt liegt er niet om. Ondertussen wordt er paternalistisch gedacht dat Afrika zielig is, want daar hebben ze honger.
II. Hoe ik mezelf radicaliseerde
p.83
De lessen in de bibliotheek van de sjeik (in Caïro, Egypte) verliepen heel stiekem. We moesten vaak vijf minuten na elkaar de bieb uit. Als er te veel jongens met baarden in islamitische kledij ineens naar buiten zouden gaan, konden de buren naar de politie gaan - dat is in Egypte heel gebruikelijk. Iedereen probeert een wit voetje bij de overheid te halen en te wijzen op activiteiten van islamitische groepen zoals de Moslimbroeders. Hier in Nederland kun je met twintig mannen met baarden naar buiten lopen zonder dat het volk er gevaar in ziet. Nederlanders zijn te naïef om zich af te vragen wat er gebeurt of wat voor religieuze groep het kan zijn. Ze vinden het hooguit gek, maar verder niet.
p.96
Ik begreep de lezing ‘The Battle of Hearts and Minds’ van de sjeik Anwar al-Awlaki (2), een kopstuk van Al-Qaida, die in 2011 door een droneaanval om het leven is gekomen. Het is een buitengewoon goede en scherpe lezing over het staatsbeleid om de islam liberaal te maken. Hij citeert op analytische wijze denktanks die plannen hebben om liberale moslims naar voren te schuiven die meer radicale figuren bekritiseren, mede namens de overheid. Het is geen veroordelend geschreeuw over zwijnen of afvalligen die dood moeten; hij legt heel rustig uit waarom je imams die goed contact hebben met de overheid moet wantrouwen. ‘Een moslim die zijn land verdedigt, een moslim die een bezetting van zijn land niet accepteert, een moslim die volgens de islamitische regels wil leven, is een extremist. En de gematigde moslim is een moslim die het Amerikaanse leger uitnodigt om zijn land in te nemen - en die blij is wetten te volgen die door de mens zijn gemaakt. Een persoon zonder eer en waardigheid om zichzelf tegen agressie van anderen te verdedigen, dat is een gematigde moslim. Maar wat voor westerse overheden een gematigde moslim is, is in feite een niet-moslim’.
p.110
Danny Ghosen van PowNed... had in Antwerpen als undercover de 9/11-viering (3) bijgewoond van Sharia4Belgium, die niet wilden rouwen om ‘3000 ongelovigen’ en opriepen tot de ‘islamisering van Antwerpen’.
p.121
Het salafisme is een internationale stroming, waar wel degelijk een apparaat van theologen, boeken en lezingen achter zit. De salafist wordt echt niet voor vol aangezien. Daarmee houdt (zelfverklaard jongerenimam Yassin) Elforkani ook de burger voor de gek... Eind 2014 heeft Elforkani in in een interview in Trouw (4) eindelijk toegegeven dat het een eenzijdige analyse is om Syriëgangers als mislukkingen en werklozen weg te zetten, en dat hun jihadreis ook is ingegeven door een ideologie die al decennialang gedoceerd wordt.
p.122
Het geneuzel van jongerenwerkers en imams in de media is een prachtige verhulling van het feit dat niemand wist van de plannen en daadkracht van jihadisten. Terwijl rechts Nederland en de jihadisten het nota bene met elkaar eens zijn dat jihadisalafisten serieus genomen moeten worden, lijkt er in dit land een commune te bestaan van mensen die alles af willen doen als sporadische mislukkingen. ‘Ben je radicaal? Dat komt vast doordat je geen baan hebt.’ Of nee: ‘Dat komt doordat je een kansloze jongere bent.’ Ik denk dat deze onwetende linkse commune op zichzelf een bedreiging vormt voor het Nederlandse volk.
p.125
De jihadistiche beweging die nu bestaat, is een parochie in Nederland. Het is een internationaal netwerk met een denkwijze die je in elke land tegenkomt, van salafisten die kritisch zijn ten aanzien van de democratie waarin ze leven en de westers wereld in het algemeen.
p.130
De imam is in de islamitische traditie een voorganger. In Nederland gaat zo’n imam dan met de gemeente praten over normen en waarden. Vervolgens wordt hij interreligieus, gematigder, terwijl er in de islamitische jurisprudentie echt heel harde teksten staan en een pluriforme samenleving nauwelijks mogelijk is. Iraanse ayatollahs en de Taliban zijn het op alle punten oneens met elkaar en verketteren elkaar voortdurend. Toch hebben ze beide een islamitische staat gesticht waarin andersdenkenden, homo’s en filosofen er niet zo lekker van afkomen. Ze zijn het over veel zaken oneens, maar een islamitische pluriforme samenleving met verschillende visies op het geloof is volgens allen onwenselijk.
p.131
Vreemde bokkensprongen zie je rondom de veroordeling van de moord op Theo van Gogh. In de tijd van de Profeet leefde er een dichter, Ka’b al Ashraf, die kritische teksten over hem schreef. De Profeet bestelde zijn hoofd en vroeg aan zijn metgezellen wie bereid was hem te te doden. Dat soort teksten lees je als bij een orthodoxe groep komt. En wanneer je zo’n tekst naar nu vertaalt, dan is Van Gogh precies zo’n zelfde dichter.
In vergelijking met de Bijbel is de Koran vrij snel op papier gezet; de overleveringen (soenna/hadith) kwamen later. In de loop der jaren zijn er veel bijgekomen, waardoor je altijd moet onderzoeken of een overlevering wel klopt. Zo is er een overlevering waarin staat: ‘Het paradijs ligt onder de voeten van de moeder.’ Maar die overlevering is mogelijk pas na de dood van de Profeet bedacht en geconstrueerd. In een overlevering die erop lijkt en die wél betrouwbaar is, staat te lezen: ‘Het paradijs ligt onder de schaduw van de zwaarden.’ Volgens de politiek-correcten moet je lief zijn voor je moeder, volgens de minder correcte hoek moet je een islamitische strijd voeren. En uiteindelijk rakelen de liberale moslims altijd weer de overlevering op over het paradijs onder de moedersvoeten, terwijl daar kanttekeningen bij te plaatsen zijn. De militante lookalike is veel betrouwbaarder.
Het zou verontrustender zijn als die gek (Mohammed B) eigenlijk een soldaat van een vijandelijk leger was, een koele killer die zijn daad verrichtte op basis van een ideologie.
p.132
In de rechtszaak noemt hij Van Gogh feitelijk oprecht en consistent. Hij zegt dat alleen de boodschap van Van Gogh godslasterlijk is. Het ging hem niet om uitspraken van Van Gogh dat Marokkanen geitenneukers zouden zijn; het ging exclusief om uitspraken ten aanzien van de Profeet en de Islam.
Mohammed B. refereerde in zijn rechtszaak aan de geleerde Ahmed ibn Taymiyya (1263-1328), die ooit “al-Saarim al Maslool ‘ala Shaatim al-Rasool” (Het getrokken zwaard jegens hen die de Profeet beledigen) schreef. Daarin legt Ibn Taymiyya met duidelijke verwijzingen uit waarom iemand die de Profeet beledigt de doodstraf verdient, ongeacht of hij een moslim is of niet. Mohammed B. had het werk zelf vertaald en op internet gezet... Duidelijker had hij niet kunnen zijn, maar Nederland luistert niet. Wat dat betreft is Mohammed B. is een van de eerlijkste moslims in Nederland. Niet om de moord die hij heeft gepleegd, maar wel vanwege de uitleg die hij erbij gaf. Zolang de liberalen deze gewelddadige kant van de islam niet erkennen en benoemen, zal er nooit een zinvolle islamdiscussie gevoerd kunnen worden.
III. Hoe ik deradicaliseerde
p.137
Over bidden: Het samen met een groep mensen naar de grond buigen blijft iets speciaals. De behoefte aan gebed en het genot ervan gaan het vraagstuk van wel of geen God te boven. Het is een profetie op zich. Niet-gelovigen zouden zichzelf dat niet mogen ontzeggen. We zijn in al onze lichamelijke behoeften voorzien, maar toch worden er nog steeds over de hele wereld tempels, moskeeën en kerken gebouwd. En nemen velen dagelijks de tijd om te bidden. Kennelijk blijven we die behoefte voelen.
p.138
Ik had me volledig afgekeerd van de Nederlandse samenleving. Ik vond - en vind soms nog - dat de Nederlandse samenleving een bepaalde losbandigheid bezit waardoor veel dingen niet goed gaan... Als tiener verkeerde ik in een hiphopsubcultuur, waarin meisjes bitchen en hoeren waren en maagdelijkheid een soort verkoudheid was waar je als jongen snel vanaf moest. Als je jongeren zoveel vrijheid geeft in een periode waarin ze doordrongen zijn van rebellie, mede door hormonen, is dat vragen om problemen. Vervolgens komt de overheid met stomme campagnes als ‘18, nog even niet’, die jongeren ervan moeten weerhouden om alcohol te drinken. Denk je echt dat dat zin heeft?
p.139
In vergelijking daarmee geeft de islam een deftig leven, al is het alleen maar omdat je je als fanatieke moslim ontdoet van identiteitsloze junks. Mannen en vrouwen zitten in de moskee gescheiden van elkaar, je ontmoet charismatische leidersfiguren en de strikte regelgeving biedt de samenleving houvast.
p.141
Wat je ook van (Osama) Bin Laden mag denken, je kunt niet anders dan bewondering opbrengen voor iemand die een decadente levensstijl afwees om in de bergen te gaan wonen en te strijden voor iets waar hij in geloofde - ook al was hij een keiharde killer. Dat zegt ook voormalig CIA-chef Michael Scheuer, die Bin Laden beroepsmatig volgde in de periodes 1996-1999 en 2001-2004. In een interview bij de World Affairs Council in 2008 zei hij over hem: ‘Bin Laden is niet -pretentieus, niet-flamboyant, hij spreekt poëtisch-Arabisch, is vier keer gewond geraakt in de strijd. Hij heeft een enorm cachet binnen de moslimwereld, als een man die zijn deel in een erfenis van 20 miljard opgaf om Afghaans water te drinken en vijfentwintig jaar lang te vechten. Hij is iemand die respect verdient.’ (5)
Na een brief aan het Amerikaanse volk in 2002 (6) legde Bin Laden in 2004 in een videoboodschap (7) nogmaals heel rustig uit waarom hij hen had aangevallen... vanwege de Amerikaans-Israëlische onderdrukking in Palestina en Libanon. Zijn afkeer van het Westen begon toen hij in 1982 beelden zag van de Israëlische inval in Libanon - die Amerika oogluikend toestond.
p.142
Met 11 september zette Bin Laden zijn beleid (van 10 jaar oorlog in Afghanistan, tegen Rusland) voort: Amerika laten bloeden tot aan het punt waarop het bankroet gaat.
p.146
p.147
Arnold Yasin Mol (8) liet me kennismaken met
- Abduljabber al Asdabi, die rond 1025 schreef over het kwaad in de wereld in relatie tot een almachtige God
- filosoof Fakhr al-Din al-Razi (1149-1209), die concludeerde dat God de mensen niet straft vanwege afgoderij... maar vanwege corruptie en het feit dat ze elkaar onderdrukken. (9)
p.148
Jongens van uitersten: Victor Droste (1986), alias Zakariya al-Hollandi (10)
p.160
De Moehjahedien geloven dat ze na hun dood in een paradijs komen met tweeënzeventig maagden, rivieren van melk en honing, en rustbanken. Dat is geen afstand nemen van het wereldse leven, dat is het nastreven van het toppunt van decadentie. Daardoor zijn ze minder bezorgd om de gevaren die daar (in Syrië) gaan lopen. De strijd in Syrië is voor hen een soort tomtom om de toegangspoort van het paradijs te vinden. Ik vraag me wel eens af wie er bescheidener zijn:
- de atheïsten die strijden en het risico nemen hun gezin nooit meer te zien,
- of de moedjahedien die naar de oase van hemelse decadentie denken te gaan?
p.176
Abu Imran en Sharia4Belgium wisten lang uit de handen van de Belgische justitie te blijven. België heeft de begrippen ‘ronselen’ en ‘haatzaaien’ heel ver moeten oprekken om hem te kunnen vervolgen. Je hebt hier niet te maken met adolescente idioten, maar met gasten die advocaten raadplegen.
Soura 112 luidt: 'Allah is de enige. Allah is de enige van wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt, noch is hij verwekt. En niet één is aan hem gelijk. '
Dit vers gaat over de onzichtbare God waar ik behoefte aan had. In een lege moskee-ruimte is God ongrijpbaar, maar niet onbereikbaar.
p.177
Er bestaat een boeiende uitspraak over de behoefte aan God als ultiem doel. Soefiste Rabia Basri (713/717-801) schreef ooit :'O God, als ik u aanbid vanuit de angst voor de hel, verbrand mij dan in de hel. Als ik u aanbid vanuit het verlangen naar het paradijs, ontzeg mij dan het paradijs. Maar als ik u aanbid omwille van U alleen, ontzeg mij dan niet Uw eeuwige schoonheid'.
Geloven is een liefde - een emotie die vanuit menselijkheid wordt ervaren en dus net zoveel ups en downs kent als de relatie tussen bv. ouders en kinderen.
Op een normale school is er de druk van de mode. In Engeland heerst er een professionele houding met uniformen : je komt naar school om te leren en niet om elkaar in een subcultuur te overtreffen met merkkleding. Ik vind dat geen vrije cultuur, want als je niet de goeie Uggs hebt, dan lig je eruit en ben je niet populair. En er wordt ook veel om uiterlijk gepest.
p.178
Als je radicaal bent geweest, weet je dat niemand denkt dat zijn standpunt wankel kan zijn of met argumenten onderuit te halen valt.
p.181
p.189
Ik hoop dat gelovigen in dit land beseffen dat ook heilige huisjes door buren worden omringd.
--
(1) https://books.google.be/books?id=TcHiBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
(2) http://www.dailymotion.com/video/x1uw65e_anwar-al-awlaki-battle-of-the-hearts-and-minds_tech
(3) https://www.youtube.com/watch?v=B8GOnsbA4eI
(4) http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3819986/2014/12/30/Moslims-mogen-niet-langer-wegkijken.dhtml
(5) https://www.youtube.com/watch?v=B75XRFapNYo
(6) https://www.theguardian.com/world/2002/nov/24/theobserver
(7) https://en.wikipedia.org/wiki/2004_Osama_bin_Laden_video
(8) https://www.facebook.com/arnoldyasinmol?fref=nf
(9) https://en.wikipedia.org/wiki/Fakhr_al-Din_al-Razi
(10)
INTERVIEW door EO
http://www.eo.nl/ditisdedag/reportage/item/nederlandse-jihadisten-verbranden-paspoort
INTERVIEW door Dennis Abdelkarim Honing (auteur)
- https://www.youtube.com/watch?v=QjK_j3OrjCc
- https://www.youtube.com/watch?v=cOKpYXdKm8c ;
... als illustratie van het Europese nihilisme als zelf-ontkenning, zoals voorspeld door Nietzsche: http://www.elsevier.nl/nederland/blog/2014/01/het-verhaal-van-jihadist-victor-droste-is-tragisch-en-leerzaam-1453097W/
Reacties
Een reactie posten