BI1J – dag 010
Bijbel In Een Jaar
Dag 010 (0 )
.
A.h.v. Psalm 7:15-17 (1) geeft “Bijbel Dichtbij” één troost:
- “Wie een kuil graaft voor een ander, valt zelf ‘in de beerput die hij maakte’ (NB).
- Het kwaad dat je doet, komt bij je terug (NB: ‘op je hoofd’).
- En iemand die jou onrechtvaardig behandelt, zal er uiteindelijk zelf voor gestraft worden (NB: ‘zijn geweld daalt nu neer op zijn schedel’).
- God is een eerlijke rechter. Hij zorgt dat het recht overwint.”
= aktie & reaktie, ieders al dan niet handelen en de consequenties daarvan
…en nadien mag jij, uit dank, “be-musiceren de naam van de Ene-in-den-hoge! “ (NB)
.
In deze ganse dynamiek is God ‘het schild dat jou beschermt’. Let wel: wie bezwijkt voor de verleiding, ervan geniet en de verleiding koestert, draagt verderf onder het hart, zwanger van onheil baart hij bedrog' (Psa 7:15).
.
Matteüs 9 (2) zet de puntjes op de i:
12
wie sterk zijn hebben geen heelmeester nodig,
maar wel wie er kwalijk aan toe zijn;
maar wel wie er kwalijk aan toe zijn;
13
trekt verder en leert wat het is:
‘ontferming (**) wil ik
en geen offer’ (Hos. 6,6):
want ik ben niet gekomen
om rechtvaardigen te roepen,
nee: zondaars!
(**) waarbij Gods “ontferming” betekent: diens 'barmhartigheid', d.w.z. diens goedheid/vergeving voor mensen die het niet verdienen. ‘ontferming (**) wil ik
en geen offer’ (Hos. 6,6):
want ik ben niet gekomen
om rechtvaardigen te roepen,
nee: zondaars!
.
Er wordt op zich veel gelachen in Genesis 21 (3):
5
Abraham is een ‘zoon van honderd jaar’,-
als aan hem gebaard wordt
zijn zoon Isaak,- men lacht,
als aan hem gebaard wordt
zijn zoon Isaak,- men lacht,
6
en Sara zegt:
lachen
heeft God mij aangedaan!-
ieder die het hoort zal om mij lachen!
lachen
heeft God mij aangedaan!-
ieder die het hoort zal om mij lachen!
8
De nieuwgeborene wordt groter
en wordt van de borst genomen;
dus maakt Abraham
een grote feestdronk klaar
op de dag dat Isaak
van de borst genomen wordt.
en wordt van de borst genomen;
dus maakt Abraham
een grote feestdronk klaar
op de dag dat Isaak
van de borst genomen wordt.
9
Dan ziet Sara de zoon van Hagar
de Egyptische
-die zij aan Abraham gebaard heeft- lachen,
…maar dat pesterige gelach bevalt Sara helemaal niet ; en daarom wil zij die pestkop-zoon Ismaël en zijn moeder Hagar (haar Egyptische slavin) nu weg !de Egyptische
-die zij aan Abraham gebaard heeft- lachen,
Later smeden Abraham (zelf vreemdeling in het land) en land-eigenaar Avimelech een “goeie-buren”-verbond, dicht bij de waterbron die
- vroeger door Abraham was uitgegraven,
- nadien werd afgenomen door het personeel van Avimelech, en
- nu, als onderdeel van hun verbond, formeel werd teruggegeven aan Abraham… en daarom werd die plek (bij de waterbron) vanaf dan genoemd “Beëer Sjeva” (Berseba), bron van zeven, bron waar gezworen”.
.
Het hoofdstuk hierna (5) is één van de gruwelijkste uit het ganse boek Genesis:
Gen 22:2 (initieel verzoek: Abraham, offer je zoon Isaak)
Hij zegt:
neem toch je zoon, je enige, die je liefhebt, Isaak,
en ga, jíj, naar het land van de Moria,- uitzichtsberg;
doe hem daar opgaan als opgangsgave op een van de bergen welke ik je zal zeggen!
neem toch je zoon, je enige, die je liefhebt, Isaak,
en ga, jíj, naar het land van de Moria,- uitzichtsberg;
doe hem daar opgaan als opgangsgave op een van de bergen welke ik je zal zeggen!
Gen 22:14 (na alternatieve offering van ram)
Dan roept Abraham als naam voor dat oord uit: ‘de Ene zal voorzien’,- ('Jehovah-Jireh')
waardoor vandaag nog wordt gezegd ‘op de berg van de Ene is uitzicht!’
…en toch is deze passage essentieel, volgens BijbelInEenJaar, als voorafschaduwing van het grote offer dat God voor ons zou brengen: Als je je probeert voor te stellen hoe Abraham zich gevoeld moet hebben toen hij dacht dat hij zijn zoon moest offeren, krijg je enig idee van wat het God gekost heeft om zijn enige Zoon te geven voor jou en mij (Johannes 3:16).waardoor vandaag nog wordt gezegd ‘op de berg van de Ene is uitzicht!’
.
Het hoofdsukt hierna (6 ) is het begin van Abraham’s eigen stuk land (als begraafplaats voor Sara en later hemzelf), in de regio voor hem gereserveerd door de Ene:
de spelonk in het veld van de Machpela, op het aanschijn van Mamree (dat is Hebron), in het land van Kanaän.
En daarom ligt Hebron (ook vandaag nog) zo gevoelig bij
- zowel Joden (afstammelingen van Isaak) als
- Arabische moslims (afstammelingen van Ismaël):
--
(0)
http://eepurl.com/gdzL81
Archief:
http://bijbeljaar.nl/gemist/
(1)
www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=27&cs-bijbelhoofdstuk-2=7&cs-versnummer-3=11-18&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(2)
www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=9&cs-versnummer-3=12-13&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(3)
www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=21&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(4)
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200004314
(5)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=22&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
www.naardensebijbel.nl/page/2/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=21&cs-versnummer-3&cs-bijbelvers_v2-4&search=Zoeken
(6 )
www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=23&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
Reacties
Een reactie posten