BI1J - Dag 012

Bijbel In Een Jaar

Dag  012 (0 )


Geen angst

Aan de ene kant is angst heel gezond.
  • Angst is een emotie die wordt veroorzaakt door een veronderstelde dreiging.
  • Het is een natuurlijke, menselijke emotie, gegeven door God.
  • Het is een fundamenteel overlevingsmechanisme.
  • Angst houdt ons in leven en beschermt ons tegen gevaar.
Aan de andere kant kan angst ook ongezond zijn. Het Griekse woord dat meestal wordt gebruikt in het Nieuwe Testament is phobos, waar ons woord 'fobie' van is afgeleid. Dit is ongezonde angst. Het staat niet in verhouding tot het vermeende gevaar
  • We overschatten het gevaar en
  • onderschatten ons vermogen om het gevaar het hoofd te bieden.
De Geest van God boezemt geen negatieve angst in, maar stimuleert een gezonde angst – de vrees voor God.
  • Dit betekent niet dat je bang moet zijn voor God. Het betekent juist precies het tegenovergestelde.
  • Het betekent dat je begrijpt wie God is in relatie tot ons.
  • Als je God vreest, heb je een gezond ontzag en respect voor God, en dat is de remedie tegen alle angsten en fobieën waar we in dit leven last van hebben.
  • Vrees God en je hoeft nooit meer iets of iemand anders te vrezen.
Een thema waar Benoit Standaert een gans boek heeft aan gewijd: "De Schat Van God / Over de Vreze des Heren; een zoektocht door 25 eeuwen spiritualiteit" (B).
.

“Ontzag voor de Ene is het begin van kennis” (Spreuken 1:7). (1)

Het is een keuze die je maakt. Als je verstandig bent, kies je ervoor om
  • de Heer te vrezen,
  • ontzag voor Hem te hebben (v.29) en
  • naar Hem te luisteren. 
God belooft dat je veilig zult zijn en geen angst hoeft te hebben voor het kwaad (v.33).
.

Adviezen in Matteüs 10 (2)

16
wordt slim als de slangen en simpel als de duiven!-
21
een broer zal een broer overgeven ter dood
en een vader een kind,
en kinderen zullen opstaan tegen ouders (Micha 7,6) en hen doden;
22
ge zult gehaat zijn door allen
vanwege mijn naam;

23
wanneer ze u in deze stad vervolgen: vlucht naar de andere;
amen is het, zeg ik u, ge zult niet het einde bereiken met de steden van Israël voordat de mensenzoon komt!-
24
een leerling is niet boven wie onderricht
en een dienaar niet boven zijn heer;
25
het is voldoende voor de leerling dat hij wordt als wie hem onderricht
en de dienaar als zijn heer;
.
als ze de heerser van het huis al ‘Beëlzeboel’ noemen, hoeveel te meer zijn huisgenoten!-


'Jullie moet niet bang zijn voor de mensen. Ze kunnen wel je lichaam doden maar niet je ziel.
Je moet alleen bang zijn voor God, want hij kan iemand met lichaam en ziel vernietigen in de hel' (v.28, BGT).
28
vreest niet voor hen die het lichaam doden, maar de ziel niet vermogen te doden;
maar vreest eerder hem die bij machte is én ziel én lichaam om te brengen in gehenna;
…maar het blijft een markante timing:
“Nog voordat jullie in alle steden van Israël geweest zijn, zal de Mensenzoon terugkomen.” (Mat 10:23)
.

Genesis 25/26 (3)

…zit vol plezante naam-spelletjes:
11
Het geschiedt na de dood van Abraham: God zegent zijn zoon, Isaak;
Isaak zet zich neer bij de bron van Lachai Roï,- voor de levende die mij ziet’.
25
De eerste komt naar buiten: rossig is alles aan hem, als een mantel van haar; ze roepen als naam voor hem Esau,- ruigrok!
26
Daarna is zijn broer naar buiten gekomen met zijn hand vast om de hiel van Esau
en hij roept als naam voor hem uit Jakob,- hij licht de hiel’.
30
en Esau zegt tot Jakob:
laat me onmiddellijk iets verslinden van het rode, dit rode, want ik ben uitgeput!
Daarom roept men als naam voor hem Edom,- rode!
1
Het geschiedt: honger in het land, een andere dan de éérdere honger die er is geschied in de dagen van Abraham;
dan gaat Isaak naar Avimelech, de koning der Filistijnen, naar Gerar,- zwerversgasthuis.
2
Daar laat zich aan hem zien de Ene
en zegt: daal niet af naar Egypte,- woon in het land dat ik je toezeg;
3
wees zwerver-te-gast in dit land:
--
8
Maar het geschiedt wanneer hij daar een lengte van dagen is:
eens gluurt Avimelech, koning van de Filistijnen door het schietgat;
en wat ziet hij?-
ziedaar Isaak,- men lacht, is bezig Rebekka, zijn vrouw, ‘aan het lachen te maken’
9
Avimelech roept Isaak
en zegt: echt, ziedaar ze is je vrouw,- hoe heb je kunnen zeggen  ‘zij is mijn zuster’?
Isaak zegt tot hem: omdat ik zei ‘anders moet ik om haar sterven’!
19
De dienaars van Isaak graven in het beekdal,- en vinden daar een bron met levend water.
20
Dan maken de herders van Gerar ruzie met de herders van Isaak en zeggen: dat water is voor ons!
Hij roept als naam voor de bron uit ‘Esek’,- kijfhoek!, omdat ze met hem aan het kijven zijn geweest.
21
Ze graven een andere bron en maken ook dáárover ruzie,-
en hij roept als naam daarvoor uit ‘Sitna’,- satanswater!
22
Hij breekt daarvandaan op en graaft een andere bron,-
en daarover hebben ze geen ruzie gemaakt;
hij roept als naam voor haar uit Rechovot,- ruimten!,
hij zegt: want nu heeft de Ene ruimte gemaakt voor ons en hebben wij vrucht gedragen op het land!
23
Hij klimt vandaar op naar Beëer Sjeva,-
bron van zeven, bron waar gezworen.
25
Hij bouwt daar een altaar,
hij roept de naam aan van de Ene en spant daar zijn tent;
dan delven daar de dienaars van Isaak een bron op.
33
Hij roept haar uit tot Sjiva,- gezworen!
daarom is de naam van de stad:
   Beëer Sjeva,- bron van zeven, bron waar gezworen,
tot op deze dag.
--
(0)
(B)
(1)
(2)
(3)



Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)