BI1J - dag 007

Bijbel In Een Jaar

dag007 (0)


.
Over Matteüs 5/6 geeft de "Bijbel Dichtbij" een interessante gedachte:
"In Mt. 5:21-48 zegt Jezus zes keer wat er in de wet staat, en elke keer geeft hij daar zijn eigen uitleg bij. Die uitleg is telkens veel strenger dan de wet in het Oude Testament was... met als pointe in Mt 5:48: "Weest gij dus volmaakt, zoals uw hemelse Vader volmaakt is." (1)
Misschien wilde Jezus iets anders duidelijk maken: het is onmogelijk voor mensen om zich helemaal aan Gods wetten te houden." (2)
Mt 6:2 (3) maakt de schijnheiligaards belachelijk: "oordeeloompjes" worden ze genoemd in de Naardense Bijbel ;)
.
Mt 6:5 (4) neemt - terecht - afstand van de "show"-praxis bij een paar andere religies, die WEL graag ostentatief (in groep, op straat) etaleren hoe ze bidden.
Terecht, want zo'n "openbare" vertoning komt nogal "raar" over bij het "publiek"

  • soms "plezant", zoals bij voorbij-huppelende jongeren, al mantra-zingend ;
  • soms "bedreigend", zoals bij mannen-met-baarden die het dorpsplein claimen voor hun "salat".

Nee, dan is Jezus' advies (in Mt 6:6) toch veel "gezonder":
verricht je gebed gewoon privé
... want dit is een contact/communicatie puur tussen jouzelf en de Ene.
.
Hoe NIET te bidden wordt expliciet vermeld in Mt 6:7-8 (4):
-BGT: niet "steeds maar door blijven praten. Dat doen de mensen die andere goden vereren. Ze denken: hoe meer ik praat, hoe beter mijn god luistert. Dat moeten jullie dus niet doen."
-NB: niet "bidden met een stortvloed van woorden zoals die uit de volkeren; want zij denken dat zij door hun vele woorden verhoord zullen worden."
Hierbij vraag jij je af:
slaat dit "negatief advies" ook op mantra-meditatie (5)
... wat nochtans in de christelijke traditie werd binnengebracht door John Main?
.
Over het voorlaatste vers uit het OnzeVader is vorig jaar veel te doen geweest - "bekoring" vs. "beproeving" (X),
maar BGT lost dit elegant op, door het te vertalen als: "Help ons om nooit tegen u te kiezen". (4)
.
Verderop in hetzelfde (6e) hoofdstuk van Matteüs speelt de Naardense Bijbel (6) een fijn woord-spel:
-het "ontoonbaar" maken van je gezicht tijdens het vasten (door somber te kijken en zand over het hoofd te gooien),
-het "ontoonbaar" maken van je schatten (aangetast door mot & roest, in de schatkamers)
...en je maakt alles terug "toonbaar" met een LAMP (Mt 6:22-23):
"De lamp van het lichaam is het oog;
als dan je oog onvertroebeld is, zal heel je lichaam licht zijn;
maar als je oog boos is, zal heel je lichaam duister zijn;
als dan het licht in jou duisternis is, hoe groot (is dan) de duisternis! "
.
.
In Genesis 14 krijgt Abram de Hebreëer de bijnaam "oversteker" (7) van zijn buren onder de godseiken van Mamree.
Het einde van Genesis 15 (8) bevestigt nog maar eens het (reeds voordien gesloten) verbond tussen de Ene & Abram.
De historie verteld in het volgende Genesis hoofdstuk - 16 (9), over Sarai & haar Egyptische slavin Hagar ("zwerfster-te-gast") - deed jou even denken aan de TV-serie "A Handmaid's tale" (10). Maar nee, die serie blijkt gebaseerd op een later Genesis hoofdstuk 30 (specifiek in de KingJamesVersion)
Die mood van "A Handmaid's Tale" duikt later in dit hoofdstuk opnieuw op, bij de vernedering-uit-jaloezie die deze "slavin" Hagar (eenmaal zwanger, zelf nogal venijnig geworden naar Sarai) moet ondergaan van haar (nog steeds onvruchtbare, en oudere) meesteres Sarai.
Datzelfde Genesis hoofdstuk introduceert Ismaël. En frappant: voor onze moslim-buren wordt
-niet de zoon Isaak ("Men lacht", van moeder Sarai, pas in een later hoofdstuk), maar
-de zoon Ismaël ("God hoort", van moeder Hagar - "want gehoord heeft de Ene naar je vernedering")
beschouwd als de belangrijkste zoon van Abram/Ibrahim
... en moslims beschouwen zichzelf dan ook als afstammelingen NIET van Isaak, maar van deze Ismaël (11).
En ook hun Offerfeest gaat niet over "Abraham die bijna zijn zoon Isaak keelt", maar "Ibrahim die bijna zijn zoon Ismaël keelt".
M.a.w. de eeuwenlange vete tussen Joden en Moslims is hier begonnen !
.
Hagar zelf gaf ook de Ene een naam: "El Roï" - "(levende) God die mij ziet", ref. Mt 16:13-14 (12)
Of in de BGT-versie: "U bent een God die mensen ziet. Ik heb gezien dat U mij ook ziet." (9)
--
(0)
http://eepurl.com/gddLX9
Archief:
http://bijbeljaar.nl/gemist/
(1)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=5&cs-versnummer-3=48-48&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(2)
https://www.creatov.nl/bijbeluitleg/gods-wetten/
(3)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=2-2&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(X)
BEPROEVING:
https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/artikel/toelichting-bij-het-nieuwe-onzevader
https://igniswebmagazine.nl/kerk/de-beproeving-van-het-onze-vader/
BEKORING
https://restkerk.net/2016/08/29/geef-niet-toe-aan-de-bekoring-van-het-nieuw-onze-vader/
https://www.karlbarth.nl/zuurmond-onzevader-verzoeking-x/
NEUTRAAL
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24086/bekoring-of-verzoeking-uit-onze-vader/
(4)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/Matteus-6
(5)
https://www.christmed.be/hoe-mediteren.html
(6)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=40&cs-bijbelhoofdstuk-2=6&cs-versnummer-3=16-23&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(7)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=14&cs-versnummer-3=13-13&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken
(8)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/Genesis-15
(9)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/Genesis-16
(10)
https://www.bustle.com/p/the-bible-passage-in-the-handmaids-tale-sex-ceremony-has-ironic-meaning-53645
(11)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isma%C3%ABl
(12)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=16&cs-versnummer-3=13-14&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)