BI1J - Dag 013

Bijbel In Een Jaar

Dag 013

Psalm 9 

is lastig, want hoe zit het nu: helpt God, of niet ??

Matteüs 10 (2) 

maakt duidelijk dat het geen makkelijk parcours wordt:
In de directe context in Matteüs kan het offer dat Jezus noemt eenvoudigweg betekenen dat je met Hem wordt geassocieerd in een vijandige wereld. Hij zegt:
'Ieder die tegenover de mensen er openlijk voor uitkomt dat hij bij mij hoort, voor hem zal ik hetzelfde doen tegenover mijn Vader in de hemel.
Maar wie tegen de mensen zegt mij niet te kennen, over hem zal ik hetzelfde zeggen tegen mijn Vader in de hemel' (vv.32-33, GNB).
…of in de NB-vertaling:
32
ieder dan die zich voor de mensen uitspreekt als één met mij,-
ook ík zal mij uitspreken als één met hem voor mijn Vader die in de hemelen is;
33
maar wie mij verloochenen zal voor de mensen,
hem zal ook ík verloochenen voor mijn Vader die in de hemelen is!-
34
meent niet dat ik gekomen ben om vrede te werpen op het aardland;
ik ben geen vrede komen werpen, nee: een zwaard;
35
want ik ben gekomen om een mens op te zetten tegen zijn vader,
een dochter tegen haar moeder en een bruid tegen haar schoonmoeder,
36
en vijanden van de mens,
dat worden zijn huisgenoten (Micha 7,6)!-
38 (BGT)
Je kunt alleen bij mij horen als je met mij meegaat en samen met mij lijdt.
Eén geruststelling in Matteüs 11 (3):
“Het echte geluk
is voor iedereen die vertrouwen in mij heeft” (Mat 11:6)
…maar verwacht je toch maar aan tegenwind, net zoals Johannes De Doper die moest incasseren:
Jezus zegt:
'Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe
breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld
en geweldenaars grijpen ernaar' (Matteüs 11:12, NBG).
“Zodra hij met zijn werk begon, zijn er vijanden tegen hem in actie gekomen.
Zij proberen de nieuwe wereld MET GEWELD tegen te houden.
Laat dat goed tot je doordringen!” (Mat 11:14-15)

Genesis 27 (4) 

presenteert een spectaculaire familievete (die nog eeuwenlang doorwerkte ! ): de competitie voor de vader-zegen, tussen
  • Jakob en zijn moeder Rebekka
  • Esau en zijn (op dat moment reeds blinde) vader Isaak
Raar: zo'n zegen kan niet teruggetrokken worden ?!
Pointe:
dit zijn allemaal “onvolmaakte mensen” gebruikt in het (van voor af aan opgestelde) plan van een “volmaakte God” (ofte “God de Overmachtige”, ref. Gen 28:3)
.
Komiek: ook de partner-keuze van deze beide zonen wordt door moeder Rebekka op de rooster gelegd:
“Ik kan die Hethitische vrouwen niet meer luchten of zien.
Stel je voor dat Jakob ook trouwt met zo’n Hethitische, zo’n meisje van hier,
wat heeft het leven mij dan nog te bieden?”

Genesis 28 (5)

zit vol taal- en naam-plezier:
18
In de ochtendvroegte recht Jakob zijn schouders,
hij neemt de steen die hij had neergelegd aan zijn hoofdeind
en zet haar neer als standkei;
dan giet hij olie over haar hoofd.
19
Hij roept als naam uit voor dat oord:
   Bet El,- huis van God!
maar eertijds was ‘Loez’ de naam van de stad van hoofde aan.
22
en deze steen die ik als standkei heb neergezet
zal wezen een huis van God;
al wat gij mij zult geven
zal ik vertienen, ja vertienen voor u!
En dan denk jij daarbij: “vertienen” is “verdienen uit Gods hand” Smile
--
(0)
(1)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT,NBV/Psalmen-9
(2)
(3)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT,NBV/Matteus-11
(4)
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT,NBV/Genesis-27
(5)
http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=28&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v2-4=&search=Zoeken

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)