BI1J - Dag 070

Bijbel In Een Jaar

Dag 070

Psalm (32)

BI1J:
C.S. Lewis schreef: 'Christen zijn betekent dat je het onvergeeflijke vergeeft, omdat God het onvergeeflijke in jou heeft vergeven.' Over jezelf vergeven schreef hij: 'Als God ons vergeeft, moeten we ook onszelf vergeven. Anders lijkt het net alsof we onszelf een hogere autoriteit vinden dan Hij.'
Paulus citeert deze psalm als bewijs
  • dat God jou rechtvaardig verklaart vanwege je geloof en
  • dat vergeving niet iets is dat je verdient door je goede gedrag (zie Romeinen 4:6-8). Dat heeft Jezus bewerkstelligd met zijn dood voor jou.
Door het kruis herstelt God jouw relatie met Hem.
  • Daarom mag je tot Hem bidden (Psalm 32:6a).
  • Hij wordt je 'schuilplaats' (v.7a, HSV).
  • Hij spaart je voor moeilijke omstandigheden (v.7b, HB).
  • Hij wijst je de weg en zijn liefde omringt je (vv. 8,10).
Dit kun je niet verdienen door goed gedrag. Dit wordt gegeven aan degene die op Hem vertrouwt en in Hem gelooft (v.10). Als je het Oude Testament begrijpt, zie je dat de weg naar vergeving is geplaveid met berouw en geloof.
Vergeving is geen reden om te zondigen; het is juist een aansporing om niet te zondigen. We willen op Gods wegen blijven. Hij belooft dat Hij je de weg zal wijzen: 'Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan. Ik geef raad, op jou rust mijn oog' (v.8).
Hij wil niet dat je tegenstribbelt, zoals een paard of een ezel die een bit en toom nodig hebben om ze te bedwingen (v.9). Hij wil je de pijn van verzet tegen de Heilige Geest besparen. Volg de aanwijzingen van Gods Geest. God wil dat je elke dag luistert naar zijn stem en naar zijn aanwijzingen, dat je zijn wegen bewandelt en vertrouwt op zijn liefde.
BGT
6
Mensen die u trouw zijn, moeten doen wat ik gedaan heb. Ze moeten tot u bidden als het niet goed met hen gaat. Dan zijn ze veilig in het grootste gevaar.

Marcus (15)

BI1J
Jezus riep met luide stem: 'Eloï, Eloï, lema sabachtani?' (v.34a). Marcus gebruikt de oorspronkelijke Aramese woorden die Jezus uitriep. Deze woorden betekenen: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?' (v.34b). Dit is een citaat uit Psalm 22, een psalm die eindigt met een grote overwinning.
Het voorhangsel in de tempel (zie Leviticus 24:3, het gedeelte van het Oude Testament voor vandaag), dat het volk scheidde van de aanwezigheid van God, scheurde door de bovennatuurlijke kracht van God van boven tot onder in tweeën. Het voorhangsel was ruim 1,80 meter hoog en ten minste 2,5 cm dik. Het feit dat het van boven naar beneden scheurde (waar mensen niet bij konden) benadrukt dat het God was die ervoor zorgde dat het scheurde.
Dit symboliseert het feit dat jij door Jezus' dood toegang hebt tot God, omdat je zonden zijn vergeven. God verklaart je rechtvaardig en geeft jou en mij het enorme voorrecht van een hechte band met Hem.
NB
34
In het negende uur schreeuwt Jezus met grote stem:
Eloï, Eloï, lama sabachthani?
Vertaald is dat: mijn God, mijn God, waartoe hebt ge mij verlaten? (Ps. 22,2)
35
Sommigen van wie daar stonden hebben, toen ze dat hoorden, gezegd: zie, ‘Elia’ is zijn stemgeluid!
36
Maar zomaar iemand die toesnelde vulde een spons met azijn, stak die op een riet en heeft hem te drinken gegeven,
zeggend: láát hem, we zien wel of Elia komt om hem er vanaf te halen!
37
Maar dan laat Jezus een groot stemgeluid gaan en blaast de geestesadem uit.

Leviticus (23)

NB
3
een zestal dagen zul je werk doen, maar op de zevende dag is het sjabbat sjabbatoon,    een oproep tot heiliging;
welk werk ook, ge zult het níet doen!- een rustdag is dat voor de Ene, wáár ge ook zult zitten.
27
maar…
op de tiende van deze zevende maand,- Jom-hakipoeriem,-    ‘dag van de verzoeningen’ is dat:
een oproep tot heiliging zal er bij u wezen en doen bukken zult ge uw zielen;
een vuuroffer zult ge doen naderen tot de Ene.
28
Welk werk ook, ge zult het níet doen op deze huidige dag;
want de dag van de verzoeningen is hij,
om verzoening te vragen over u voor het aanschijn van de Ene, God-over-u.
29
Want elke ziel die zich niet buigt op deze huidige dag,-
afgesneden zal die worden van haar medemensen.
30
En elke ziel die welk werk ook doet op deze huidige dag:
teloor doen gaan zal ik die ziel uit de kring van haar gemeenschap.
34
spreek tot de zonen en dochters van Israël en zeg:
op de vijftiende dag van deze zevende maand is het Chag Hasoekot,-, Loofhuttenfeest, zeven dagen lang, voor de Ene.
40
Nemen zult ge u op de eerste dag:
een vrucht van een citrusboom, takken van palmen, een twijg van een loofboom en beekwilgen;
vreugde zult ge bedrijven voor het aanschijn van de Ene, uw God, zeven dagen lang!
41
Vieren zult ge het als een feest voor de Ene zeven dagen per jaar;
een inzetting van eeuwig voor al uw generaties,-
in de zevende maand zult ge het vieren!
42
In loofhutten zult ge dan wonen, zeven dagen lang;
al wat aan Israël ontspruit, die zullen wonen in loofhutten,-
43
met de bedoeling dat uw komende generaties zullen weten
dat ik de zonen en dochters van Israël heb doen wonen in loofhutten
toen ik hen uitleidde uit het land van Egypte,- ik, de Ene, God-over-u!

BI1J:

Vergeving kun je niet verdienen. Op Grote Verzoendag wordt verzoening gedaan voor u (Leviticus 23:28, HSV). Verzoening doe je niet zelf, verzoening wordt voor je gedaan. Dit is de wereldschokkende en revolutionaire leer van de hele Bijbel. Als je begrijpt hoe vergeving mogelijk is gemaakt door Jezus, beneemt dat je de adem en verandert je leven volkomen. Als je weet dat je volledige vergeving hebt gekregen van God, moet je andere mensen en jezelf ook vergeving schenken.

Leviticus (24)

BGT

2-4

In de heilige tent, voor het gordijn dat voor de heilige kist hangt, staat de gouden kandelaar. Aäron moet ervoor zorgen dat de lmapen op de kandelaar altijd blijven branden. Daarom moeten de Israëlieten ervoor zorgen dat er altijd zuivere olijfolie in de heilige tent is. Dan kan het licht de hele nacht voor mij blijven branden.
NB
16
wie de naam van de Ene aantast zal ter dood  gebracht worden;
stenigen, ja stenigen moeten ze hem,  heel de samenkomst; zowel de zwerver als de landgenoot,-
om zijn aantasting van de Naam wordt hij ter dood gebracht.
17
Stel: een man slaat welke mensenziel ook dood:
hij wordt ter dood gebracht.
18
En wie een dierenziel doodslaat,
   moet haar vergoeden, met een ziel voor een ziel.
19
Stel: een man brengt zijn maat letsel toe:
zoals hij heeft gedaan, zó zal aan hem worden gedaan.
--
(0 )
(32)
(15)
(23-24)

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)