Avondland en Identiteit (Sid Lukkassen)

Samenvatting

De auteur overdrijft, bij zijn voornaamste thema in dit boek - "narcistische differentiatie" (wat ik liever noem: occasionele "seksuele chantage") - want 

  • kom kom, op ieder potje past uiteindelijk wel een dekseltje
  • ook VOOR mei'68 bestond dit fenomeen (van "afwijzing") toch al? Herlees gewoon nog eens hoe de volgende Vlaamse schrijvers hun eerste huwelijk beleefden:
    • Maurice Gilliams, in "Gregoria" (1938)
    • Jef Geeraerts, in "Gangreen 4. Het zevende zegel" (1977, over periode 1959/1960)
    • en oudere romans, zoals Gustave Flaubert, in "Madame Bovary" (1856)

...wat mooi aantoont dat, ook vroeger dan de sixties, sommige venten "pech" hadden (hier en elders in het Avondland) met sommige madammen (op zoek naar beters - wat mag, hé... ook al eindigde zo'n "vlucht weg van het provincialisme" wel eens in een "te gronde gaan aan eigen illusies").

Andere anekdotes & referenties

p.51

De meeste vrijwilligersverenigingen vallen uiteen doordat mensen te druk zijn met het aannemen van poses in plaats van het met daadwerkelijk verzetten van werk.

Iedereen wil meepraten maar niemand wenst de eindverantwoordelijkheid. Iedereen te vriend houden maar de competitie de pas afsnijden. Zorgen dat het mes in je hand scherper is dan het mes dat in je rug drukt.

p.69

"De overheid zal om de samenleving een net spannen van ingewikkelde, gedetailleerde en eenvormige verordeningen waardoor zelfs de meest originele en wilskrachtige geesten hun eigen oordeelskracht steeds minder zulle gebruiken. Ook de sociale interactie zal door kleine en triviale regeltjes worden omsnoerd. De individuele wilskracht zal zich op een steeds beperkter terrien laten terugdringen en het gelijkheidsstreven heeft hen hier al op voorbereid - sterker nog: hierdoor zien ze dit als iets nuttigs en goeds. Men zal burgers tot niets dwingen, maar men zal zoveel belemmeringen aan de persoonlijke activiteiten opleggen, dat uiteindelijk elk initiatief uitdooft. Zonder op enigerlei wijze tiranniek te moeten optreden worden mensen monddood en willoos gemaakt. De natie zal een kudde angstige en vlijtige schapen worden, met de overheid als zorgzame herder. Deze vorm van gereglementeerde en gemoedelijke slavernij komt tot stand in de schaduw van de volkssoevereiniteit."

(De Tocqueville, "Democracy in Amerika I&II")"

p.71

Tekenende observatie van Alexander Atkinson over de lieden die zich begeven in het alternatief-rechtse circuit. Zij hebben zo geleden onder de repressie van de postmoderne Westerse maatschappij - een maatschappij die jongens niet begeleidt naar het worden van een man - dat ze gebrekkig sociaal gedrag vertonen en tenslotte volledig paranoïde worden.

p.90

De komst van het feminisme toonde barsten in de vooronderstellingen van de liefdescultuur (met haar "dames gaan voor" en "de ridder op het witte paard"). Het feminisme beschimpte de vader van de jaren vijftig - de hardwerkende man des huizes voor wie vrouwlief elke dag kookte en de tafel dekte. Het stabiele, harmonieuze gezien werd door de achtenzestigers als "patriarchaal" en "onderdrukkend" weggezet. Vandaag wensen hun kleinkinderen dat ze in zo'n harmonieuze familie waren opgegroeid. Inmiddels warmen kinderen magnetronmaaltijden op terwijl moeder de hort op is met een tango-dansende Julio. 

p.101

Yuri Bezmenov

p.104

"I Want You To Deal With Your Problems By Becoming Rich", uit "The Wolf of Wall Street" (2013) 

https://www.youtube.com/watch?v=Ese_Jldpf_Y&ab_channel=Zmajo

p.107

Het omschrijven van schoonheidsstandaarden als subjectief leidde tot een wereld die klinisch aandoet, weinig bezieling biedt en ook voor jongeren geen verhaal meer heeft. Niet: "dit is jullie rol in onze beschaving - vervul deze met eer", maar: "have fun while you can". We zijn roerloos, stuurloos, zonder geloof dat we ooit een daad van historische betekenis zullen verrichten, overgeleverd aan de middelmatigheid.

p.108

Hoge cultuur is levensbevestigend: het erkent dat mensen van nature verschillende talenten meekrijgen, het motiveert en het inspireert tot de vervolmaking van die talenten. Als we ernaar streven om beter te worden dan we zijn, dan wordt alles om ons heen dat ook. Hoge cultuur drukt de innerlijke harmonie van een beschaving uit en zet aan tot een leven dat meer menselijk is in de volle zin des woords.

Het subjectivisme is daarentegen egalitair en kan zo'n hiërarchie niet erkennen. Het zegt slechts: "De markt biedt voor ieder wat wils en over smaak valt niet te twisten". In een gezonde samenleving waardeert men de keuzes "goed", "slecht" of "middelmatig", afhankelijk van de gevolgen. In een egalitaire samenleving moet iedere bevlieging uitvoerbaar zijn: de consequenties worden echter weggenomen want bij mislukking wordt er genivelleerd.

p.109

De belangrijkste les die ik trok uit het lezen van Atlas Shrugged is dat als parasitaire waarden mainstream worden, het kapitalisme de aftakeling niet kan remmen. (De schrijfster Ayn) Rand onderschatte de winsten die men kon boeken door de levensontkennende waarden in een commerciële vorm te gieten - winsten groot genoeg om de antieke idealen te verdringen.

p.141

"Why were the 1960s so Religiously Explosive?" (Hugh McLeod)

https://www.ingentaconnect.com/contentone/aup/jtsr/2006/00000060/00000002/art00002?crawler=true&mimetype=application/pdf 

p.148

"Disclosure" (1984)

https://www.youtube.com/watch?v=34WwXUlx7E4&ab_channel=WarnerBros.

p.155

Het Filosofisch Kwintet: Uitvallers (1  juli 2012), over de verzorgingsstaat (vangnet of hangmat) ...met o.a. Chris Rutenfrans, opinieredacteur van de Volkskrant

https://www.human.nl/speel~VPWON_1178112~uitvallers-het-filosofisch-kwintet~.html

Het voorstellen van het individu als een onbeschreven blad is een bouwsteen van de maakbare samenleving, maar is onverenigbaar met genetica. Zo komt wetenschappelijke vooruitgang tegenover gelijkheidsdenken te staan - twee essentiële Westerse denkpatronen, leidend tot culturele schizofrenie. Sowieso hindert politieke correctheid de vrije wetenschapsbeoefening omdat men enkel onderzoekt wat relevant lijkt voor minderheidsgroepen.

p.163

"The Revolt of the Elites and the Betrayal of Democracy" (Christopher Lasch)

https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Lasch#The_Revolt_of_the_Elites:_And_the_Betrayal_of_Democracy

p.164

De Analects van Confucius; 17:25:

"Alleen vrouwen en kleingeestige mannen zijn moeilijk te hanteren. Sta ze na en ze zijn niet nederig, hou ze op armlengte en ze klagen"

Montesquieu

  • (NL) "Over de geest van de wetten", boek 7 hoofdstuk 8: "Als vrouwen hun deugdzaamheid verliezen, gaat dat gepaard met nog zo veel andere gebreken... dat in een democratie publieke losbandigheid kan worden beschouwd als het ergste kwaad en het onomstotelijke bewijs dat er een ander staatsbestel op komst is."
  • (FR) "L’ESPRIT DES LOIX", LIVRE VII, CHAPITRE VIII: 

De la continence publique. 
IL y a tant d’imperfections attachées à la perte de la vertu dans les femmes, toute leur ame en est si fort dégradée, ce point principal ôté en fait tomber tant d’autres, que l’on peut regarder, dans un état populaire, l’incontinence publique comme le dernier des malheurs, & la certitude d’un changement dans la constitution.
Aussi les bons législateurs y ont-ils exigé des femmes une certaine gravité de mœurs. Ils ont proscrit de leurs républiques non-seulement le vice, mais l’apparence même du vice. Ils ont banni jusqu’à ce commerce de galanterie qui produit l’oisiveté, qui fait que les femmes corrompent avant même d’être corrompues, qui donne un prix à tous les riens, & rabaisse ce qui est important, & qui fait que l’on ne se conduit plus que sur les maximes du ridicule que les femmes entendent si bien à établir."

https://fr.wikisource.org/wiki/De_l%E2%80%99esprit_des_lois_(%C3%A9d._Nourse)/Texte_entier#CHAPITRE_VIII._De_la_continence_publique.

p.166

FILM "The Rules of Seduction" (John Farrar)

http://www.wehustle.co.uk/tv/?p=9990

p.170

PrettySketchyComedy: A Feminist's Dream Date

https://www.youtube.com/watch?v=F_PTxpIjGXE&ab_channel=PrettySketchyComedy

p.175

Sletvrees

https://www.youtube.com/watch?v=ZRyGq2cpSE8&ab_channel=Scorpeva

Het feit dat kritiek op de islam wordt gevoerd vanuit het slachtofferschap van de vrouw, de homo en de Jood zegt al genoeg over de feminisering het Westerse denken - het toont dat het politiek discours draait om en rond slachtofferschap. Redeneren vanuit de eigen kracht (bijvoorbeeld dat het Verlichtingsdenken superieur is doordat het niet de ondoorgrondelijke goddelijke almacht, maar de menselijke rede voorop stelt) is machismo, imperialisme, enzovoorts.

p.227

Houellebecq's werk ("De wereld als markt en strijd", "Elementaire Deeltjes", "Mogelijkheid van een eiland", "Platform") is een verslag van de doodstrijd van een Westerse beschaving die haar historische rol heeft volbracht. Het laatste stadium kondigt Houellebecq aan in vier fasen:

  1. Als eerste raakt homoseksualiteit algemeen geaccepteerd.
  2. Vegetarisme en andere gezondheidsfetisjismen verspreiden zich, evenals New Age hippie zweverigheid. 
  3. Uiteindelijk vervangt men kinderen door huisdieren.
  4. De eindfase wordt door  een wereldwijde kruistocht tegen prostitutie ingeluid.

p.232

Het ganse hoofdstuk "de vernietiging van de intellectuele masculiniteit" heb ik graag gelezen :) 

p.252

Het afbrokkelen van de traditionele instituten en structuren resulteert in een "winner takes all" maatschappij die mannen (die voorheen dankzij het traditionele huwelijk toch seksueel bevredigd waren) nu de motivatie ontneemt om zich in te zetten voor een welvarende en veerkrachtige samenleving.

Zo zien we dat het "SEKSUEEL MARXISME" een optelsom is van zes SYMPTOMEN.

  1. Er is de VERVREEMDING van de vrouw van haar authentieke emoties - haar seksbeleving is niet van haarzelf maar is ruilwaar: geen doel op zichzelf maar deel van een berekenend streven.
  2. Zoals het winststreven volgens het marxisme een FETISJ is, zo is het sexappeal een cosa mentale - een geestelijk verlangen naar begeerlijkheid dat geen reëel eindpunt kent.
  3. Zoals Marx voorspelde dat de bikkelharde concurrentie tussen kapitalisten zou leiden tot steeds meer faillissementen en uiteindelijk een elite van enkele bezitters, een oligarchie, zo ontstaat op de liefdesmarkt een EROTISCHE ELITE.
  4. Hierbij heerst een geromantiseerd 'VALS BEWUSTZIJN', een vertoog over soulmates, ridderlijke mannen en liefde op het eerste gezicht, dat dient om het 'seksuele proletariaat' machteloos te houden.
  5. In de marxistische doctrine staat de arbeider voor de vertrapte, onderdrukte klasse - in het Victoriaanse bewustzijn is de vrouw het SLACHTOFFER van de man.
  6. Het SEKSUELE PRODUCTIE-KAPITAAL wordt, als in een soort revolutie door de militante klasse, DOOR DE BAD BOYS ONTNOMEN aan de feitelijk producerende klasses, de laboranten, de monteurs, enzovoorts, die in een laag seksueel aanzien staan.

p.280
Een groeiende wereldbevolking betekent een groeiende vraag naar consumptiegoederen. De macht zal liggen bij degene die 
  • de grondstoffen bezit en 
  • over de industriële capaciteit beschikt om deze grondstoffen tot consumptiegoederen te verwerken. 
Terwijl West-Europa een liberale visie op globaal geld- en goederenverkeer uitdraagt kopen autoritaire staten schaarse grondstoffen van failed states om deze als strategisch pressiemiddel te kunnen gebruiken. Dit kan desastreus blijken voor de Europese economische groei op de lange termijn. 
De waarde van geld, gelet op de fiscale verruimingen en groeiende schulden-bubbels, is steeds twijfelachtiger. Hoewel Europese staten streven naar de ontwikkeling van een kennis- en informatie-economie komt er misschien een moment waarop andere staten ons geld niet meer willen aannemen. Het feit dat BRICS landen in 2014 een eigen wereldbank oprichtten (met hoofdkantoor in Shanghai) is alvast een veeg teken.
p.281
Je kunt nog zoveel geld hebben, je hebt er niets aan wanneer een staat besluit eerst haar eigen volk te eten te geven. De informatie-economie is op de lange termijn riskant. Een verstandig Europa investeert in industriële productiecapaciteit. Om zelf nieuwe grondstoffen te kunnen aanmaken door elementaire deeltjes te manipuleren. Geld dat nu naar landbouwsubsidies gaat zou naar research and development moeten gaan. 
Geld is als entiteit uitermate vluchtig. De Amerikanen en Chinezen zijn al een stapje verder dan Europa. Zij zien in dat valuta's stukken op een strategisch speelbord zijn en dat geld niets waard is als het niet in tastbare producten kan worden omgezet. Informatie alleen kan geen volk tot welvaart brengen.
--

Voorwoord (Thierry Baudet)

(1)
FILM "The Sun Also Rises" (gebaseerd op roman van Ernest Hemingway)
(2)
Gedicht "Annus Mirabilis" (Philip Larkin, 1922-1985)
Sexual intercourse began
In nineteen sixty-three
(which was rather late for me) -
Between the end of the "Chatterley" ban
And the Beatles' first LP.
--

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)