3/5 BHAGAVAD GITA SEMINAR
BHAGAVAD GITA SEMINAR 3/5
III. DE TOTALE CREATIE
MATERIËLE WERELD
Bg 8.16
ā-brahma-bhuvanāl lokāḥ, punar āvartino ’rjuna
mām upetya tu kaunteya, punar janma na vidyate
mām upetya tu kaunteya, punar janma na vidyate
Alle planeten in de materiële wereld, van de hoogste tot de laagste, zijn oorden van ellende waar geboorte en dood zich voortdurend herhalen. Maar wie Mijn woning bereikt, o zoon van Kuntī, wordt nooit meer geboren.
Overzicht
Elke "materiële wereld", d.w.z. elk "universum"
- (zowel datgene waarin wij leven,
- als de ontelbare andere, gelijkaardige, "materiële universa")
- 'Brahm' (ब्रह्म) = '(expanderende) kosmos
- 'anda' (अण्ड) = 'ei'.
...opgebouwd uit 14 planetenstelsels.
"Bhu(r)loka" (d.w.z. een "aardse planeet")
... bevindt zich in het midden.Zes "lagere" (voortdurend meer grof-stoffelijke) planetenstelsels
...situeren zich daarONDER. In dalende lijn:
- Atala,
- Vitala
- Sutala
- TalAtala
- MahAtala
- RasAtala
De "helse" planeten: PAtAla en/of PitRloka
...situeren zich daar nog eens onder.
Ze fungeren als "gevangenis"-onderdeel van het rechtssysteem van KRSNa.
Het is dit rechtssysteem dat bepaalt, naargelang jouw handelingen vandaag, waar je in je volgend leven terechtkomt:
- Yamaraja (een vorm van "Durga Devi"??) is de bestuurder van deze helse planeten (PitRloka) ;
- Diens secretaris, Chitragupta, houdt alle activiteiten bij van elke sterveling, en bepaalt daarmee ieders volgende bestemming.
Zes "hogere" (voortdurend meer fijn-stoffelijke) planetenstelsels
...bevinden zich langs de andere kant, BOVEN de aardse planeet. In stijgende lijn:
- BhuvarLoka, waar rakSasas (die van lagere planeten komen) & geesten resideren
- SvargaLoka, waar alle devata's (33 miljoen halfgoden & demonen) verblijven, o.l.v. Indra. (vandaar ook "IndraLoka" genoemd)
- MaharLoka
- JanaLoka: waar de "7 wijzen" resideren
- TapaLoka
- Satyaloka, de woonplaats van Heer Brahma (vandaar ook "BrahmaLoka" genoemd), waar de lotusbloem ontluikt. Deze plaats is bereikbaar via "punya" (d.w.z. "vrome aktiviteiten").
Ref. onderstaande BG referenties:
Bg 9.25
yānti deva-vratā devān, pitṝn yānti pitṛ-vratāḥ
bhūtāni yānti bhūtejyā, yānti mad-yājino ’pi mām
bhūtāni yānti bhūtejyā, yānti mad-yājino ’pi mām
De vereerders van de halfgoden zullen onder de halfgoden geboren worden; de vereerders van de voorouders gaan naar de voorouders; de vereerders van geesten zullen onder zulke wezens geboren worden; maar zij die Mij vereren, zullen samen met Mij leven.
Wie door "goede werken" was opgeklommen naar één van de "hogere" planeten, valt, nadat zijn "beloning van die goede werken" is opgebruikt, terug naar de aardse planeet !
Alle bovenstaande bewoners kennen een EINDIG bestaan/levensduur
... zelfs Brahma: na 100 jaar wordt het ganse universum dat door Brahma was opgebouwd terug vernietigd door Siva.
Bg 15.12
yad āditya-gataṁ tejo, jagad bhāsayate ’khilam
yac candramasi yac cāgnau, tat tejo viddhi māmakam
yac candramasi yac cāgnau, tat tejo viddhi māmakam
Het stralende licht van de zon, dat de duisternis van deze hele wereld verdrijft, komt van Mij. En de maneschijn en de gloed van vuur komen ook van Mij.
Bg 15.13
gām āviśya ca bhūtāni, dhārayāmy aham ojasā
puṣṇāmi cauṣadhīḥ sarvāḥ, somo bhūtvā rasātmakaḥ
puṣṇāmi cauṣadhīḥ sarvāḥ, somo bhūtvā rasātmakaḥ
Ik ga binnen in alle planeten en door Mijn energie blijven ze in hun baan. Ik word de maan en voorzie daardoor alle gewassen van levenssap.
Van gans het universum, zoals wij dit kennen vanuit de astronomie, is Krsna de grote regisseur.
En de werkelijke vorm van dit universum (deze "boom") kan niet worden waargenomen in deze wereld. Je moet het accepteren & ondervinden door onthechting:
Bg 15.3-4
na rūpam asyeha tathopalabhyate
nānto na cādir na ca sampratiṣṭhā
aśvattham enaṁ su-virūḍha-mūlam
asaṅga-śastreṇa dṛḍhena chittvā
nānto na cādir na ca sampratiṣṭhā
aśvattham enaṁ su-virūḍha-mūlam
asaṅga-śastreṇa dṛḍhena chittvā
tataḥ padaṁ tat parimārgitavyaṁ
yasmin gatā na nivartanti bhūyaḥ
tam eva cādyaṁ puruṣaṁ prapadye
yataḥ pravṛttiḥ prasṛtā purāṇī
yasmin gatā na nivartanti bhūyaḥ
tam eva cādyaṁ puruṣaṁ prapadye
yataḥ pravṛttiḥ prasṛtā purāṇī
De werkelijke vorm van deze boom kan in deze wereld niet worden waargenomen. Niemand kan begrijpen waar hij eindigt, waar hij begint of waar zijn basis is. Maar met het wapen van onthechting moet men deze diepgewortelde boom vastberaden vellen. Daarna moet men die plaats zien te vinden vanwaar niemand terugkeert wanneer ze eenmaal bereikt is, en daar moet men zich overgeven aan die Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, bij wie alles begon en uit wie alles sinds onheuglijke tijden is voortgekomen.
Aldus adviseert KRSNa:
probeer de "plek van waar niemand terugkeert" te vinden.
De "Karana (Causale, Grote) Oceaan"
...bevindt zich rond, buiten dit "kosmisch ei".
Ons universum, dit ene "kosmisch ei", vormt (net als alle andere Brahmanda's) slechts één puntje van de volledige creatie.
(Gekend uit de lila van Vamana Deva, die tijdens het nemen van zijn fameuze "3 stappen" met zijn teennagel de rand van onze Brahmanda doorprikte, zodat water uit de Karana Oceaan ons universum binnenstroomde... als de Ganges ! )
Opmerkelijk:
naast ons universum zijn zer ontelbare gelijkaardige universa (elk met hun eigen Brahma, met minder of meer aantal hoofden)
... en het is goed mogelijk dat jouw ziel aan het reizen is langs een aantal van die universa, want je ziel is niet gebonden aan één universum.
Al die universa hebben eenzelfde oorsprong: Maha Vishnu.
Vishnu
Er zijn verschillende Vishnu's:
(1) MAHA-VISHNU voor alle universa samen:
Bs 5.13
tad-roma-bila jāleṣu
bījaṁ saṅkarṣaṇasya ca
haimāny aṇḍāni jātāni
mahā-bhūtāvṛtāni tu
bījaṁ saṅkarṣaṇasya ca
haimāny aṇḍāni jātāni
mahā-bhūtāvṛtāni tu
The spiritual seeds of Saṅkarṣaṇa existing in the pores of skin of Mahā-Viṣṇu, are born as so many golden sperms. These sperms are covered with five great elements.
Karano(oceaan)Dakasayi(verblijvend)Vishnu
...doet alle universa ontstaan uit zijn huid-poriën.
Daarna bezwangert deze MahaVishnu, door zijn ogen even te laten glijden over deze universa, al deze universa met de jiva ("levende zielen") & kala ("eeuwige tijd").
Zo handelt hij als een "Saktiman", met zijn 3 Sakti's (energieën):
- antaranga sakti: inwendige energie
- bahiranga sakti: uitwendige energie (waaruit universa worden gecreëerd)
- tataSta sakti: marginale energie, waar de jiva-atma ten tonele verschijnt, die met zijn vrije wil mag kiezen tussen de inwendige of uitwendige energie.
Waarom deze vrije wil ("iccha sakti" = vermogen tot verlangen) ?
Omdat echte waardering en liefde (van ons naar KRSNa toe) niet af te dwingen is !
Bemerk:
op het momente van keuze had de jiva nog geen ego (want: nog geen subtiel lichaam) !
(2) VISHNU binnen één universum
Bs 5.14
praty-aṇḍam evam ekāṁśād
ekāṁśād viśati svayam
sahasra-mūrdhā viśvātmā
mahā-viṣṇuḥ sanātanaḥ
ekāṁśād viśati svayam
sahasra-mūrdhā viśvātmā
mahā-viṣṇuḥ sanātanaḥ
The same Mahā-Viṣṇu entered into each universe as His own separate subjective portions. The divine portions, that entered into each universe are possessed of His majestic extension, i.e., they are the eternal universal soul Mahā-Viṣṇu, possessing thousands of thousands of heads.
"GarbhodakaSAyi Vishnu",als paramAtma,
- creëert dan een nieuwe Vishnu (voor dat specifieke universum) die, als eerste creatie, Brahma ten tonele brengt.
- En die Brahma creëert dan verder alle loka's en lichamen.
- Daarna neemt elke jiva geboorte in één van die lichamen.
(3) Vishnu binnen één lichaam
In elk van die lichamen manifesteert Vishnu zich opnieuw als paramAtma in ons hart,
als "KSirodakaSAyi Vishnu"
... om zo aanwezig te blijven als getuige/toeschouwer/"Sākśī (Sanskrit: साक्षी)"/"soul-mate" van zijn zoon/dochter.
Dit is vergelijkbaar met hoe elke ouder zich, tegenover zijn/haar tiener vanaf dertien jaar, meer als een "toeschouwer" i.p.v. echte "baas" begint te gedragen.
Bemerkt de analogie:
- de dag dat de weggelopen zoon/dochter terug wil komen naar de moeder,
- stuurt moeder de vader om kind terug te halen.
Het is dankzij deze paramAtma dat de jiva-atma kan resideren in het hart,
en daardoor klopt het hart en leeft het lichaam.
Bemerk:
Ondanks al deze creatieve bravoura, is geen van deze Vishnu's Bhagavan zelf !
Iets wat zelf voor de vier-hoofdige (chatur-mukhya) Brahma (als vader van alle devi-devata's) best moeilijk te aanvaarden was:
- niet MahaVishnu,
- maar kleine Gopal is Bhagavan zelf.
...want de vraag bleek: Vishnu? Over welke Vishnu zou het dan moeten gaan
Brahma bleek ook zelf in Maya te zijn.
Bv. toen hij, als test, alle vriendjes van KRSNa had weggenomen, was hij nadien stomverbaasd om vast te stellen dat al die vriendjes nog steeds aanwezig bleken te zijn... waarna Krsna hem wat "Brahma-siksa" gaf.
https://www.youtube.com/watch?v=vkV-0rAbRIo
Bv. toen hij, als test, alle vriendjes van KRSNa had weggenomen, was hij nadien stomverbaasd om vast te stellen dat al die vriendjes nog steeds aanwezig bleken te zijn... waarna Krsna hem wat "Brahma-siksa" gaf.
https://www.youtube.com/watch?v=vkV-0rAbRIo
Maha-vishnu
- fungeert als connectie met spirituele wereld
- staat in voor de ganse samenhang van alle materiële universa
- is de vorm die KRSNa aanneemt in elke materiële creatie
Vishnu Purana stelt: "Vishnu is Bhagawan"
... wat klopt, bezien binnen de scope van slechts één universum, d.w.z. zonder kennis van de Brahma-Samhita !
Bemerkingen
Eén brahmanda (materieel universum) is
- niet ons echte huis,
- maar een locatie waarin we even zijn uitgeleend
Wat is de reden voor al die verschillende universa?
Omdat dit Bhagawan toelaat om zich te manifesteren in verschillende gemoedsgesteldheden en kleuren, als zovele AVATARA's ("nedergedaald")... onderverdeeld in vier soorten:
- Purusa avatar: Vishnu
- Lila avatar: Rama
- Guna avatara: Brahma, Vishnu, Mahesh
- SaktyaveSa avatar: Buddha
Brahmajyoti
"Avatar" impliceert ook "nedergedaalde UIT ergens anders".
In het geval van Maha-Vishnu: nedergedaald uit... de Brahmajyoti (stralen-gloed, afkomstig van God z'n grootste teennagel), waar God gedaante-loos (en daarom: on-persoonlijk) aanwezig is.
In het geval van Maha-Vishnu: nedergedaald uit... de Brahmajyoti (stralen-gloed, afkomstig van God z'n grootste teennagel), waar God gedaante-loos (en daarom: on-persoonlijk) aanwezig is.
Dit is het streefdoel van vele tradities, waaronder
- Boeddhisme, met "God als één energie" als het "nirvana"
- Mayavadi filosofen zoals "Arya Samaj", die niet begrijpen hoe God een vorm of beeldgedaante kan hebben
- Islam, met hun Allah
Elk van die tradities kwam tot een beredering & conclusie vanuit wat ze zien
... net zoals een mens de zon initieel enkel zou ervaren als een "energie", en pas later de zonne-stralen zou opmerken, en nog later de zonne-vorm.
Punt is:
wie streeft naar "Brahmajyoti" als eind-bestemming, pleegt veredelde zelfmoord !
Vergelijking:
Een steen die in water zinkt, wordt geen water (d.w.z. wordt niet één met het water) maar blijft zijn identiteit als steen behouden.
Niettemin blijkt "Brahmajyoti" voor velen zo aantrekkelijk
... want binnenin deze Brahmajyoti krijg je "opluchting" als verlossing.
Dat impliceert wel:
- enkel jouw leed is weggenomen (m.a.w. je wordt verlost van je grof- & fijn-stoffelijk lichaam)
- maar je hebt er niets extra/beter bijgekregen.
...terwijl wie door (of beter: boven) die jyoti heen kijkt, een zee te zien krijgt, met daarachter het gebergte van Kailasa, waar de Sada (= "oorspronkelijke") Siva resideert, als poortwachter van de spirituele wereld.
Deze Sada Siva
- huist zelf NIET in de "brahmanda",
- is zelf een expansie van Vishnu/Bhagavan (m.a.w. Vishnu tattva).
Vergelijking:
Net zoals melk de bron is van yoghurt, is Vishnu/KRSNa de bron van Heer Shiva.
Terwijl yoghurt nooit terug melk kan worden worden, kan melk indien nodig yoghurt worden.
Bs 5.45
kṣīraṁ yathā dadhi vikāra-viśeṣa-yogāt
sañjāyate na hi tataḥ pṛthag asti hetoḥ
yaḥ śambhutām api tathā samupaiti kāryād
govindam ādi-puruṣaṁ tam ahaṁ bhajāmi
sañjāyate na hi tataḥ pṛthag asti hetoḥ
yaḥ śambhutām api tathā samupaiti kāryād
govindam ādi-puruṣaṁ tam ahaṁ bhajāmi
Just as milk is transformed into curd by the action of acids, but yet the effect curd is neither same as, nor different from, its cause, viz., milk, so I adore the primeval Lord Govinda of whom the state of Śambhu is a transformation for the performance of the work of destruction.
Daarom is de conclusie "Siva Purana" juist (die zegt "Siva is Bhagavan"), omdat die conclusie slechts gezien is vanaf Kailasa gebergte naar beneden.
SPIRITUELE WERELD
...is de dham van Bhagavan.
met
"Vai("vrij van")-kuntha("ellende") planeten",
die verlicht zijn, niet door de zon, maar door de brahmajyoti.
Je vindt hier o.a. de Aivarya("ververing vol opulentie")-Dhama, waar Lakshim-Narayana (Bhagavan in rechters-positie) resideert.
Wie op een Vaikuntha planeet resideert,
- krijgt eenzelfde lichaam(s-faciliteiten) als Bhagavan zelf
- maar is daarom niet gelijk aan Bhagavan; hij/zij dient alginder Bhagavan
...terwijl wij, als ziel, in de materiële wereld ons lichaam (plus diens extensies zoals familie, job, land) dienen, in de illusie dat we zelf gediend worden !
Liefde is
- niet wat je van elkaar neemt
- wat je voor elkaar doet
MUKTI / VERLOSSING
Er zijn 4 soorten mukti
- sAlokya - op dezelfde planeet wonen (als KRSNa)
- sArSti - zelfde opulentie (als KRSNa)
- sAmIpya - persoonlijke verwant zijn (van KRSNa)
- sArUpya - zelfde lichamelijke kenmerken (als KRSNa)
....maar geen van die vier wordt aanvaard door een zuivere toegewijde, omdat die weet dat
- er iets beters te bereiken is ;
- het doel van het leven niet "mukti" is... want "mukti" is baatzuchtig, voor EIGEN wil/plezier/geluk i.p.v. die van Bhagavan
SB 3.29.13
sālokya-sārṣṭi-sāmīpya-
sārūpyaikatvam apy uta
dīyamānaṁ na gṛhṇanti
vinā mat-sevanaṁ janāḥ
sārūpyaikatvam apy uta
dīyamānaṁ na gṛhṇanti
vinā mat-sevanaṁ janāḥ
A pure devotee does not accept any kind of liberation — sālokya, sārṣṭi, sāmīpya, sārūpya or ekatva — even though they are offered by the Supreme Personality of Godhead.
Madhurya Dham (beheerst door sweetness / zoete liefde)
...bevindt zich boven Vaikuntha Dham
met o.a.
Ayodhya Dhama
...waar Ramacandra & Hanuman verblijven: ze kunnen elkaar hier omhelzen, maar Hanuman bewaart toch een respectvolle afstand (m.a.w. zijn houding blijft intact).
Goloka Vrndavan
Referenties:
Bs 5.2
sahasra-patra-kamalaṁ
gokulākhyaṁ mahat padam
tat-karṇikāraṁ tad-dhāma
tad-anantāṁśa-sambhavam
gokulākhyaṁ mahat padam
tat-karṇikāraṁ tad-dhāma
tad-anantāṁśa-sambhavam
[The spiritual place of transcendental pastimes of Kṛṣṇa is portrayed in the second verse.] The superexcellent station of Kṛṣṇa, which is known as Gokula, has thousands of petals and a corolla like that of a lotus sprouted from a part of His infinitary aspect, the whorl of the leaves being the actual abode of Kṛṣṇa.
Bs 5.6
evaṁ jyotir-mayo devaḥ
sad-ānandaḥ parāt paraḥ
ātmārāmasya tasyāsti
prakṛtyā na samāgamaḥ
sad-ānandaḥ parāt paraḥ
ātmārāmasya tasyāsti
prakṛtyā na samāgamaḥ
The Lord of Gokula is the transcendental Supreme Godhead, the own Self of eternal ecstasies. He is the superior of all superiors and is busily engaged in the enjoyments of the transcendental realm and has no association with His mundane potency.
Elke jiva-atma heeft iets geërfd vanuit diens tataSta sakti,
nl. een specifieke RELATIE die enkel verkrijgbaar (en toegelaten) is Goloka Vrndavan:
- santa - neturale liefde
- dasa - dienende liefde
- sankya - vriendschappelijke liefde
- vatsalya - ouderlijke liefde: bv. KRSNa die Nandana's schoenen komt brengen
- madhurya - echtelijke liefde: 108 gopi's in Vrndavan, 16108 prinsessen in Dwaraka... en KRSNa toont hoe hij met ieder van hen (en van ons !) een persoonlijke relatie aankan !
De liefde van Radharani kan 108 gemoeds-gestelheden aannemen. R
adharani is KRSNa zelf, dus zij kan ook zelf expanderen... en die eigen expansies zijn eigendom van KRSNa.
Bhagavan is zelf ook "weg van", of "zot van liefde voor" Radharani.
ADDENDUM
De volgende vragen:
- "hoe kan je liefde van KRSNa winnen?" Of "hoe kan je zeer snel KRSNa bereiken?"
...wordt beantwoord (tijdens BHAGAVAD GITA SEMINAR 4/5) in Bhagavad Gita hoofdstuk 9, wat de conclusie/climax van Bhagavad Gita weergeeft.
- En via welk PRAKTIJK kan je die allerhoogste stadium bereiken?
MEER INFO
http://www.vedicsiddhanta.in/2015/09/vedic-cosmology-news-ancient-theory-of.html
Śrī Brahma-saṁhitā
https://www.vedabase.com/en/bshttp://www.harekrsna.de/artikel/Brahma-Samhita-Complete.pdf
Reacties
Een reactie posten