1/5 BHAGAVAD GITA SEMINAR
BHAGAVAD GITA SEMINAR 1/5
(17-sep-2017, Rijswijk)
Inleiding
Bhagavad Gita bestaat uit 18 hoofdstukken, 700 verzen... over vijf onderwerpen, als kennis die IEDEREEN hoort te weten:- Doel van het leven ;
- Sri Bhagavan ;
- Totale creatie... die resulteerde in verschillende bestemmingen (als je er nooit van gehoord hebt, kan je er niet naar verlangen) ;
- Wet van karma / de verschillende soorten yoga (culminerend in bhakti yoga) ;
- Bhagavad Gita in de praktijk.
I. DOEL VAN HET LEVEN
Vraagstelling
- Waarom is dharma (religie/plicht) zo belangrijk?
- Wat is de toegevoegde waarde van dharma?
Mahabharat Hitopadesa 25:
"āhāra-nidrā-bhaya-maithunaṁ ca
sāmānyam etat paśubhir narāṇām
dharmo hi teṣām adhiko viśeṣo
dharmeṇa hīnāḥ paśubhiḥ samānāḥ"
"Eating, sleeping, sex, and defense—these four principles are common to both human beings and animals."Eten, slapen, verdedigen & paren is gemeenschappelijk aan dier & mens..."
The distinction between human life and animal life is that a man can search after God but an animal cannot.
That is the difference.
Therefore a man without that urge for searching after God is no better than an animal."
Ref. verhaal van Alexander de Grote versus de dief in zijn tent: ze zijn allebei dieven, alleen doet Alexander dat meer verfijnd en meer geävanceerd.
Evenzo is dat het onderscheid tussen mens & dier.
De bedenkingen die opkomen, bij het staren naar de sterrenhemel... is iets wat enkel bij de mens gebeurt, zoals:
- Hoe insignificant ben ik?
- Wat is deze creatie?
- Wat is het einde van dit universum?
- Is er meer dan wat ik kan zien?
- Voor wat of wie leef ik?
- de eerste stap naar het menselijke leven, en
- het intelligentie-vermogen bij de mens... wat een extra faciliteit is, enkel aanwezig bij de mens!
SB 11.9.29:
"labdhvā su-durlabham idaṁ bahu-sambhavānteEr zijn 8.400.000 levensvormen (d.w.z. geen EXTERNE vorm, maar: bewustzijns-niveaus, denkvermogens), waaronder 400.000 "menselijke".
mānuṣyam artha-dam anityam apīha dhīraḥ
tūrṇaṁ yateta na pated anu-mṛtyu yāvan
niḥśreyasāya viṣayaḥ khalu sarvataḥ syāt"
"After many, many births and deaths one achieves the rare human form of life,
which, although temporary, affords one the opportunity to attain the highest perfection.
Thus a sober human being should quickly endeavor for the ultimate perfection of life as long as his body, which is always subject to death, has not fallen down and died.
After all, sense gratification is available even in the most abominable species of life, whereas Kṛṣṇa consciousness is possible only for a human being."
Het gaat hier dus over het ontwikkelen van bewustzijn.
Met wie je omgaat, bepaalt het niveau waarin je verkeert.
En de mens is de hoogste levensvorm, vanwege zijn intelligentie.
Vedanta Sutra 1.1.1:
"athato brahma jijnasa"
"Nu (dat je een menselijk lichaam hebt gekregen) moet je (dit menselijk lichaam gebruiken om) kennis op (te) doen aangaande Brahma."Je intelligentie dient om een antwoord te vinden op volgende vragen:
- Wat zijn je problemen?
- Wat is de reden van je problemen?
- Wat is het doel van het leven?
- Hoe bereik je dat doel?
Waar is iedereen naar op zoek?
Antwoord: GELUK...maar waar zoeken wij "geluk" in? Tevergeefs in liefde / rijkdom / reizen... ref. afscheidsbrief van Steve Jobs, waarin hij zegt: "ik heb mijn levensenergie verkeerd geïnvesteerd."
Daar tegenover zijn de WERKELIJKE PROBLEMEN van het leven,
die problemen die
- op iedereen van toepassing zijn
- door niemand gewild zijn of verwelkomd worden
- door niemand kunnen worden vermeden (het is gewoon een kwestie van tijd).
- geboorte (ja, kind is aan het lijden in de buik van de moeder),
- ouderdom,
- ziekte &
- dood.
- adhyatmika: psychologische problemen, stress, depressie
- adhibautika: ellende veroorzaakt door andere/derde persoon
- adhydaivika: natuur-ramp
BHAGAVAN
BG 7.16:
"catur-vidhā bhajante māṁ, janāḥ sukṛtino ’rjuna
ārto jijñāsur arthārthī, jñānī ca bharatarṣabha"
"O beste onder de Bhārata’s, vier soorten vrome mensen beginnen Me met devotie te dienen:
- hij die in nood verkeert,
- hij die naar rijkdom verlangt,
- hij die nieuwsgierig is en
- hij die op zoek is naar kennis van het Absolute."
JIVA TATTVA / waarheid over de ziel
BG Hoofdstuk 1 is getiteld: "de aanschouwing" van Arjuna,...tot hij (in BG 2.7) uitroept: "ik heb geen oplossing! "
BG 2.7:
"kārpaṇya-doṣopahata-svabhāvaḥVanaf hier wordt de vriendschap even opzij gezet, en begint de kennis-overdracht,
pṛcchāmi tvāṁ dharma-sammūḍha-cetāḥ
yac chreyaḥ syān niścitaṁ brūhi tan me
śiṣyas te ’haṁ śādhi māṁ tvāṁ prapannam"
"Ik weet niet meer wat mijn plicht is en
ben door een vrekkige zwakheid mijn evenwicht kwijt.
In deze toestand vraag ik Je me met zekerheid te vertellen wat het beste voor me is.
Ik ben nu Je leerling en geef me volkomen aan Je over. Alsjeblieft, onderricht me."
- niet meer als vrienden ("mitra's"),
- maar als siSya (discipel) & guru (leraar). D.i. de correcte houding !
- oprecht is
- wanhopig om waarheid te weten
- geen voldoending vindt in het dagdagelijkse
- vraagt naar het doel van leven
De Bhagavad Gita is dus ook een directe dialoog tussen jou & KRSNa.
De eerste topic van de Bhagavad Gita: wie ben ik?
Antwoord: DE ZIEL (JIVA ATMA) als spirituele aspect & entiteit.
Via de zaadcel werd die jiva atma de eicel binnengebracht, en nestelt zich uiteindelijk in de omgeving van het hart.
Zolang de jiva atma gekoppeld blijft aan het hart, klopt het hart.
BG 15.10:Beredeneren vanuit (beperkte) zintuigen is geen optimaal gebruik van je intelligentie.
"utkrāmantaṁ sthitaṁ vāpi, bhuñjānaṁ vā guṇānvitam
vimūḍhā nānupaśyanti, paśyanti jñāna-cakṣuṣaḥ"
"Dwazen kunnen niet begrijpen
hoe een levend wezen zijn lichaam kan verlaten en evenmin
van wat voor soort lichaam het geniet
wanneer het in de ban is van de hoedanigheden van de materiële natuur.
Maar iemand met ogen die getraind zijn door kennis, kan dit allemaal duidelijk zien."
BG 2.12
"na tv evāhaṁ jātu nāsaṁ, na tvaṁ neme janādhipāḥDe dood kan _ons_ niet aanraken ; enkel het lichaam wordt afgeschreven.
na caiva na bhaviṣyāmaḥ, sarve vayam ataḥ param"
.
"Nooit was er een tijd dat Ik niet bestond, noch jij noch al deze koningen;
noch zal ook maar een van ons in de toekomst ophouden te bestaan."
Bg 2.23
"nainaṁ chindanti śastrāṇi, nainaṁ dahati pāvakaḥDe ziel heeft drie KWALITEITEN:
na cainaṁ kledayanty āpo, na śoṣayati mārutaḥ"
"De ziel kan nooit en door geen enkel wapen in stukken worden gesneden
en kan niet door vuur worden verbrand,
door water worden bevochtigd
of door de wind worden verdroogd."
- sat: eeuwig
- cit: vol van kennis (van binnenuit gerealiseerd)
- ananda: (geërfde) gelukzaligheid
- asat
- acit
- ar(?)ananda
Bg 2.16
"nāsato vidyate bhāvo, nābhāvo vidyate sataḥReïncarnatie
ubhayor api dṛṣṭo ’ntas, tv anayos tattva-darśibhiḥ"
Zij die de waarheid zien, hebben geconcludeerd
-dat het nietbestaande [het materiële lichaam] vergankelijk is en
-dat het eeuwige [de ziel] geen verandering ondergaat.
Ze zijn tot deze conclusie gekomen door onderzoek van het wezen van beide.
... is zoals je continue in een station vertoeft, op zoek naar de echte eind-bestemming.
Bg 2.13
"dehino ’smin yathā dehe, kaumāraṁ yauvanaṁ jarāWaar situeert zich de ziel?
tathā dehāntara-prāptir, dhīras tatra na muhyati"
Zoals de belichaamde ziel in dit lichaam voortdurend overgaat
van kinder-jaren naar jeugd en
van jeugd naar ouderdom,
zo gaat ze op het moment van de dood over naar een ander lichaam.
Een wijs persoon raakt door zo’n verandering niet verward.
In de regio van het hart.
- Het hart is gekoppeld aan de ziel.
- En het symptoom van je ziel is BEWUSTZIJN.
Ref. Mundaka Upanishad 3.1:Wat betekent dit voor je leven vandaag?
3.1.5
सत्येन लभ्यस्तपसा ह्येष आत्मा सम्यग्ज्ञानेन ब्रह्मचर्येण नित्यम् ।
अन्तःशरीरे ज्योतिर्मयो हि शुभ्रो यं पश्यन्ति यतयः क्षीणदोषाः ॥ ५ ॥
"satyena labhyastapasā hyeṣa ātmā samyagjñānena brahmacaryeṇa nityam |
antaḥśarīre jyotirmayo hi śubhro yaṃ paśyanti yatayaḥ kṣīṇadoṣāḥ || 5 ||"
"5.This Atman within the body, resplendent and pure, can be reached
by truth and tapas,
by sound knowledge and
by abstinence from sexual pleasures constantly practised;
he is within the body, resplendent and pure;
him, assiduous Sanyasins see, their faults removed."
3.1.9
एषोऽणुरात्मा चेतसा वेदितव्यो यस्मिन्प्राणः पञ्चधा संविवेश ।
प्राणैश्चित्तं सर्वमोतं प्रजानां यस्मिन्विशुद्धे विभवत्येष आत्मा ॥ ९ ॥
"eṣo'ṇurātmā cetasā veditavyo yasminprāṇaḥ pañcadhā saṃviveśa |
prāṇaiścittaṃ sarvamotaṃ prajānāṃ yasminviśuddhe vibhavatyeṣa ātmā || 9 ||"
"9. This subtle Atman should be known by the mind as being in the body,
whose prana entered in five different forms;
the mind in all creatures is pervaded by these pranas.
When it is purified, then the Atman shines out of itself."
.
Bg 2.25
"avyakto ’yam acintyo ’yam, avikāryo ’yam ucyate
tasmād evaṁ viditvainaṁ, nānuśocitum arhasi"
.
Er wordt gezegd dat de ziel onzichtbaar, onvoorstelbaar en onveranderlijk is.
Wanneer je dit weet, moet je niet treuren om het lichaam.
Bg 15.7
"mamaivāṁśo jīva-loke, jīva-bhūtaḥ sanātanaḥ...ref. het gekende plaatje van Bhagavad Gita:
manaḥ-ṣaṣṭhānīndriyāṇi, prakṛti-sthāni karṣati"
.
"De levende wezens in deze wereld van gebondenheid zijn Mijn eeuwige, afzonderlijke deeltjes.
Door hun geconditioneerde bestaan zijn ze verwikkeld in
een hevige worsteling met de zes zintuigen, waarvan de geest er één is."
- 5 paarden (zintuigen) die,
- m.b.v. touwen (gedachten) in bedwang worden gehouden door
- de koetsmenner (intelligentie),
- die de ziel (in de koets), die de richting aangeeft, aan het vervoeren is.
FILOSOFIE VAN BHAGAVAD GITA
is niet "toereikend" voor iedereen.M.a.w. niet iedereen is klaar of ontvankelijk voor de kennis aangeboden door Bhagavad Gita.
Je bent vandaag hiervoor ontvankelijk, via je verzamelde en opgebouwde "sukRti":
- (het resultaat van je) vrome & voorspoedige (spirituele) akiviteiten,
- bewust of onbewust uitgevoerd,
- die je hebt meegenomen uit vorige levens
- en waar je nu (in dit leven) mee verder gaat.
God, als bron waar
- het spirituele leven uit voorkomt,
- de ziel afkomstig van is
THEORIEËN
De "Oerknal"-theorie (die orde doet ontstaan uit een eerste chaotische oerknal)
...botst met de (thermo-dynamica) wet van entropie (er is geen orde mogelijk uit chaos).
Er IS een bron, maar die is
- niet de BigBang zelf
- maar wel wie/wat achter die BigBang zit.
In zijn "Origin of species" schrijft Darwin zelf: "there is a missing link"
...want
- de aap is niet uitgestorven,
- de mens is niet uitgestorven
- ... maar wel de aapmens (stadium tussenin) ?!
“To suppose that the eye, with all its inimitable contrivances for adjusting the focus to different distances, for admitting different amounts of light, and for the correction of spherical and chromatic aberration, could have been formed by natural selection, seems, I freely confess, absurd in the highest possible degree.”Niets is toevallig ! Een WET impliceert een WETGEVER. Dit geldt evenzo voor natuurwetten.
We kunnen enkel die wetten ontdekken, maar we kunnen die wetten niet veranderen.
Op eigen kracht die wetten, en de wetgever vinden... is niet gemakkelijk voor ons,
want wij hebben 4 DEFECTEN:
- bhrama (mistakes)
- pramāda (illusions)
- vipralipsā (cheating)
- kara-ṇāpāṭava (defective perception)
Bg 10.21
"ādityānām ahaṁ viṣṇur, jyotiṣāṁ ravir aṁśumānVoor elke natuurlijke drang is iets voorzien.
marīcir marutām asmi, nakṣatrāṇām ahaṁ śaśī"
"...Ik ben de maan die schijnt, en alles doet groeien."
Kortom:
als er intelligentIE is, moet er een intelligentE (PERSOON) zijn.
KENNIS
Drie voornaamste manieren om kennis te verwerven:- Pratyakṣa (प्रत्यक्षाय) Pramāṇa (प्रमाण): via (gelimiteerde) zintuigelijke waarneming
- Anumāṇa (अनुमान) Pramāṇa (प्रमाण): via analyse & gevolgtrekkingen (theorieën, speculaties)
- Śabda (शब्द) Pramāṇa (प्रमाण): door het horen van de autoriteiten (van datgene wat de test van de tijd heeft doorstaan !)
Bg 3.15:
"karma brahmodbhavaṁ viddhi, brahmākṣara-samudbhavam...met de volgende Inhoud:
tasmāt sarva-gataṁ brahma, nityaṁ yajñe pratiṣṭhitam"
.
"Gereguleerde activiteiten worden voorgeschreven in de Veda’s
en de Veda’s zijn rechtstreeks afkomstig van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods.
Daarom is de alomtegenwoordige Transcendentie eeuwig aanwezig in het brengen van offers."
- dharma (religie)
- artha (economische ontwikkeling)
- kama (zinsbevrediging)
- moksha (verlossing)
- totale creatie
- natuurwetten
- -od & zijn medewerkers
Waarom de Veda's accepteren?
- a-purusya: "niet-door-mens", maar absolute bron
- ze bevatten intrinsieke bewijzen, doordat ze geschreven zijn in de oudste taal (sanskriet, een taal met ingebouwde contextuele betekenis). Bv. "loka" impliceert "ronde planeet, bol"
- De Veda's zeggen iets over het VERLEDEN: bv. "Adam's brug", als verbinding onderwater tussen Zuid-India & Sri-Lanka... was beschreven in de Ramayana. En deze verbinding blijkt 1.6 miljoen jaar oud.
- De Veda's zeggen iets over de TOEKOMST: het Kali-tijdperk
SB 12.2.1
"śrī-śuka uvāca...dus de Veda's voorspellen een degradatie van
tataś cānu-dinaṁ dharmaḥ
satyaṁ śaucaṁ kṣamā dayā
kālena balinā rājan
naṅkṣyaty āyur balaṁ smṛtiḥ"
.
"Śukadeva Gosvāmī said: Then, O King,
religion, truthfulness, cleanliness, tolerance, mercy, duration of life, physical strength and memory
will all diminish day by day
because of the powerful influence of the Age of Kali."
- dharmaḥ (religie)
- satyaṁ (waarheidlievendheid)
- śaucaṁ (reinheid)
- kṣamā (tolerantie)
- dayā (genadigheid)
- āyur (levensduur)
- balaṁ (fysieke kracht)
- smṛtiḥ (geheugen)
via de Bhagavad Gita.
--
https://www.youtube.com/watch?v=qqq037Ktrww
https://www.youtube.com/watch?v=68Dd1WtyKIw
Reacties
Een reactie posten