Mein Kampf

Arnon Grunberg heeft gelijk:
neem kennis van Hitlers complottheorieën (zoals beschreven in dat boek), om zo de huidige complottheorieën beter te herkennen!
.
Ewel...
Meer dan één hoofdstuk uit (alvast de eerste helft van) dit boek maakt indruk, o.w.v. van de ACTUELE relevantie:
.
DERDE HOOFDSTUK ("ALGEMENE POLITIEKE GEDACHTEN UIT MIJN WEENSE TIJD"
... met een - terechte - kritiek op de parlementaire democratie (waarin uiteindelijk NIEMAND nog verantwoordelijkheid / ownership opneemt voor de zelf-genomen beslissingen !) 
.
VIJFDE HOOFDSTUK ("DE WERELDOORLOG")
... dat raak aangeeft dat jouw natie (in zijn tijd: "Duitsland", vandaag "Israël" ?) een abjecte ideologie (in zijn tijd "marxisme", vandaag "Hamas" ?) enkel succesvol kan overwinnen, als jouw natie zelf een meer overtuigende ideologie aanbiedt ! 
(hint: met geweld alleen creëert de aanvallende natie alleen maar meer en meer volgelingen & sympathisanten voor die abjecte ideologie)
.
ACHTSTE HOOFDSTUK ("BEGIN VAN MIJN POLITIEVE ACTIVITEIT")
...waarin over religie iets zeer relevants wordt gezegd:
"De betekenis van een program-opsteller / programma-maker mag worden afgemeten
-niet aan het bereikte resultaat, 
-maar alleen 
-aan de JUISTHEID van zijn doel  en 
-aan de INVLOED, die dit ideaal op de ONTWIKKELING van de mensheid heeft gehad...
De INVLOED, die van de godsdienst der liefde uitgaat, is maar een zeer gebrekkige vertolking der ware bedoeling van haar grote stichter; maar zijn geweldige betekenis 'zit in de RICHTING die de religie (aan) de ontwikkeling van een algemeen menselijke cultuur en moraal' heeft trachten te geven."
...wat hij, enkele paragrafen verder, her-formuleert als: 
"Het doel is te zorgen ...(op)dat ons volk rijp mag worden 
om de zending te vervullen, 
die hem door de Schepper van het heelal is toegewezen." 
.
NEGENDE HOOFDSTUK ("OORZAKEN VAN DE INEENSTORTING") ... Met kritiek op 
-de 'marxistische leugenBLADEN': "Het is nu eenmaal slechts hun taak het volk de volkse en nationale ruggengraad te breken, om het aldus rijp te maken voor het slavenjuk van het internationale kapitaal en de meesters daarvan, de Joden."
-de "halfslachtige OPVOEDING... die 
--de mensen los maakt van het instinct van de natuur, 
--hen een zekere kennis instampt maar 
--hen niet tot het diepste inzicht weer te brengen...
Het diepste inzicht is altijd slechts het begrijpen van de oorzaken van de instincten. 
Dat wil zeggen: de mens zal dan nooit tot de waanzin vervallen te geloven dat hij nu werkelijk is opgerukt tot heer en meester van de natuur, zoals je door de verwaandheid van een halve opleiding zo gemakkelijk gaat denken. Pas dan zal hij de fundamentele noodzaak van de heerschappij van de natuur goed begrijpen en beseffen hoezeer ook zijn bestaan is onderworpen aan deze wetten van de eeuwige strijd en het streven naar het hogere. Hij zal dan voelen dat in een wereld waarin 
--planeten rond zonnen draaien, 
--manen rond planeten bewegen, waarin 
--altijd slechts kracht over de zwakkere heerst en die breekt dan wel tot gehoorzaam dienen dwingt,
voor mensen 
geen speciale wetten kunnen gelden. Ook voor hen heersen de eeuwige beginselen van deze diepste wijsheid. Hij kan proberen ze te begrijpen, maar hij is nooit in staat zich ervan los te maken."
-de KUNSTWERELD in zijn tijd:
"Het is een staatszaak, dus van de staatsleiding, te verhinderen dat een volk in de armen van geestelijke waanzin wordt gedreven...
Overal stuiten we op kiemen die het begin vormen van woekeringen waaraan onze cultuur vroeger of later te gronden moet gaan. Ook in deze kiemen kunnen we de verschijnselen van verval herkennen van een langzaam wegrottende wereld. Wee de volkeren die deze ziekte niet meer de baas kunnen worden...
Het was een triest teken van het interne verval dat men de jeugd helemaal niet meer naar de meeste van deze zo gegeten 'cultuur-oorden' kon sturen, wat dan ook vaak volkomen schaamteloos openlijk werd erkend met de algemene panopticumwaarschuwing: 'Jeugdigen hebben geen toegang!' 
Bedenk dat men zulke voorzorgsmaatregelen moest nemen op plaatsen die er juist in de eerste plaats hadden moeten zijn voor de ontwikkeling van de jeugd en niet hadden mogen dienen tot vermaak van oudere, geblaseerde leeftijdsgroepen...
Hoe minderwaardiger en ellendiger de voorbrengselen van een tijd en de mensen daaruit zijn, des te meer haat men de getuigen van vroegere grotere hoogte en waardigheid. Het liefste zou men in zulke tijden heel de herinnering aan het verleden van de mensheid uitwissen, om zo door het uitschakelen van elke vergelijkingsmogelijkheid de eigen 'kitsch' toch nog als kunst voor te spiegelen. Daarom zal elke nieuwe institutie, hoe ellendiger en miserabeler die is, des te meer proberen de laatste sporen van de vroegere tijd te laten verdwijnen ... Alleen wie zelf de wereld helemaal niets waardevols weet te geven, maar probeert te doen alsof hij de wereld God weet wat wil geven, zal werkelijk al het eerder gegevende haten en het liefste ontkennen of zelfs vernietigen."
-"Dit geldt ook voor 'nieuwe fenomenen' uit de POLITIEK. Revolutionaire nieuwe bewegingen zullen de oude vormen meer haten naarmate ze zelf minderwaardiger zijn. Ook hier kun je zien hoe de zorg de eigen kitsch iets te laten lijken tot blinde haat leidt jegens het superieure goede uit het verleden. Pas wanneer de stralen van de zon doven, kan de maan stralen. Daarom is ook de haat van alle nieuwe manen van de mensheid tegen hun vaste sterren maar al te begrijpelijk."
-"In dit verband moet ook worden gewezen op de LAFHEID bij een deel van ons volk dat vanwege opleiding en positie verplicht zou zijn geweest tegen deze cultuurschande in het geweer te komen. Louter uit angst voor het geschreeuw van deze bolsjewistische kunstapostelen, die iedereen die hen niet als kroon van de schepping wilden erkennen heel fel aanvielen en als achterlijke kleinburger aan de kaak stelden, zag men af van ieder serieus verzet en beruste in wat toch onvermijdelijk leek. Men werd eenvoudig bang door deze halvegaren of schurken voor domoor te worden uitgemaakt... Deze cultuurdiscipelen hadden een heel simpel middel om hun onzin te bestempelen tot god weet niet wat voor geweldigs: alle volkomen onbegrijpelijke en duidelijk idiote troep presenteerden ze aan de verbaasde medemensen als zogenoemd 'innerlijk beleven'. Een goedkope manier om bij voorbaat de meeste mensen geen kritiek te laten leveren."
De auteur zegt ook zinnige dingen over:
-desolate ARCHITECTUUR, en 
-christelijke RELIGIE die wordt afgekalft tot een waardeloos nihilisme: "Het ergste zijn de verwoestingen die ontstaan door het misbruiken van de religieuze overtuiging voor politieke doelen. 
--Voor een politieke zwendel met gepaste opbrengst willen brutale liegbeesten de zin van een heel geloof verkopen ;
--voor 10 parlementszetels zouden ze zich met de marxistische doodsvijanden van iedere religie verbinden en 
--voor een minister past zouden ze vast ook een huwelijk met de duivel sluiten."
.
...met als pointe:
"Al bovenstaande verschijnselen van verval zijn in laatste instantie louter gevolgen van 
-het gebrek aan een bepaalde evenredig erkende wereld visie en ook van 
-de daaruit voor het vloeiende algemene onzekerheid bij de beoordeling en stellingname ten aanzien van de diverse grote actuele kwesties.
Daarom is ook, al vanaf de opvoeding, alles halfslachtig en aarzelend, schuwt  verantwoordelijkheid, wat eindigt met het laf dulden van de zelf geconstateerde gebreken. De humanitaire versuffing wordt de mode, en door slap toe te geven aan uitwassen en individuen te sparen offert men de toekomst van miljoenen."
...Maar "je mag niet vergeten dat andere staten nog erger aan de meeste van deze kwalen leden dan Duitsland, en toch op het kritische uur van gevaar niet faalden en ten gronde gingen... De diepste en belangrijkste reden voor de ondergang van het oude Rijk lag in het niet onderkennen van het rassenvraagstuk en het belang daarvan voor de historische ontwikkeling van de volkeren. Want alle dingen die zij meemaken zijn 
-geen uiting van het toeval maar 
-door de natuurwetten bepaalde gevolgen van de drang tot zelfbehoudt en vermeerdering van soort en ras, ook wanneer de mens zich de innerlijke motieven voor hun handelen niet bewust weten te worden."
.
ELFDE HOOFDSTUK (VOLK EN RAS)
.. is een giftig hoofdstuk, waarin 
-de 'plichtsvervulling' van de Ariër wordt opgehemeld, als een soort karma-yoga (Bhagavad-Gita)
-een rake historiek wordt gegeven van de schrijnende overgang van feodale naar industriële maatschappij, met telkens grotere onvrijheid... aangestookt door "de Jood" (in de betekenis van "diegene die het geld beheert"), die handig twee rollen speelt: 
--zowel liberale werkgever-kapitalist 
--als marxistische werknemer-vakbondsman (die zogezegd tekeer gaat tegen het internationaal kapitaal, terwijl hij in werkelijkheid de nationale economie bedoelt, die moet worden gesloopt, om op de puinhopen ervan de triomf van de internationale beurs te kunnen vieren) 
--opgevolgd door het op touw zetten van grof geweld
...om zo de heerschappij te grijpen?!
.
TWAALFDE HOOFDSTUK 
... verwijst graag naar de "Langemark-mythe:
...en benadrukt dat succes (in 'her-nationalisering van de massa) meer afhangt van emotie dan van rationele argumenten: 
"Geloof is moeilijker aan het wankelen te krijgen dan kennis, 
liefde kampt minder met wisselvalligheid dan ontzag, 
haat is duurzamer dan afkeer, en 
de drijfkracht voor de geweldige omwentelingen op deze aarde was ten allen tijden 
-niet zozeer een bezielend wetenschappelijk inzicht 
-als 
--een de massa beheersend fanatisme en 
--een de massa soms voortjagende hysterie. 
Wie de grote massa wil winnen moet de sleutel kennen die de poort naar het hart ervan opent. De sleutel heet 
-niet: objectiviteit (dus zwakte), 
-maar: wil en kracht."
...en leert daarbij van het christendom: "De grootheid van het Christendom lag niet in pogingen tot een vergelijk te komen met verwante filosofische opvattingen van de antieken, maar in het onverbiddellijk fanatiek verkondigen en verdedigen van de eigen leer."
. .met als oproep:
"Ik kan ook vandaag de dag onze jonge beweging er niet genoeg voor waarschuwen in het net van deze zogenaamde 'stille werkers' te komen. Het zijn namelijk niet alleen lafaards, maar ook altijd slechts nietskunners en nietsdoeners. Iemand die 
-ergens van op de hoogte is, 
-een gegeven gevaar kent, 
-de mogelijkheid voor een oplossing met zijn ogen ziet, 
heeft de verdomde plicht en verplichting 
-niet in 'stilte' te werken maar 
-in de volle openbaarheid tegen de kwaal en voor het verhelpen ervan op te treden. 
Doet hij dat niet, dan is hij een plichtvergeten, ellendige slappeling die het uit lafheid dan wel uit luiheid en onvermogen laat afweten. Maar dat geldt meestal helemaal niet voor deze lieden, want 
-ze weten in het geheel niets, maar doen alsof ze God weet wat weten ; 
-ze kunnen niets, maar proberen heel de wereld met hun toeren te foppen, 
-ze zijn lui, maar wekken met hun zogezegde 'stille' arbeid de indruk van een even enorme als nijvere activiteit. 
Kort en goed, het zijn zwendelaars, politieke oplichtertypes, die een hekel hebben aan het eerlijke werk van de anderen. Zodra zo'n volkse nachtvlinder zich steeds op het duister van de stilte beroept, kun je 1000 tegen 1 wedden dat hij 
-niet in stilte produceert, maar 
-steelt, de vruchten steelt van andermans werk.
Maar daarbij komt altijd nog de arrogantie en verwaalde onbeschaamdheid waarmee dit feitelijk luierende, lichtschuwe gespuis 
-zich op andermans werk stort, 
-er neerbuigend probeert over te vitten 
en zo in feite de doodsvijanden van ons volk helpt... 
Alleen de laffe zwendelaars die 
-hun werk in 'stilte' prijzen en 
-zich aldus in de dekmantel van een te verachten anonimiteit hullen, 
deugen helemaal nergens voor 
en mogen, bij de wederverheffing van ons volk, in de waarste zin van het woord als parasieten gelden."
.
Over deze NL editie:
De (recente) 2e NL vertaling (van Mario Molegraaf) kreeg gemixte recensies ; 
en wie louter afgaat op de recensie-voorbeelden (*), gaat wellicht concluderen dat de 1e (nogal zwaar-op-de handse) NL versie (van Steven Barends) (3) nog steeds volstaat.
Maar verrrassing:
die 2e NL versie leest opmerkelijk vlot !
--
(*) Bv. 
Hitler: 
“Und das soll zur Verherrlichung eines heldenmütigen Ringens von Hunderttausenden von Preußen und Deutschen dienen? Pfui Teufel und wieder Pfui Teufel! (Mein Kampf, blz.540).
.
Steven Barends (NLv1)
“En zo een onzin zou goed genoeg zijn, om de helden strijd van honderdduizenden Pruisen en Duitsers te verheerlijken. Bah! en nog eens Bah!  (Mijn kamp, blz. 610/611).
.
Mario Molegraaf (NLv2)
“En dat zou moeten dienen om een heldhaftige worsteling van honderdduizenden Pruisen en Duitsers te verheerlijken? Jakkes en nog eens jakkes! (Mijn strijd, blz. 608).
--
(1)
(2)
Over:
NLv2  Recensies:
(+)
(+-)
(-)
.
(3)
NLv1 (Steven Barends)
.
.
(4) AUDIO BOOK
--

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)