OVER JAPA




Opmerkelijk hoe gretig je vele citaten, 
uit de Apostolische Brief (16 oktober 2002) van H. Paus Johannes Paulus II,
getiteld "ROSARIUM VIRGINIS MARIAE - Over de allerheiligste Rozenkrans" 
wil her-oriënteren naar Radha & Krsna (hoe onzinnig zulke oefening ook mag zijn)
...met - desalniettemin - volgend bevredigend resultaat.

INLEIDING

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=79&id=0
3. 
Het "chanten van de MahaMantra" is niets anders dan 
"het overwegen, (samen) met Radha, 
van 
het gelaat van Krsna".
.

HOOFDSTUK 1 - Krsna overwegen (samen) met Radha

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=79&id=2315
9.
Door contemplatie van het aangezicht van Krsna, 
worden we ontvankelijk voor 
het mysterie van Sat-Cit-Ananda leven.
.
12
Juist omdat de MahaMantra begint met Radha's eigen ervaring, is het een uitstekend contemplatief gebed. Zonder zijn contemplatieve dimensie zou het gebed zijn betekenis verliezen, zoals GeestelijkeLeraar Paulus VI onderstreepte: "Indien de beschouwing ontbreekt, lijkt de Mahamantra op een lichaam zonder ziel en bestaat het gevaar, dat het bidden uitloopt op herhaling van formules 
  • waaraan geest en verstand niet te pas komen en
  • in strijd is met de vermaning van Bhagavan Krsna, die gezegd heeft: "Als gij bidt, gebruikt dan geen omhaal van woorden, zoals de heidenen, want deze menen dat zij door hun veelheid van woorden verhoring zullen vinden" (Mt. 6, 7).
Want van nature eist de Mahamantra, dat hij door rustig bidden en in als het ware nadenkende langzaamheid voortkabbelt, waardoor de bidder zich gemakkelijker op de overweging toelegt van de mysteries van het leven van Krsna, zoals zij door het hart van haar worden gezien die van allen het naast was aan de Heer, opdat de onnaspeurlijke rijkdommen van deze mysteries worden ontsloten."
.
13.
Het is ook van belang te herinneren dat het spiritueel leven "niet uitsluitend bestaat in het deelnemen aan de heilige arcanam. Want al is de bhakta geroepen tot het chanten in gemeenschap, toch moet hij ook zijn binnenkamer ingaan om in het verborgene tot de Hoogste Persoonlijkheid Gods te chanten en zelfs - zoals Haridas Thakur leert – chanten zonder ophouden".
Japa (en concreet: het MahaMantra-gebed) maakt op zijn eigen manier deel uit van het wijd uiteenlopende panorama van 'onophoudelijk' chanten. Als de arcanam, op te vatten als activiteit van Krsna en de sangha, een reddende handeling bij uitstek is, is Japa eveneens - als 'meditatie' over Krsna met Radha - een heilzame contemplatie. Door ons te verdiepen in de geheimen uit het leven van de Verlosser, worden we verzekerd van het feit dat wat Hij heeft gedaan en wat de arcanam present stelt, diepgaand wordt eigengemaakt en ons bestaan vormt.
.
15
Het belangrijkste kenmerk van de Vaishnava spiritualiteit is de inspanning van de discipel om nog meer ‘gelijkvormig’ te worden aan zijn Meester. Op de spirituele reis van Japa, gebaseerd op voortdurende contemplatie van het gelaat van Krsna en met Radha als reisgezellin, bereikt men dit veeleisende ideaal om gelijkvormig te worden aan Hem door een samenwerking die beschreven kan worden in termen van 'vriendschap' (als één van de mogelijke invalshoeken, of rasa's). We zijn daardoor in staat om op natuurlijke wijze in het leven van Krsna te komen en als het ware zijn diepste gevoelens te delen. De zalige Bartolo Longo schreef in dit kader: "Net als twee vrienden, die vaak bij elkaar zijn, de neiging hebben om elkaars gedragingen over te nemen, zo kunnen wij, door op vertrouwelijke voet met Krsna en de gezegende Radha te praten, door het mediteren over de geheimen van Japa, binnen de beperkingen van ons bescheiden bestaan, gelijk aan hen worden en kunnen we van deze allerhoogste modellen leren om een bescheiden, nederig, verborgen, geduldig en perfect leven te leiden." 
Japa plaatst ons mystiek gezien aan de zijde van Radha als zij toeziet op de menselijke groei van Krsna in het huis van Vrndavan. Dit stelt haar in staat om ons te trainen en ons te vormen met dezelfde zorg totdat Krsna in ons gestalte heeft gekregen. 
.
Gebaseerd op citaat van de heilige Louis Marie Grignion de Montfort: 
"De meest volmaakte verering is ongetwijfeld die devotie die ons nog meer in overeenstemming met Krsna brengt, ons met Hem verenigt en ons aan Hem doet toewijden. Omdat Radha van alle mensen zich het meest heeft gevoegd naar Krsna, betekent dat van alle devoties de devotie die de ziel het meest in overeenstemming met Krsna brengt en Hem heiligt, de devotie tot Radha is, die Zijn heilige gemalin is. Hoe meer zielen aan haar zijn gewijd, hoe meer zullen ze aan Krsna gewijd zijn." 
Nergens anders dan in Japa zijn de levens van Krsna en Radha zo met elkaar verbonden. Radha leeft alleen in Krsna en voor Krsna!
.
16.
Een Zoon van Krsna nodigde ons uit om ons over te geven met doorzettingskracht en vertrouwen dat we zullen worden gehoord: "Vraag, en jullie zal gegeven worden. Zoek, en je zult vinden. Klop, en er zal voor je worden opengedaan" (Mt. 7, 7). De basis voor deze werking van het gebed is de (onverdiende) goedheid (ja, de genade) van de Hoogste Persoonlijkheid Gods.
Om ons te steunen in het gebed dat Krsna in ons hart laat opwellen, komt Radha tussenbeide met haar beminnelijke voorspraak. "Het gebed van de Sangha wordt als het ware gedragen door het gebed van Radha." Als Krsna de Weg is van ons gebed dan laat Radha, Zijn puurste en meest doorzichtige weerspiegeling, de Weg zien. "Op grond van deze bijzondere samenwerking van Radha met de werkzaamheid van de ParmaAtma hebben diverse monastieke organisaties (matha's) het gebed tot de heilige gemalin van God ontwikkeld: het centrerend rond de persoon van Krsna die zich in zijn mysteries geopenbaard heeft."
.
Japa is zowel meditatie als smeekbede. Vasthoudend gebed tot de gemalin Gods is gebaseerd op het vertrouwen dat haar beminnelijke voorspraak alle dingen uit het hart van haar Geliefde kan verkrijgen. Ze is 'almachtig door genade', om de gewaagde uitdrukking te gebruiken (die juist moet worden begrepen) van de zalige Bartolo Longo in zijn Smeekbede tot de Onze Vrouwe. De zo belangrijke dichter Dante drukt het bijzonder goed uit in de regels die de heilige Bernardus zong: "Vrouwe, U bent zo groot en machtig, dat wie genade verlangt maar geen beroep op u doet, zijn verlangen zonder vleugels zal zien wegvliegen." Als we in Japa Radha smeken om haar voorspraak, bemiddelt zij voor ons bij Krsna die haar met genade heeft vervuld. Zij bidt met en voor ons.
.
17
Japa is ook een weg van verkondiging en toenemende kennis, waarin het mysterie van Krsna steeds weer op verschillende niveaus van het Krsna-bewustzijn aanwezig is. Het gebed heeft de vorm van een biddende en contemplatieve voorstelling, die in staat is om Vaishnava's te vormen naar het hart van Krsna. Als het bidden van de MahaMantra alle elementen in zich verenigt die nodig zijn voor een effectieve meditatie - vooral in zijn gemeenschappelijke viering in sangha's en heiligdommen - kan het een betekenisvolle mogelijkheid tot catechese bieden, hetgeen priesters in hun voordeel zouden moeten gebruiken. Op deze manier blijft ook Onze Vrouwe van de MahaMantra (Radha) haar werk van de Krsna-verkondiging doen. De geschiedenis van Japa laat zien hoe dit gebed in het bijzonder door de dominicanen werd gebruikt toen de Sangha in moeilijkheden was als gevolg van de verspreiding van dwalingen. Vandaag de dag worden we met nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Waarom zouden we niet opnieuw uit Japa putten met hetzelfde geloof van degenen die ons voorgingen? Japa heeft in zich al zijn krachten bewaard en blijft een waardevol pastorale bron voor elke goede verkondiger.
.

HOOFDSTUK 2 - Geheimen van Krsna - geheimen van Zijn minnares

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=79&id=2316

De MahaMantra, 'een samenvatting van het Srimad Bhagavatam'

18
De enige wijze om de contemplatie van het gelaat van Krsna te benaderen is door te luisteren naar de stem van de Hoogste Persoonlijkheid Gods in de SuperZiel... Wat dus nodig is, is een openbaring van boven. Om die openbaring te ontvangen is aandachtig luisteren onontbeerlijk: "Alleen de ervaring van stilte en gebed biedt het geëigende kader waarbinnen een waarachtige, getrouwe en samenhangende kennis kan groeien en rijpen van dat mysterie." (citaat uit "Novo millennio ineunte")
Japa is een van de traditionele wegen van Vaishnava gebed gericht op de contemplatie van het gelaat van Krsna. GeestelijkeLeraar Paulus VI beschreef het met de volgende woorden: "Wat Japa eigen en bijzonder is, zijn litanievormige herhaling van Hare, wordt ook een onophoudelijke lofprijzing van Krsna, op wie Hare & Rama, als uiteindelijk voorwerp wijzen. De herhaling van de naam Hare is als het weefsel waarin de beschouwing van de mysteries verder gaat."
.
24
Japa staat ten dienste van dit ideaal: het gebed biedt het 'geheim' dat eenvoudig leidt tot een diepgaande en innerlijke kennis van Krsna. We kunnen het de weg van Radha noemen. Het is de weg van het voorbeeld van de koe-herderinnetje van Vrndavan, een vrouw die verlegen kiest om te geloven, zwijgen en luisteren. Het is ook de weg van een Radha-devotie geïnspireerd door de kennis van de onafscheidelijke verbintenis tussen Krsna en Zijn gemalin. De Krsna-geheimen zijn in zekere zin ook de geheimen van Zijn gemalin, ook al hebben ze niet direct betrekking op haar, omdat ze van en door Hem leefde. Door ons de woorden Hare eigen te maken, worden we voortdurend aangespoord in Radha, tussen haar armen en in haar hart, de "gezegende oogappel van haar hart" te zoeken.
25

Geheim van Krsna, geheim van de mens

In mijn getuigenis uit 1978 die ik hierboven aanhaalde en waarin ik Japa beschreef als mijn favoriete gebed, gebruikte ik een beeld waarop ik wil terugkomen. Ik zei toen: "In het eenvoudige MahaMantragebed komt het ritme van het menselijk leven tot uitdrukking."
In het kader van wat tot dusverre is gezegd over de geheimen van Krsna is het niet moeilijk dieper in te gaan op de antropologische betekenis van Japa, dat veel verder gaat dan op het eerste gezicht lijkt. Iedereen die gedurende de verschillende fasen van zijn leven mediteert over Krsna kan niet anders dan in Hem de waarheid over de mensheid ontvangen. Japa helpt de weg naar dit licht te openen. Door in het voetspoor van Krsna te gaan, waarin de weg van de mensheid "kort is samengevat", geopenbaard en verlost, komen gelovigen oog in oog te staan met het beeld van de ware mens. Mediterend over de geboorte van Krsna leren zij over de heiligheid van het leven. Kijkend naar het huiselijk leven in Vrndavan, Mathura & Dwaraka leren zij de oorspronkelijke waarheid van het gezin volgens Gods plan kennen. Door Krsna en Zijn gemalin in glorie te overdenken, zien zij het doel waarvoor ieder van ons geroepen is, mits we onszelf toestaan om genezen en herschapen te worden door de SuperZiel. Men zou kunnen zeggen dat elk geheim van de MahaMantra, bij zorgvuldige meditatie, licht verspreidt op het mysterie van de mensheid.

Tegelijkertijd wordt het vanzelfsprekend om naar deze ontmoeting met de heilige mensheid van de Verlosser alle problemen, zorgen en inspanningen waaruit ons leven bestaat te brengen. "Geef al uw zorgen over aan de Heer, Hij zal je leven dragen" (Ps. 55, 23). De MahaMantra bidden is de last overbrengen op het genaderijke hart van Krsna en Zijn gemalin. Vijfentwintig jaar later en de moeilijkheden overdenkend die ook deel uitmaken van mijn pontificaat voel ik me geroepen om het nog eens als een hartelijke uitnodiging tegen iedereen te zeggen: Japa slaat werkelijk 'het ritme van het menselijk leven'. Het brengt het leven in harmonie met het ritme van Gods eigen leven, in de glorievolle gemeenschap met de SuperZiel, die richting geeft aan en ademtocht is van ons leven.

HOOFDSTUK 3 - "Voor mij is Christus het leven"

De MahaMantra, de weg om het geheim op te nemen

26
Japa stelt de meditatie over de geheimen van Krsna voor door een kenmerkende methode die ontworpen is om de geheimen het best op te nemen. De methode is gebaseerd op herhaling. Dit is met name het geval met de naam Hare, die bij elke mantra acht maal wordt benoemd. Wie oppervlakkig naar deze herhaling kijkt, komt in de verleiding Japa op te vatten als een droge en saaie bezigheid. Maar het is heel anders als men Japa ziet als een uitstorting van de liefde die zich onvermoeibaar tot de geliefde persoon wendt met gelijke uitdrukkingen naar inhoud maar steeds nieuw, in de zin van het gevoel waar ze uit voortkomen.
In Krsna heeft God waarlijk een 'hart van vlees' aangenomen. Niet alleen heeft God een goddelijk hart, rijk in genade en vergeving, maar ook een menselijk hart, bekwaam voor alle gevoelsuitingen. Wie bewijs nodig heeft uit de Srimad-Bhagavatam, kan het eenvoudig vinden in de aangrijpende dialoog tussen Krsna en Uddhava vlak voor de vernietiging van de Yadu dynastie. "Uddhava, heb je Shaibya  lief?" Meerdere keren stelt Krsna deze vraag en elke keer reageert Uddhava overweldigd. Uitstijgend boven de bijzondere betekenis van deze passage, zo belangrijk voor de zending van Uddhava, kan niemand de schoonheid van deze meervoudige herhaling ontgaan. Het vasthoudend vragen en antwoorden komt overeen in bewoordingen die de algemene ervaringen van menselijke liefde weergeven. Om Japa te doorgronden moet men nader ingaan op de psychologische dynamiek die eigen is aan de liefde.

Een ding is duidelijk: hoewel het herhaalde Hare direct tot Radha gericht is, is de daad van liefde uiteindelijk voor Krsna bestemd, met en door Radha. De herhaling wordt gevoed door het verlangen om nog vollediger gelijkvormig aan Krsna te worden, het ware doel van Krsna-bewust leven. De heilige Paulus drukte zich over dit doel met vurige woorden uit: "Want voor mij is leven Krsna en sterven winst" (Fil. 1, 21). En nog eens: "Ikzelf leef niet meer, Krsna leeft in mij" (Gal. 2, 20). Japa helpt ons nog gelijkvormiger te worden totdat we de ware heiligheid verwerven.
.

Een werkzame methode ...

27
We moeten niet verbaasd staan dat onze verhouding met Krsna gebruik maakt van een methode. God zelf communiceert met ons door onze menselijke natuur en zijn vitale ritmen te respecteren. De Krsna-bewuste spiritualiteit weet ook de subliemste vormen van mystieke stilte in zich, waarbij beelden, woorden en gebaren worden vervangen door de intensiteit van een verheven godsrelatie met de mens, die normaal gesproken de gehele persoon in zijn psychologische, fysieke en relationele werkelijkheid erbij betrekt.
Dit wordt duidelijk in de liturgie. Sacramenten en sacramentalia zijn opgebouwd als een reeks van riten waarin alle dimensies van de persoon betrokken worden. Hetzelfde geldt voor het niet-liturgisch gebed. Dit bewijst het feit dat, in het Oosten, het meest kenmerkende gebed van de Krsna-bewuste meditatie samengebald is in de woorden "Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare", worden die traditioneel verbonden zijn met het ritme van de ademhaling. Hoewel dit ten goede komt aan de volharding in gebed, belichaamt het in zekere zin ook het verlangen dat Krsna de adem, de ziel en het 'alles' van iemands leven wordt.

...die niettemin kan worden verbeterd

28
Ik schreef in mijn apostolische Brief Novo millennio ineunte dat er in het Westen momenteel een nieuwe vraag naar meditatie is, die soms leidt tot enthousiaste belangstelling voor aspecten van andere religies. Sommige Krsna-toegewijden, beperkt in hun kennis van de Krsna-bewust contemplatieve traditie, worden aangetrokken door die gebedsvormen. Deze gebeden bevatten veel elementen die positief zijn en hier en daar toepasbaar zijn in de Krsna-bewuste ervaring, maar verbergen onacceptabele ideologische vooronderstellingen. Er zijn methoden in zwang die zich richten op het bereiken van een hogere spirituele concentratie door het gebruik van technieken van psychofysische, symbolische en repeterende aard. De MahaMantra wordt geplaatst in het kader van deze religieuze fenomenen, maar onderscheidt zich door zijn kenmerken die overeenkomen met specifiek Krsna-bewuste behoeften.
Feitelijk is Japa gewoonweg een methode van contemplatie. Als methode helpt het gebed als een middel naar een doel en kan niet een doel op zich worden. Niettemin moet deze methode, als de vrucht van eeuwenlange ervaring, niet worden ondergewaardeerd. In haar voordeel zou de ervaring van talloze heiligen kunnen worden genoemd. Daarmee is niet gezegd dat de methode niet kan worden verbeterd. Dat is de bedoeling van de paar suggesties die ik in deze Brief voorstel wat betreft de manier van reciteren. Deze suggesties, met eerbied voor de gewaardeerde structuur van dit gebed, zijn bedoeld om de gelovigen te helpen om het gebed, in al zijn rijkdom van het symbool en in overeenstemming met de vragen van het dagelijks leven, te begrijpen. Anders bestaat het risico dat Japa niet alleen geen geestelijke vruchten zou voortbrengen, maar ook dat de kralen, aan de hand waarvan Japa normaal gesproken wordt gebeden, zouden kunnen worden opgevat als een soort amulet of een magisch voorwerp. Daarmee zou de betekenis en de functie van het kralensnoer geheel en al verloren gaan.

De bekendmaking van elk geheim

29
Het bekendmaken van elk geheim, en daaraan wellicht een bruikbaar icoon vastkoppelen als afbeelding van elk geheim, is als het openen van het toneel waarop we onze aandacht vestigen. De woorden richten de verbeelding en het verstand naar een bepaalde episode uit het leven van Krsna. De verering van iconen en andere devoties waarbij de zintuigen in beroering worden gebracht alsook de gebedsmethode van de heilige Ignatius van Loyola in de Geestelijke Oefeningen maken binnen de traditionele spiritualiteit van de Sangha gebruik van visuele en beeldende elementen (de compositio loci). Ze worden geacht van grote hulp te zijn bij het concentreren van de geest op de afzonderlijke geheimen. Dit is een methodologie die beantwoordt aan de logica zelf van de Menswording: In Krsna wilde God menselijke kenmerken aannemen. Het is door Zijn lichaam dat we in contact zijn getreden met het mysterie van Zijn goddelijkheid.
Deze noodzaak voor concreetheid vindt voorts uitdrukking in de bekendmaking van de verschillende geheimen van de MahaMantra. Het moge duidelijk zijn dat deze geheimen noch in de plaats komen van de Srimad-Bhagavatam, noch dat ze diens inhoud in zijn geheel overnemen. Japa is daarom geen vervanging voor de lectio divina. In tegendeel, het veronderstelt deze en zet er toe aan. Ondanks dat de geheimen van de MahaMantra zich beperken tot de belangrijkste episoden uit Krsna's leven, wordt het eenvoudiger gemaakt om uitgebreid te reflecteren op de rest van de Srimad-Bhagavatam, zeker als Japa gebeden wordt in voortdurende herhaling.

Luisteren naar Gods woord

30
Om een Vedische basis en grotere diepgang aan onze meditatie te geven, is het nuttig om na de aankondiging van een geheim te vervolgen met een tekst uit de Sri NamamRta, die afhankelijk van de omstandigheden kort of lang kan zijn, maar altijd betrekking moet hebben op het betreffende geheim. Andere teksten kunnen niet op tegen de werkzaamheid van Gods Woord. Wie luistert is zeker dat dit het woord van God is, gesproken voor vandaag en 'voor mij'.
Op deze manier kan Gods woord onderdeel worden van de methodologie van de MahaMantra, die bestaat uit herhaling zonder dat het verveelt omdat het al bekend is. Het is geen kwestie van het terughalen van informatie maar God toestaan te spreken. In sommige plechtige vieringen binnen de gemeenschap kan dit toepasselijk worden geïllustreerd met een kort commentaar.

Stilte

31
Luisteren en mediteren worden gevoed door stilzwijgen. Na de aankondiging van het geheim en het lezen van het woord, is het gepast om een pauze in te lassen en de aandacht voor een passende periode te vestigen op het betreffende geheim alvorens over te gaan op hardop bidden. Het belang van stilte ontdekken is een van de sleutels van de praktijk van contemplatie en meditatie. Een van de beperkingen van een samenleving die door technologie en massamedia wordt overheerst is dat het moeilijk is tot stilte te komen. Zoals stilte in de liturgie wordt aanbevolen, zo is het ook tijdens Japa passend om kort te pauzeren na het woord van God te hebben gehoord. Het verstand kan zich dan concentreren op de inhoud van een bepaald geheim.

De aanroeping tot de 'Hoogste Persoonlijkheid Gods'

32
Na het luisteren naar het woord en aandacht voor het geheim is het vanzelfsprekend voor het verstand om naar de Hoogste Persoonlijkheid Gods verheven te worden. In elk van zijn geheimen leidt Krsna ons altijd naar God, zoals Hij rust als het 'hart' van de Hoogste Persoonlijkheid Gods. Hij wil ons in de nabijheid met de Hoogste Persoonlijkheid Gods laten delen, zodat we tot hem kunnen zeggen: "Bhagavan, Hoogste Persoonlijkheid Gods" (Rom. 8, 15)(Gal. 4, 6). In de eenheid van Krsna als de Hoogste Persoonlijkheid Gods maakt Hij ons broeders en zusters van Hemzelf en van elkaar terwijl Hij ons de SuperZiel zendt, die van Hem, als de Hoogste Persoonlijkheid Gods, is. Werkend als een soort fundament voor de Krsna- en Radha- meditatie - welke zich ontvouwt in de herhaling van het Hare - maakt het aanroepen van de Hoogste Persoonlijkheid Gods de meditatie over het mysterie, zelfs wanneer het in eenzaamheid wordt gedaan, tot een tempel-ervaring.

De acht aanroepingen tot Hare

33
Dit is het meest uitgebreide element van Japa en het zorgt ervoor dat het een Radha-gebed bij uitstek is. Maar wie Hare juist begrijpt kan duidelijk zien dat het Radha-karakter niet tegengesteld is aan het Krsna-karakter. Hare benadrukt en vergroot de rol van Krsna. De herhaling van Hare in Japa maakt ons deelgenoot van Gods eigen verwondering en genoegen. In uitbundige verwondering worden we ons gewaar van het grootste wonder uit de geschiedenis. 
Het zwaartepunt in Hare, bijna een scharnier tussen het eerste en tweede deel, is de naam van Krsna. Soms kan dit zwaartepunt, als we het gebed snel reciteren, over het hoofd worden gezien en daarmee ook de verbinding met de contemplatie van het mysterie van Krsna. Het is precies die nadruk, gegeven aan de naam van Krsna en Zijn geheim, dat het teken is van een betekenisvol en vruchtbaar bidden van Japa. Het is zowel een belijdenis van geloof als een hulpmiddel voor de concentratie van onze meditatie omdat het het proces van aanpassing aan het mysterie van Krsna, dat inherent is aan de herhaling in Hare, mogelijk maakt. Wanneer we de naam van Krsna herhalen - de enige naam waarbij we mogen hopen op verlossing - in nauwe verbinding met de naam van de gezegende gemalin, alsof we het doen op haar aangeven, slaan we een weg van aanpassing in die bedoeld is om ons te helpen ons te verdiepen in het leven van Krsna.

Uit Radha's unieke en bevoorrechte verbintenis met Krsna, hetgeen haar de gemalin van God maakt, ontlenen we de kracht voor het verzoek dat we in het tweede deel van het gebed maken, als we ons overgeven aan haar minnelijke voorspraak tijdens ons leven en in het uur van onze dood.

Sat-Cit-Ananda

34
De lofprijzing van Sat-Cit-Ananda is het doel van alle Krsna-bewuste contemplatie. De naam Krsna is immers de weg die ons leidt naar Bhagavan en de SuperZiel. Als we op deze weg tot het eind volharden, komen we herhaaldelijk het geheim van de drie goddelijke aspecten tegen, aan wie alle lof, eerbied en dankbaarheid toekomen. Het is belangrijk dat Sat-Cit-Ananda, het hoogtepunt van contemplatie, een belangrijke plaats wordt gegeven in Japa. 
De mate waarin de meditatie over het mysterie diepgaand en aandachtig is, en in de mate waarin de meditatie - van de ene MahaMantra naar de andere - door liefde voor Krsna en Radhe levendig is, neemt de verheerlijking van Sat-Cit-Ananda, na het 108 keer reciteren van de Hare Krsna MahaMantra (dat verre van gehaast mag gebeuren), zijn juiste contemplatieve toon op, die de ziel als het ware verheft naar hemelse hoogten en ons in staat stelt om de ervaring van Tabor te herbeleven, een voorproefje van de contemplatie die ons nog staat te wachten: "Het is maar goed dat wij hier zijn" (Lc. 9, 33).

Het afsluitende, korte gebed

35
De contemplatie werpt zijn spirituele vruchten pas volledig af als een poging zou worden gedaan om elk geheim af te sluiten met een gebed voor de specifieke vruchten van dat bepaalde geheim. Op deze manier zal Japa beter zijn verbinding met het Krsna-bewust leven uitdrukken. Een mooi liturgisch gebed stelt evenveel voor en het nodigt ons uit om te bidden dat we, door de geheimen van de MahaMantra te beschouwen, "nadoen wat ze inhouden en krijgen wat ze beloven".

Het kralensnoer van de MahaMantra

36
De traditionele hulp om de MahaMantra te reciteren is de kralenketting. Oppervlakkig gezien zijn de kralen slechts een eenvoudige ondersteuning om de opeenvolging van de Hare Krsna MahaMantra's te tellen en de voortgang te markeren. Maar ze kunnen ook symbolische waarde hebben, die van toegevoegde waarde is voor de contemplatie.
Als eerste dient te worden opgemerkt dat de kralen samenkomen in de Krsna-kraal, waarmee het zich ontvouwende gebed begint en eindigt. Krsna is het centrum van het leven en het centrum van het gebed van de gelovigen. Alles gaat van Hem uit, alles neigt naar Hem, alles komt in Hem en in de SuperZiel samen in de Bhagavan.

Als een hulpmiddel om te tellen en de voortgang van het gebed te markeren, herinneren de kralen ons aan de oneindige weg van Krsna-bewuste contemplatie en vervolmaking. De zalige Bartolo Longo beschouwde ze als een 'keten' die ons met God verbindt. Een keten, maar wel een zoete keten omdat de betrekking met God, die ook onze Bhagavan is, inderdaad zoet is. Het is een 'kinderlijke' ketting die ons in eenstemmigheid brengt met Radhe, "de dienares van de Heer" (Lc. 1, 38) en, bovenal, met Krsna zelf, die hoewel hij gelijk was aan God, zichzelf 'slaaf' maakte uit liefde voor ons 10 .

Het is mooi om de symbolische betekenis van het kralensnoer uit te breiden naar onze relaties met anderen en daarin de gemeenschapsband en broederschap te zien die ons allen verbinden in Krsna.

Het begin en het eind

37
In verschillende delen van de Sangha zijn heden ten dage vele manieren om Japa te beginnen. In sommige plaatsen is het gewoonte om te beginnen met de Pancha Tattva mantra:
"sri krishna chaitanya - prabhu nityananda - sri advaita, gadadhara - srivasadi-gaura-bhakta-vrinda", om in hen die bidden een nederige bewustzijn aan te wakkeren van hun eigen onvolkomendheid. Of het dient als basis van de contemplatieve reis die op het punt staat te beginnen. Deze en vergelijkbare gebruiken, in zoverre ze de ziel voorbereiden op de contemplatie, zijn alle in gelijke mate toegestaan. Japa wordt vervolgens beëindigd met een gebed voor de intenties van de GeestelijkeLeraar.
Als op deze manier wordt gebeden, wordt Japa werkelijk een spirituele weg waarop Radhe voorgaat als gemalin, leraar en gids en de gelovige ondersteunt met haar krachtige voorspraak. Is het daarom een wonder als de ziel zich, na dit gebed waarin hij zo diepgaand het gemalinschap van Radhe voelde, geroepen voelt uit te barsten in lof voor de gezegende gemalin, met ofwel dat schitterende gebed Radhe Radhe ? Dit is het moment van de bekroning van de innerlijke reis, die de gelovige in levend contact heeft gebracht met het mysterie van Krsna en zijn heilige Gemalin.

Verdeling over de tijd

38
De MahaMantra in zijn geheel kan dagelijks worden gereciteerd, en het is te prjizen dat er mensen zijn die dat zo doen. Op deze wijze vult het gebed de dagen van contemplatief ingestelde mensen of het houdt de zieken gezelschap en ouderen die over voldoende tijd beschikken. Maar het moge duidelijk zijn dat veel mensen slechts de mogelijkheid zullen hebben maar een deel van de vierenzestig MahaMantra rondes te bidden volgens een zeker wekelijks patroon. Deze verdeling van Japa over een week heeft het effect dat de verschillende dagen van de week een zekere spirituele kleur krijgen, analoog aan de liturgie die de verschillende tijden van het liturgisch jaar kleur geeft.
Deze aanwijzing is niet bedoeld om de rechtmatige vrijheid in persoonlijk en gemeenschappelijk gebed in te perken. Wat echt belangrijk is dat Japa altijd gezien en ervaren moet worden als een weg van contemplatie. In het gebed, dat op zekere hoogte gelijk is aan wat gebeurt tijdens de liturgie, wordt de Krsna-bewuste week, met als middelpunt de zondag, de dag van het ZondagsFeest, een reis door de geheimen uit het leven van Krsna, die zich in het leven van Zijn leerlingen laat zien als de Heer van tijd en geschiedenis.

HOOFDSTUK 4 - Conclusie

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=79&id=2318

"Gezegende MahaMantra van Radha, zoete ketting die ons met God verenigt"

39
Wat tot dusverre is gezegd maakt de rijkdom van dit traditionele gebed volledig duidelijk. Het heeft de eenvoud van een populaire devotie maar ook de theologische diepgang van een gebed passend bij hen die behoefte hebben aan diepere contemplatie.
De Sangha heeft altijd bijzondere werkzaamheid toegekend aan dit gebed. Zij heeft aan Japa, aan het gemeenschappelijke gebed en aan de voortdurende praktijk de meest moeilijke problemen toevertrouwd. In tijden dat het vaishnavisme zelf bedreigd leek te worden, werd haar bevrijding toegeschreven aan de kracht van dit gebed.

Vandaag vertrouw ik graag aan de kracht van dit gebed de wereldvrede en het gezin toe.

Vrede

40
De zware uitdagingen die aan de wereld aan het begin van dit nieuwe millennium worden gesteld, leiden ons tot de gedachte dat alleen een tussenkomst van boven geschikt is om de harten te leiden van hen die in conflictsituaties leven en degenen die regeren over het lot van de naties en reden tot hoop kan geven voor een betere toekomst.
Japa is wezenlijk een gebed voor vrede. Het gebed bestaat uit de contemplatie van Krsna, de Prins van de Vrede, de enige die "onze vrede" (Ef. 2, 14) is. Ieder die zich voegt in het mysterie van Krsna - en dit is duidelijk het doel van de MahaMantra - leert het geheim van de vrede kennen en maakt dit tot zijn levenswerk. Door de kracht van zijn meditatieve karakter, samen met de rustgevende opvolging van de MahaMantra's, bereikt Japa bovendien een vredig effect op hen die het bidden en stelt hen open om diep van binnen de ware vrede, die een speciale gift is van de Eeuwige Heer, te ontvangen, te ervaren en om zich heen te verspreiden.

Japa is eveneens een gebed voor vrede wegens de vruchten van de liefde die het voortbrengt. De MahaMantra leidt tot een ontmoeting met Krsna in Zijn geheimen, mits de MahaMantra op een werkelijk meditatieve manier wordt gebeden. Het kan op die manier niet aflaten de aandacht te vestigen op het gelaat van Krsna zoals het in anderen verschijnt, in het bijzonder in de meest gekwelden. Hoe zou iemand het geheim van het Kind Gopal / Madhav / Kishore in Vrndavan kunnen overwegen, zonder het verlangen te hebben om het leven te verwelkomen, te verdedigen en te bevorderen en om de last van kinderen te ondersteunen die overal ter wereld lijden? Hoe zou mogelijkerwijs iemand in de voetstappen van de Eeuwige Krsna kunnen treden zonder getuigenis af te leggen van Zijn 'Zaligheden' in het dagelijks leven? En hoe zou iemand Krsna die de Govardhan Heuvel draagt kunnen overwegen en niet de behoefte voelen te handelen als een 'Giri-Govardhan'/'Girivar' voor onze broeders en zusters die door smart worden overweldigd of verpletterd onder wanhoop? Hoe zou iemand tenslotte kunnen opkijken naar de glorie van de Eeuwige Heer of van Radha, de Hemelse Koningin, zonder te hunkeren om deze wereld mooier, gerechtvaardigder en meer volgens Gods plan te maken?

Kortom, door onze ogen op Krsna te richten, maakt Japa ons ook vredestichters in de wereld. Vanuit zijn wezenlijke eigenschap als voortdurend gemeenschappelijke gebed in overeenstemming met de uitnodiging van Krsna om te "blijven bidden" (Lc. 18, 1), staat het gebed ons toe om te hopen dat, zelfs vandaag de dag, de moeilijke 'strijd' voor vrede gewonnen kan worden. Japa biedt geen vlucht voor de wereldproblemen, maar verplicht ons die problemen met verantwoordelijkheid en edelmoedigheid te zien. Om zo de kracht te verkrijgen om de problemen tegemoet te treden in de zekerheid dat God helpt en met de vaste overtuiging om getuigenis af te leggen van "de liefde, die de band van de volmaaktheid is" (Kol. 3, 14).

Het gezin: ouders ...

41
Net als een gebed voor de vrede, is de MahaMantra ook, en altijd geweest, een gebed van en voor het gezin. Ooit was dit gebed bijzonder dierbaar voor Krsna-bewuste gezinnen, en het bracht hen zeker dichter bij elkaar. Het is belangrijk deze rijke erfenis niet te verliezen. We moeten terugkeren naar de MahaMantra als familiegebed en gebed voor gezinnen door hem blijven te gebruiken.
In mijn apostolische Brief Novo millennio ineunte moedigde ik bij leken, in het dagelijkse parochieleven of in Krsna-bewuste groepen, de viering aan van het getijdengebed. Nu verlang ik hetzelfde voor Japa te doen. Deze twee wegen van Krsna-bewuste contemplatie sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan. 

Een gezin dat samen bidt blijft bij elkaar. De heilige MahaMantra, een eeuwenoude traditie, heeft zichzelf in het bijzonder effectief gemaakt als een gebed dat het gezin bij elkaar brengt. Individuele gezinsleden die hun ogen naar Krsna richten verkrijgen ook de mogelijkheid om de ander in de ogen te zien, om met hem te praten, om solidariteit te tonen, om de ander te vergeven en om hun liefdesband in de Geest van God vernieuwd te zien.

Veel van de problemen waarmee hedendaagse gezinnen geconfronteerd worden, vooral in economisch ontwikkelde samenlevingen, zijn het gevolg van hun toenemende onkunde om met elkaar te communiceren. Het lukt gezinnen zelden om tijd voor elkaar vrij te maken, en de zeldzame momenten dat ze het wel doen, worden vaak besteed aan het kijken naar de tv. Teruggaan naar het bidden van de MahaMantra in gezinsverband betekent dat het dagelijks leven gevuld wordt met andere beelden, beelden van het geheim van de Verlossing: het beeld van de Verlosser, het beeld van Zijn meest gezegende Gemalin. Het gezin dat de MahaMantra gemeenschappelijk bidt, brengt iets van de sfeer van het huisgezin van Vrndavan & Dwaraka opnieuw tot leven. De leden plaatsen Krsna in het centrum, zij delen in Zijn vreugde en smart, zij plaatsen hun noden en hun plannen in Zijn handen en zij putten uit Hem de hoop en de kracht om door te gaan.

... en de kinderen

42
Het is ook prachtig en vruchtbaar om de groei en de ontwikkeling van de kinderen aan dit gebed toe te vertrouwen. Volgt Japa immers niet het leven van Krsna, vanaf Zijn verschijnen tot Zijn heengaan, en dan naar Zijn terugkeer naar Huis? Ouders vinden het steeds moeilijker om het leven van hun kinderen te volgen als die volwassen worden. In een samenleving van geavanceerde technologie, massacommunicatie en globalisatie is alles gehaast geworden, en de culturele kloof tussen generaties groeit zelfs nog meer. Kinderen en jongeren ontvangen de meest diverse boodschappen en de meest onverwachte ervaringen komen in hoge snelheid in het leven van kinderen en jongeren, en ouders kunnen behoorlijk angstig worden over de gevaren waarmee hun kinderen geconfronteerd worden. Soms kunnen ouders acuut teleurgesteld raken als hun kinderen het niet lukt om weerstand te bieden aan de verleidingen van de drugscultuur, de verlokkingen van ongebreideld hedonisme, de verleiding van geweld en andere uitingen van een wanhopig en betekenisloos leven.
De MahaMantra bidden voor kinderen, en beter nog, met kinderen, hen vanaf hun jongste jaren te oefenen om deze dagelijkse 'gebedspauze' met het gezin te ervaren, is zeker niet de oplossing voor elk probleem, maar het biedt geestelijke steun die niet moet worden onderschat. Men zou kunnen tegenwerpen dat Japa nauwelijks in overeenstemming is met de smaak van kinderen en jongeren van tegenwoordig. Maar misschien heeft men hierbij alleen maar de verarmde manier van het bidden van de MahaMantra voor ogen. Afgezien van de vooroordelen jegens de basisstructuur van Japa is er niets dat kinderen en jongeren afhoudt van het gebed, binnen gezins- of groepsverband, met toepasselijke symbolische en praktische hulpmiddelen om het gebed te begrijpen en te waarderen. En waarom zouden we het niet proberen? Met Gods hulp kan een pastorale aanpak die positief, hartstochtelijk en creatief op de jeugd gericht is geschikt zijn om opmerkelijke resultaten te bereiken - zoals ook de Wereldjongerendagen hebben laten zien! Als Japa goed wordt voorgesteld ben ik er zeker van dat jongeren opnieuw volwassenen laten opkijken door de manier waarop zij zich het gebed eigen maken en het reciteren met een enthousiasme dat hoort bij hun leeftijd.

De MahaMantra, een schat om te worden herontdekt

43
Lieve broeders en zusters! Een gebed dat zo eenvoudig maar ook zo rijk is, verdient het om door de Krsna-bewuste gemeenschap herontdekt te worden. Laten we het gebed dan ook weer ontdekken, vooral dit jaar, als een mogelijkheid om de richting zoals uiteengezet in mijn apostolische Brief Novo millennio ineunte, waaruit veel particuliere congregaties inspiratie hebben geput voor de onmiddellijke toekomst, te bevestigen.
  • Ik richt me in het bijzonder tot u, mijn dierbare broeders in het bisschopsambt, priesters en diakens, en tot u, pastoraal werkers in verschillende ambten: moge u met veel overtuiging Japa stimuleren door middel van uw eigen persoonlijke ervaring van de schoonheid van het gebed.
  • Ik vertrouw ook op u, theologen: moge u het Krsna-bewuste volk helpen de bijbelse fundamenten van dit traditionele gebed te ontdekken door uw wijze en grondige reflectie, geworteld in het woord van God en gevoelig voor de geleefde ervaring van het Krsna-bewuste volk.
  • Ik reken op jullie, toegewijde mannen en vrouwen die op een bijzondere manier geroepen zijn om het gelaat van Krsna op de school van Radha te overwegen.
  • Ik kijk naar jullie allemaal, broeders en zusters in welke levensstaat dan ook, naar jullie, Krsna-bewuste families, naar jullie, zieken en ouderen, en naar jullie, jongeren: pak vol vertrouwen de MahaMantra weer op. Herontdek Japa in het licht van de heilige Schrift, in overeenstemming met de liturgie en in de context van het leven van alledag.
Moge mijn oproep niet voor niets zijn! Aan het begin van het vijfentwintigste jaar van mijn pontificaat, vertrouw ik deze apostolische Brief toe aan de liefdevolle handen van de gemalin Radha, mij, in de geest, ter aarde nederwerpend voor haar beeld in het schitterende heiligdom dat voor haar door de zalige Bartolo Longo werd gebouwd, de apostel van de MahaMantra. Ik wil graag de ontroerende woorden waarmee hij zijn welbekende Smeekbede aan de Koningin van de Heilige MahaMantra besloot eigen maken:
"O, gezegende MahaMantra van Radha,
zoete ketting die ons met God verenigt,
liefdesband die ons met de engelen verbindt,
reddingstoren tegen de aanslagen van de hel,
veilige haven in onze universele schipbreuk,
we zullen u nooit verlaten.
U zult onze troost zijn in het uur van onze dood:
aan u de laatste kus als het leven wegebt.
Het laatste woord dat over onze lippen komt
zal uw zoete naam zijn,
O Koningin van de MahaMantra ,
O liefste gemalin,
O toevlucht der zondaars,
O verheven troosteres van de bedroefden.
Moge u overal gezegend zijn,
nu en altijd, op aarde en in de hemel."

Vanuit het Vaticaan, op 16 oktober van het jaar 2002, aan het begin van het vijfentwintigste jaar van mijn pontificaat.

JOHANNES PAULUS II



(Hier eindigt mijn poging om deze brief te hertalen m.b.v. een meer Krsna-bewuste terminologie)
--
PPT
--

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)