De slinger van Foucault - Umberto Eco


Een her-lezing van De slinger van Foucault - Umberto Eco (1) levert beste maffe citaten op.
Maar, net als in zijn "ernstiger" werk elders (2), heeft Umberto Eco ook via _dit_ boek iets relevants te zeggen over onze huidige tijd:
nl.  
hoezeer we onszelf zot laten maken
(door overal verbanden te willen leggen of zien,
terwijl die verbanden er NIET zijn)
En hoe komisch:
  • Eco heeft dit boek geschreven in de jaren '80 (d.w.z. zonder internet) ;
  • bij jouw eerste lezing (in de nineties) was Eco's referentie-materiaal nog niet online beschikbaar ;
  • dat is bij jouw tweede lezing (25 jaar later) wel even anders :) Echt smullen !

Enkele CITATEN

5 GEVOERA 

Hoofdstuk 40, p.259

Belbo: "Ik haat mensen die me de schijn van hartstocht willen verkopen."

Hoofdstuk 53, p.327

  • 'De mensheid verdraagt de gedachte niet dat de wereld bij toeval ontstaan is, bij vergissing, alleen maar omdat vier lichtzinnige atomen op een natte autobaan op elkaar zijn gebotst. En dus moet er gezocht worden naar een kosmisch komplot, God, engelen of duivels. De synarchie vervult op beperktere schaal dezelfde functie.'
  • 'Dus ik had hem uit moeten leggen dat mensen bommen in treinen leggen omdat ze op zoek zijn naar God?'
  • 'Misschien wel.' 

Hoofdstuk 61, p.363

Er schoot me een renaissance-portret te binnen, een grote Habsburgse neus en dat eigenaardige aan het middel opgehangen lam met de hangende poten. (3)

p.366

"hallouines" (4) ...als Druide-priesteressen voor een Halloween ritueel?

6 TIFERET

Hoofdstuk 66, p.389

"Daarom zeggen de meesters van de gnosis dat je in de pneumatici moet vertrouwen en niets in de Hylici." (5)

Hoofdstuk 68, p.395

'Als het nacht is steek dan veel lichten aan, zodat alles schittert... Begin nu een paar letters te combineren, of vele, verplaats ze en combineer ze totdat je hart is verwarmd. Let op de klinkers van de letters en op hetgeen je al dooreenmengend kunt produceren. En als je gemerkt zult hebben dat je hart warm is, wanneer je ziet dat je via de combinaties van letters dingen te weten komt die je alleen of met de hulp van de traditie niet had kunnen ontdekken, wanneer je gereed bent om de invloed van de goddelijke macht te ontvangen die in je binnendringt, richt dan het hele wezen van je denken erop in je hart de Naam en Zijn verheven engelen te verbeelden, alsof het levende wezens waren die je nabijstaan. - Abulafia, Chajjei ha-Olam ha-Ba' (6)

p.400

  • Belbo: 'Europa is vandaag de dag het toneel van een geheime dans van groepen die elkaar zoeken maar niet vinden, en elke groep weet dat er maar dit voor nodig is of ze zijn baas over de hele wereld... Misschien ...is de geschiedenis niets anders dan het resultaat van dit gevecht om een verloren boodschap te reconstrueren. Wij zien ze niet en zij zijn rondom ons bezig, onzichtbaar.' ...
  • 'Tenslotte waren het Duitsers,' zei ik.

Hoofdstuk 73, p.422

Achterin, voor een soort scherm of baldakijn, waaronder zich een tabernakel verhief, knielde een Grijsaard in gebed verzonken en prevelde onophoudelijk en blasfemisch de tweeënzeventig namen van God (7). Ik begreep, door een plotselinge blikseminslag van de Nous, dat het Heinrich Khunrath was. (8)... Khunrath barstte uit in een verschrikkelijke vloek:—Lapis Exilis!' (9)

Hoofdstuk 78, p.452

Mundus subterraneus van Athanasius Kircher (10)

Hoofdstuk 79, p.455

  • Salon: 'Alle kathedralen zijn gebouwd op plaatsen waar de Kelten hun menhirs hadden. Waarom plantten ze stenen in de grond, terwijl dat toch zoveel moeite kostte?'
  • ik: 'En waarom deden de oude Egyptenaren zoveel moeite om piramides te bouwen?'
  • Salon: 'Precies. Antennes, thermometers, sondes, naalden zoals die van de Chinese dokters, daar gestoken waar het lichaam reageert, in de knooppunten. In het middelpunt van de aarde zit een vuurkern, iets dat vergelijkbaar is met de zon, of zelfs een heuse zon waar iets omheen draait, in verschillende banen. Omlopen van de tellurische stromen. De Kelten wisten waar ze waren en hoe ze te sturen. En Dante, en Dante? Wat wil hij ons zeggen met het verhaal van zijn afdaling in de diepte? Begrijpt u me, beste vriend?'

Hoofdstuk 81, p.459

Ik las alles wat ik over de tellurische stromen had kunnen vinden.
Bij mijn terugkeer sprak ik erover met Agliè. Hij maakte een overdreven verveeld gebaar:
  • 'Povere metaforen om het geheim van de slang Kundalini (11) mee aan te duiden. Ook de Chinese geomantiek zocht in de aarde naar sporen van de draak, maar de tellurische slang was niet meer dan een slang van de inwijding. De godin rust in de gedaante van een opgerolde slang en slaapt haar eeuwige slaap. Kundalini palpiteert zachtjes, palpiteert met een licht gesis en verbindt de zware met de ijle lichamen. Als een draaikolk, of een maalstroom in het water, als de helft van de lettergreep OM.'
  • 'Maar naar welk geheim verwijst de slang?'
  • 'Naar de tellurische stromen. Maar dan de echte.'
  • 'Wat zijn de echte tellurische stromen dan?'
  • 'Een grote kosmologische metafoor, en ze verwijzen naar de slang.'

p.460

'Bekijk het maar Agliè, zei ik tegen mezelf. Ik weet er meer van.
De Kelten waren op de hoogte van de tellurische stromen:
  • ze hadden erover gehoord van de bewoners van Atlantis, toen de overlevenden van het gezonken continent deels naar Egypte en deels naar Bretagne waren getrokken.
  • De bewoners van Atlantis hadden op hun beurt alles overgeleverd gekregen van onze voorvaderen die vanuit Avalon, via het continent Mu, naar de woestijn in Midden-Australië waren getrokken—toen alle continenten nog één bereisbare kern vormden, het wonderbaarlijke Pangeae...
De Kelten meenden echter dat ze alleen maar het allesomvattende plan van de stromen hoefden te ontdekken. Daarom richtten ze ook megalieten op:
  • menhirs waren stralingsgevoelige apparaten, een soort stekkers of stopcontacten die geplaatst waren op de plekken waar de stromen zich in verschillende richtingen vertakten. 
  • De leys gaven het traject aan van een al ontdekte stroom.
  • De dolmens waren kamers voor het condenseren van energie, waar de druïden met geomantische kunstgrepen trachtten het allesomvattende ontwerp te extrapoleren, 
  • de cromlechs en Stonehenge waren micro-macrokosmische sterrenwachten van waaruit men zich inspande om, via de stand van de sterrenbeelden, de ligging van de stromen te ontdekken—want de Tabula Smaragdina bepaalt dat hetgeen wat boven is, isomorf is aan dat wat onder is.
Maar dat was het probleem niet, of tenminste niet het enige.
De andere uit Atlantis geëmigreerde tak had dat begrepen. De occulte kennis van de Egyptenaren was van Hermes Trismegistus overgegaan op Mozes, die wel uitgekeken had om dat wat hij wist door te geven aan die armoedzaaiers van hem, met hun pens nog vol manna—aan hen had hij de tien geboden geschonken, want die konden ze tenminste begrijpen. De waarheid, die aristocratisch is, had Mozes in geheimtaal in de Pentateuch geschreven. De kabbalisten hadden dit begrepen.

'Denk je eens in,' zei ik,

  • 'alles viel al zonneklaar at te lezen aan de afmetingen van de Tempel van Salomo, 
  • en de bewakers van het geheim waren de Rozenkruisers die de Grote Witte Broederschap oprichtten, ofte wel de Essenen, die zoals bekend Jezus deelgenoot maken van hun geheimen, en dat is de reden voor de anders onverklaarbare kruisiging van Jezus...'
'Natuurlijk, het lijden van Christus is een allegorie, een voorbode van het proces van de Tempeliers.'
'Inderdaad. En Jozef van Arimathea neemt het geheim van Jezus mee of mee terug naar het land van de Kelten. Maar het geheim is duidelijk nog onvolledig, de christelijke druïden kennen er slechts een fragment van. En dat is nu precies de esoterische betekenis van de graal: er is iets, maar we weten niet wat het is. Wat het moest zijn, wat al onomwonden uit de vorm van de Tempel sprak, vermoedt alleen een groep rabbijnen die in Palestina is gebleven. Zij vertrouwen het toe aan de islamitische inwijdingssekten, de Soefi's, de Ismaëlieten en de mutakallimin. En de Tempeliers vernemen het weer van hen.'
'Hè hè, de Tempeliers. Ik begon al ongerust te worden.'

We kneedden het Plan, dat als zacht leem aan onze confabulerende wil gehoorzaamde.
De Tempeliers waren in die slapeloze nachten in de armen van hun zadelgenoot achter het geheim gekomen, daar in de woestijn waar de onvermijdelijke samoem woei. Ze hadden het stukje bij beetje ontfutseld aan degenen die de kosmische concentratie-krachten van de Zwarte Steen van Mekka kenden, erfdeel van de Babylonische magiërs—want het was duidelijk dat de toren van Babel niets anders was geweest dan een, helaas te overhaaste en met het oog op de hoogmoed van zijn ontwerpers terecht mislukte poging de meest krachtige menhir van allemaal te bouwen. De Babylonische architecten hadden echter fouten  gemaakt in hun berekeningen want, zoals Kircher had aangetoond, als de toren zijn voltooiing zou hebben bereikt, zou deze door zijn buitensporige gewicht de aardas negentig graden en misschien meer hebben doen draaien.

Hoofdstuk 82, p.462

De aarde is een grote magneet
en de kracht en de richting van zijn stromen worden mede bepaald onder invloed
  • van de hemelse sferen, 
  • van de seizoenswisselingen, 
  • van de precessie van de equinoxen en 
  • van de kosmische cycli. 
Daarom is het systeem van stromen naar twee kanten onbestendig. Maar het moet golven als haar dat, alhoewel het over het gehele schedeldak groeit, spiraalsgewijs voort lijkt te komen uit één punt in de nek, daar waar het zich het meest tegen de kam verzet. Als dat punt eenmaal is vastgesteld, en op dat punt het meest krachtige station is geplaatst, zou men alle tellurische stromen op de planeet kunnen bedwingen, sturen en commanderen. De Tempeliers hadden doorzien dat het geheim niet alleen bestond uit het bezit van de wereldkaart, maar dat ze ook het kritische punt moesten kennen, de Omphalos, de Umbilicus Telluris, het Centrum van de Wereld, de Oorsprong van het Commando.
Al die alchimistische verzinsels, de chtonische afdaling van het zwarte werk, de elektrische ontlading van het witte werk, waren voor ingewijden niet meer dan doorzichtige symbolen voor die eeuwenoude auscultatie die zou hebben moeten uitmonden in het rode werk, de kennis van de wereld, de schitterende greep op het planetaire systeem van de stromen. Het geheim, het echte geheim van de alchimisten en dat van de Tempeliers bestond uit het vinden van de Oorsprong van dat innerlijke, zoete, huiveringwekkende en regelmatige ritme dat lijkt op het pulseren van de slang Kundalini, nog onbekend in vele van zijn gedaanten, maar even nauwgezet als een klok; van de enige, ware Steen die ooit uit de hemel in ballingschap is gevallen, de Grote Moeder Aarde.
Intussen hadden de Tempeliers, op instigatie van de diabolicus Sint Bernardus, de menhirs, die armzalige Keltische pluggen, vervangen door de heel wat gevoeliger en machtiger gotische kathedralen met door zwarte maagden bewoonde ondergrondse crypten die in direct contact stonden met de radioactieve lagen. Ze hadden Europa bedekt met een netwerk van zend en ontvanginstalla ties die de krachten en de richtingen van de wateren, het vocht en de spanningen van de stromen aan elkaar doorseinden.

Volgens onze auteur hadden de houwers van Chartres op een dag een schietlood aan een sluitsteen laten hangen en daar probleemloos de rotatie van de aarde uit afgelezen. Dat verklaart het proces tegen Galilei, had Diotallevi gezegd, de Kerk had het vermoeden gekregen dat hij Tempelier was —nee, had Belbo gezegd, de kardinaals die Galilei hadden veroordeeld waren in Rome geïnfiltreerde Tempeliers-adepten die zich hadden gehaast die verwenste Toscaan de mond te snoeren, die Tempeliersverrader die uit ijdelheid, vierhonderd jaar voordat het Plan zijn beslag behoorde te krijgen, alles dreigde te verklappen.

In ieder geval verklaarde deze ontdekking waarom die meestermetselaars onder de Slinger een labyrint hadden getekend, een gestileerde weergave van het onderaardse stromensysteem. We pakten een plaat van het labyrint van Chartres: een zonnewijzer, een windroos, een ader stelsel, een slijmerig spoor van de slaapdronken bewegingen van de Slang. Een overzichtskaart van alle stromen.

Goed, laten we aannemen dat de Tempeliers de Slinger gebruikten om de Umbilicus aan te wijzen. In plaats van het labyrint, wat toch altijd een abstract schema blijft, leg je een kaart van de wereld op de grond en zeg je, bijvoorbeeld, dat de Umbilicus zich bevindt op het punt dat op een bepaald moment door de bek van de Slinger wordt aangewezen. Maar waar?

Hoofdstuk 83, p.468

Ik ging op zoek naar een geschiedenis van de cartografie.
  1. Nummer één, een kaart uit de twaalfde eeuw. Deze ontleent zijn structuur aan de T-vormige kaarten; bovenin Azië met het Aardse Paradijs, links Europa, rechts Afrika en voorbij Afrika ook nog de Antipoden. (12)
  2. Nummer twee, een kaart die geënt is op de Somnium Scipionis van Macrobius, maar die je in verschillende versies tot aan de zestiende eeuw terugvindt. Afrika is een beetje smal, maar goed. (13)
  3. Hier is een antieke kaart. Hij staat in het tweede tractaat van de Utriusque Cosmi Historia van Robert Fludd. Fludd is de man van de Rozenkruisers in Londen, laten we dat niet vergeten. En wat doet onze Roberto de Fluctibus, zoals hij zichzelf graag liet noemen? Hij komt niet met een kaart, maar met een wonderlijke projectie van de gehele aardbol gezien vanuit de Pool, de mystieke Pool natuurlijk, en dus gezien vanuit een ideale Slinger die aan de sluitsteen van een ideale boog hangt. Dit is een kaart die ervoor gemaakt is om onder een Slinger gelegd te worden! (14)
Jullie hebben het model herkend, het is een beweegbare schijf. Dit is geen kaart. Het is het ontwerp voor een werktuig om afwijkingen te onderzoeken, om alternatieve kaarten ie produceren, net zolang tot de juiste gevonden is!
slinger

Hoofdstuk 86,  p.475

mét het boren in de grond werden de dieperliggende lagen onderzocht; de Kelten en de Tempeliers hadden het echter niet bij putten graven gelaten, ze hadden hun pluggen rechtop, naar de hemel neergeplant om van megaliet naar megaliet te kunnen communiceren, om de invloeden van de sterren op te kunnen vangen.
'La Tour Eiffel,' vertelde hij ons de volgende morgen. 'Dat we daar niet eerder aa gedacht hebben! De stalen megaliet, de menhir van de laatste Keilen, de hoogste holle spits van alle gotische torenspitsen. Parijs had dit nutteloze monument toch helemaal niet nodig? Het is de hemelsonde, de antenne die de informatie van alle hermetische, in de aardkost geplante pluggen verzamelt:
  • van de beelden op het Paaseiland, 
  • van de Machu Picchu, 
  • van het door de ingewijde Lafayette verlangde Vrijheidsbeeld in de haven van New York, 
  • van de obelisk in Luxor, 
  • van de hoogste toren van Tomar, 
  • van de Kolossus van Rhodos die vanaf de bodem van de haven waar niemand hem meer terugvindt doorgaat met uitzenden, 
  • van de tempels in de brahmaanse jungle, 
  • van de uitkijktorentjes op de Grote Muur, 
  • van de top van Ayers Rock, 
  • van de torenspitsen van Straatsbourg waar de ingewijde Goethe zo mee weg liep, 
  • van de gezichten op Mount Rushmore—wat had de ingewijde Hitchcock niet allemaal begrepen—
  • van de antenne van het Empire State Building, zeg nu zelf, waar kon deze creatie van ingewijde Amerikanen anders naar verwijzen dan naar het rijk van Rudolf van Praag! 
De Tour vangt ondergrondse informatie op en vergelijkt die met de informatie die uit de lucht komt. En wie geeft het eerste huiveringwekkende filmbeeld van de Tour? René Clair in Paris qui dort. René Clair, R.C.'
De gehele geschiedenis van de wetenschap diende herlezen te worden: zelfs ruimtestations worden begrijpelijk, met die idiote satellieten die niets anders doen dan de aardkorst fotograferen om onzichtbare spanningen, onderzeese stromingen en warmeluchtstromen op te sporen. En door met elkaar te praten, met de Tour te praten, met Stonehenge te praten...

Hoofdstuk 87,  p.477

Ik geloof dat er op een bepaald moment geen verschil meer is tussen
  • je aanwennen om te doen alsof je gelooft en
  • je aanwennen te geloven.
Ik was ervan overtuigd dat ik er boven stond, ik voelde me alsof ik weer op de agogo speelde tijdens de route: je staat aan de kant van degene die de emoties veroorzaakt en niet van degene die ze ervaart.

p.478

De Illuminaten waren provocateurs die zich op instigatie van de volgelingen van Bacon als infiltranten onder de Duitsers hadden gemengd, en dat was heel wat anders dan hetgeen Marx en Engels voor ogen stond toen ze het Manifest van '48 begonnen met de welluidende zin 'Er waart een spook door Europa'. Waarom toch die gotische metafoor? Omdat het Communistisch Manifest sarcastisch zinspeelt op de spookachtige jacht op het Plan die het continent al enige eeuwen in beroering houdt. En het biedt zowel de volgelingen van Bacon als de neo-Tempeliers een alternatief. Marx was een jood, misschien was hij aanvankelijk de spreekbuis voor de rabbijnen van Gerona, of van Safed en probeerde hij het gehele volk Gods in zijn onderzoek te betrekken. Dan verliest hij de controle over zijn geesteskind, vereenzelvigt de Sjechina, het volk in ballingschap in het Koninkrijk, met het proletariaat, verloochent de verwachtingen van zijn inspirators en haalt de beginselen van het joodse messianisme overhoop. Tempeliers aller landen, verenigt u. De kaart aan de arbeiders. Schitterend! Is er een betere rechtvaardiging voor het communisme drukbaar?
  • 'Ja,' zei Belbo, 'maar ook de volgelingen van Bacon hebben hun pech onderweg, dachten jullie niet? Een aantal van hen gaat dromend van wetenschap van start, om vervolgens te eindigen in een doodlopend steegje.  Ik bedoel dat de Einsteins en de Fermi's, die het geheim in het hart van de microkosmos zoeken, aan het einde van hun imperium de verkeerde uitvinding doen. In plaats van de schone, natuurlijke, wijsgerige, tellurische energie ontdekken ze de technologische, vieze, vervuilende atoomenergie...'
  • 'Ruimtetijd, de fout van het Westen,' zei Diotallevi.
  • 'Het is het verlies van het Centrum. Het vaccin en de penicilline als karikatuur van het Levenselixir,' mengde ik me erin.
  • 'Net als die andere Tempelier, Freud,' zei Belbo, 'die niet in de doolhoven van het fysieke ondergrondse graaft maar in die van het psychische ondergrondse, alsof de alchimisten daarover al niet alles gezegd zouden hebben, en beter.'
  • 'Maar jij bent het,' insinueerde Diotallevi, 'die de boeken van doctor Wagner probeert te publiceren. Voor mij is psychoanalyse iets voor neuroten.'
  • 'Ja, en de penis is alleen maar een fallussymbool,' besloot ik.

Hoofdstuk 91, p.490

De brief van Simonini, die de tegenstanders van de joden met vaardige hand in Parijs hadden laten circuleren, had Napoleon, die net met het Grote Sanhedrin contact had gezocht, in problemen gebracht. Dat contact had klaarblijkelijk ook de Paulicianen verontrust, want in die jaren verklaarde de Heilige Synode van de Russische Orthodoxe Kerk: 'Napoleon is van plan om nu alle joden, die door de woede Gods over het aangezicht der aarde zijn verstrooid, te herenigen om hen de Kerk van Christus omver te laten werpen en Hem tot de ware Messias uit te roepen.'

'Maar dit alles gebeurt aan het begin van de negentiende eeuw,' zei Diotallevi, 'terwijl het grote antisemitische offensief daarentegen aan het eind van de eeuw wordt ingezet met de publikatie van de Protocollen van de Wijzen van Zion (15). En de Protocollen verschijnen op Russisch grondgebied. En zijn dus een Pauliciaans initiatief.'
'Natuurlijk,' zei Belbo. 'Het is duidelijk dat de groep uit Jeruzalem nu drie vertakkingen heeft.
  1. De eerste vormde, via de Spaanse en Provencaalse kabbalisten, de inspiratiebron voor de neo-Tempeliers en
  2. de tweede is opgeslokt door de Bacon-adepten, die wetenschappers en bankiers zijn geworden. Het is tegen hen dat de jezuïeten zo tekeergaan. 
  3. Maar er is nog een derde vertakking, en die is gevestigd in Rusland. De Russische joden zijn voor het merendeel kleine handelaartjes en geldschieters, en dus niet bijster geliefd bij de arme boeren; en aangezien de |oodse cultuur er een van het Boek is en alle joden kunnen lezen en schrijven, gaan ze voor een groot deel op in de gelederen van de liberale en revolutionaire intelligentsia. De Paulicianen zijn mystiek, reactionair, twee handen op een buik met de grootgrondbezitters en ze zijn tot het hof doorgedrongen. Logisch dat het tussen hen en de Jeruzalemmers niet echt botert. Dus hebben ze er belang bij de joden in diskrediet te brengen, en via de joden—dat hebben ze van de jezuïeten geleerd—brengen ze hun externe tegenstanders, te weten de neo-Tempeliers en de Baconianen, in de problemen.'

Hoofdstuk 94, p.496

De Ordonation werd toegeschreven aan de jezuïeten. Het thema werd populair met de Juif errant (16) van Eugène Sue (17) en zijn boosaardige personage monsieur Rodin, de zuiverste belichaming van het mondiale jezuïeten-komplot. Maar zoekend in Sue hadden we nog heel wat meer gevonden: een tekst die—maar een halve eeuw te vroeg —woord voor woord leek overgeschreven uit de Protocollen. Het was het laatste hoofdstuk van Les mystères du peuple (18). Hierin werd het diabolische jezuïetenplan tot in de kleinste misdadige details uiteengezet in een door de generaal van de Sociëteit, pater Roothaan (historisch personage) aan monsieur Rodin (personage dat ook in de Juif errant voorkwam) toegezonden document. Dat kwam in handen van Rodolphe de Gerolstein (tevens held uit Mystères de Paris) die het onthulde aan de democraten: 'Ziet u beste Lebrenn, hoe goed deze helse intrige is opgezet, wat een verbijsterende smartelijkheden, wat een gruwelijke overheersing wat een vreselijk despotisme Europa en de wereld te wachten staan, als het ongelukkigerwijs mocht slagen...'
Het leek het voorwoord van Nilus bij de Protocollen wel. En Sue dichtte de jezuïeten het motto toe (dat we later, toegeschreven aan de loden, terug zullen vinden in de Protocollen) 'het doel heiligt de middelen'.

Hoofdstuk 95, p.500

Over de literaire bron van de Protocollen:
DeTimes had onderzoek gedaan in het British Museum en had het originele boek van Maurice Joly ontdekt, Dialogue aux enfers entre Montesquieu et Machiavel, Bruxelles (maar met de vermelding Genève, 1864). (19)
Het boek van Joly was een liberaal pamflet tegen Napoleon 111 waarin Machiavelli, die stond voor het cynisme van de dictator, discussieerde met Montesquieu. Joly was voor dit revolutionaire initiatief gearresteerd, had vijftien maanden in de gevangenis gezeten en in 1878 zelfmoord gepleegd. Het programma van de joden zoals dat in de Protocollen uiteen werd gezet kwam bijna letterlijk overeen met het programma dat Joly aan Machiavelli (het doel heiligt de middelen), en via Machiavelli aan Napoleon toeschreef... Deze plannen komen min of meer overeen met degene die in 1880, een paar jaar eerder, beschreven worden in de (antisemitische) Revue des Etudes Juives (20), waarin twee aan joden uit de vijftiende eeuw toegeschreven brieven waren gepubliceerd. De joden van Arles roepen de hulp in van de joden van Constantinopel omdat ze vervolgd worden, en die antwoorden: 'Zeergeliefde broeders in Mozes,
  • als de koning van Frankrijk jullie verplicht om christen te worden, doe dat dan, want jullie kunnen niet anders, maar koester de wet van Mozes in jullie harten. 
  • Als ze jullie je bezittingen afnemen zorg dan dat jullie zonen kooplieden worden, zodat ze de christenen beetje bij beetje kunnen uitkleden. 
  • Als ze jullie naar het leven staan, laat jullie zonen dan artsen en apothekers worden, zodat zij de christenen van hun levens kunnen beroven. 
  • Als ze jullie synagoges verwoesten, laat jullie zonen dan kanunniken en kosters worden, zodat ze hun kerken kunnen verwoesten. 
  • Als ze jullie ander leed aandoen, maak dan dat jullie zonen advocaten en notarissen worden en een stem krijgen in de zaken van alle landen, zodat jullie door de christenen onder jullie juk te brengen, over de wereld kunnen heersen en jullie je op hen kunnen wreken.'

Hoofstuk 98, p.521

Wij leven binnenin een holle wereld, omwikkeld door aardse oppervlakten. En Hitler had dat ingezien.

Hoofdstuk 99, p.522

'In 1912 ontstaat er een Germanenorde die een ariosofie voorstaat, ofte wel een filosofie van de Arische superioriteit. In 1918 sticht een zekere baron von Sebottendorff een aanverwante beweging, het Thule Gesellschaft, een geheim genootschap en een zoveelste variant op de Strikte Observantie van de Tempeliers, maar met een sterk racistische, pangermanistische en neo-Arische inslag. En in '33 zal deze Sebottendorff schrijven dat hij gezaaid heeft wat Hitler daarna heeft opgekweekt. Overigens doemt in de kringen van het Thule Gesellschaft het hakenkruis op. En wie maakt van meet af aan deel uit van het Thule Gesellschaft? Rudolf Hess, de duivelse raadsheer van Hitler! En dan Rosenberg! En Hitler zelf! Bovendien zullen jullie het wel in de krant hebben gelezen, Hess houdt zich in zijn gevangenis in Spandau vandaag de dag nog steeds bezig met esoterische wetenschappen. Sebottendorff schrijft in '24 een pamflet over alchimie, en merkt op dat de eerste experimenten met atoomsplitsing de waarheden van het Grote Werk aantonen! En hij schrijft een boek over de Rozenkruisers! Bovendien zal hij aan het hoofd staan van een astrologisch tijdschrift, de Astrologische Rundschau, en TrevorRoper heeft geschreven dat de hele nazitop, Hitler voorop, geen stap verzette voordat ze hun horoscoop hadden laten trekken. Kortom, de hele nazitop is verbonden met het Duitse neooccul tisme.
In wezen valt vanuit dit gezichtspunt ook Hitlers kracht als volksmenner te verklaren. Fysiek gesproken was hij een misbaksel, hij had een schelle stem; hoe bracht hij de mensen in godsnaam het hoofd op hol? Hij moet mediamieke gaven gehad hebben. Waarschijnlijk was hij geïnstrueerd door een of andere druïde bij hem uit de buurt, en kon hij in contact treden met de ondergrondse stromen. Ook hij was een plug, een biologische menhir. Hij bracht de energie van de stromen over op zijn getrouwen in het stadion van Neurenberg. Een tijdje lang moet het hem goed af zijn gegaan, toen raakten zijn batterijen op.'

Hoofdstuk 100, p.524

De aarde is hol: wij wonen er niet op, op de buitenste, bolle korst, maar binnenin, op de holle binnenkant. Dat waarvan wij denken dat het de hemel is, is een gasmassa met helder verlichte gebieden, gas dat het binnenste van de globe vult. Alle astronomische maten moeten herzien worden. De hemel is niet oneindig, maar omschreven. De zon, als die al bestaat, is niet groter dan hij lijkt. Een stofje van dertig centimeter doorsnee in het centrum van de aarde. Dat vermoedden de Grieken al.
Na de Eerste Wereldoorlog wordt de theorie uitgewerkt door een Duitser, hoe heet hij ook weer, die inderdaad de beweging van de Hohlweltlehre sticht hetgeen, zoals het woord al zegt, de theorie van de holle wereld inhoudt. Hitler en de zijnen vinden dat de theorie van de holle aarde precies aansluit bij hun principes, en er wordt zelfs beweerd dat ze de V1 een aantal keren foutief richten omdat ze de baan ervan berekenen op grond van de hypothese van een hol en niet van een bol oppervlak. Hitler is er inmiddels van overtuigd geraakt dat hijzelf de Koning van de Wereld is, en dat de Generale Staf de Onbekende Leiders zijn. En waar woont de Koning van de Wereld? Er in, er onder, niet er op. En op grond van die hypothese besluit Hitler de volgorde van de onderzoeken, de conceptie van de laatste kaart, de manier om de Slinger te interpreteren helemaal om te draaien! De zes groepen moeten een nieuwe samenstelling krijgen en alle berekeningen moeten over. Denk maar aan de logica van Hitlers veroveringen...
  1. Eerste revindicatie, Dantzig, om de traditionele plekken van de Duitse groep aan zich te onderwerpen. 
  2. Daarna verovert hij Parijs, en heeft daarmee de Slinger en de Eiffeltoren in zijn macht, zoekt contact met de synarchistische groepen en brengt ze onder bij de regering in Vichy. 
  3. Daarna verzekert hij zich van de neutraliteit en in feite van de medeplichtigheid van de Portugese groep. 
  4. Vierde doel, dat is duidelijk, Engeland, maar we weten dat dat niet makkelijk is. 
  5. In de tussentijd tracht hij met de Afrikaanse campagnes Palestina te bereiken, maar ook daar slaagt hij niet in. 
  6. Dus concentreert hij zich op de onderwerping van de Pauliciaanse gebieden door de Balkan en Rusland binnen te vallen. 
Als hij meent vier zesde van het Plan in handen te hebben, stuurt hij Hess op een geheime missie naar Engeland om een alliantie voor te stellen. Aangezien de volgelingen van Bacon niet happen, krijgt hij een idee: het kan niet anders of het belangrijkste deel van het geheim is in handen van de eeuwige vijand, de joden. En de joden hoeven niet noodzakelijkerwijs in Jeruzalem te worden gezocht, waar er nog maar weinig over zijn. Het fragment van de boodschap van de Jeruzalemmer groep bevindt zich helemaal niet in Palestina, maar in handen van een of andere groep in de diaspora. En dat is de verklaring voor de Holocaust.
Alleen het Plan verklaart de onverklaarbare bureaucratie van de genocide! Hitler zoekt op de joden de aanwijzing, het idee dat hem, met hulp van de Slinger, in staat stelt het precieze punt te bepalen waarop, onder het holronde gewelf dat de holle aarde zelf vormt, de onderaardse stromen elkaar snijden—want op dat punt, let op de volmaaktheid van het concept, vallen ze samen met de hemelse stromen, waardoor de theorie van de holle aarde als het ware de eeuwenoude hermetische intuïtie bevestigt: dat wat onder is is gelijk aan dat wat boven is! De Mystieke Pool valt samen met het Hart van de Aarde, het geheime grondplan van de hemellichamen is niets anders dan het geheime grondplan van de onderaardse gangen onder Agarttha, er is geen verschil meer tussen hemel en hel, en de graal, de lapis exilis is de lapis ex coeli in die zin dat het de steen der wijzen is die ontstaat als omhulsel, grens, limiet, chtonische uterus der hemelen! En als Hitler eenmaal weet waar dat punt is, in het holle centrum van de aarde dat het volmaakte centrum van de hemel is, dan zal hij baas zijn over de wereld waar hij krachtens zijn ras Koning van is. En dat is waarom hij tot op het allerlaatst, vanuit de diepte van zijn bunker, nog denkt dat hij kan vaststellen waar de Mystieke Pool zich bevindt.

Hoofdstuk 102, p.532

De joden hebben niets met het Plan te maken. Dat kan helemaal niet. Laten we proberen ons de situatie van de Tempeliers voor te stellen, eerst in Jeruzalem, en later in de hoofdkwartieren van Europa. De Franse ridders ontmoeten de Duitse, de Portugese, de Spaanse, de Italiaanse, de Engelse, allen onderhouden ze contacten met het Byzantijnse gebied, en voor alles meten ze zich met de tegenstander, de Turk. Een tegenstander waarmee gevochten, maar ook onderhandeld wordt, dat hebben we gezien. Dat waren de krachten die speelden, en de contacten verliepen tussen heren van gelijke stand. Hoe stond het in die tijd met de joden in Palestina? Ze vormden een religieuze en getolereerde minderheid die door de Arabieren gerespecteerd en met welwillende inschikkelijkheid bejegend werd; ze werden zeer slecht behandeld door de christenen, want laten we niet vergeten dat er, onderweg, tijdens de verschillende kruistochten, getto's werden geplunderd en flink werd gemoord. En dan denken wij dat de Tempeliers, die het zo hoog in hun bol hebben, met de joden mystieke informatie uitwisselden? Nooit van z'n leven. En in de hoofdkwartieren van Europa doken de joden op als woekeraars —die men liever zag gaan dan komen—die je wel kon gebruiken maar niet moest vertrouwen. Wij hebben het hier over betrekkingen tussen ridders onder elkaar, we zijn het plan van een spiritueel ridderschap aan het reconstrueren, en stelden ons voor dat de Tempeliers van Provins tweederangs burgers bij hun zaken betrekken? Nooit van z'n leven.'

Hoofdstuk 103, p.535

'Het sjiisme kent twee grote vertakkingen: de ene wordt de sekte der twaalf genoemd, en is in afwachting van een verdwenen Imam die terug zal keren, de andere is die van de Ismaëlieten en ontstaat in het rijk van de Fatimiden van Caïro om vervolgens, door toedoen van een fascinerende, mystieke en strijdlustige figuur, alHasan ibn alSabbah, na enige omzwervingen ingang te vinden in Perzië als gereformeerd Ismaëlisme. Daar vestigt Sabbah zijn centrum, zijn onneembare troon ten zuidwesten van de Kaspische Zee, in de vesting van Ala moet, het Nest van de Roofzuchtige.
Hier omringde alSabbah zich met volgelingen, de fida'iyyun of fedayin, die hem trouw waren tot in de dood en die hij zijn politieke moorden liet plegen, werktuigen van de djihaad hafi, de geheime heilige oorlog. De fedayin, of hoe hij ze ook noemde, die later navrant genoeg berucht zouden worden onder de naam Assassijnen—hetgeen nu geen fraaie naam is, maar waar zij toen bijzonder verguld mee waren, embleem van een type strijdlustige monniken die erg veel weg hadden van de Tempeliers en die bereid waren voor hun geloof te sterven. Spiritueel ridderschap.
En van de Assassijnen leerden de Tempeliers hun occulte riten. Slechts de laffe onbenulligheid van de baljuws en de inquisiteurs van koning Filips had hen belet te begrijpen dat het spugen op het kruis, de kus op de anus, de zwarte kat en de aanbidding van Bafomet niets anders waren dan de herhaling van andere riten die ze uitvoerden onder invloed van het eerste geheim waarover hen in het oosten iets ter ore was gekomen, namelijk het gebruik van hasjiesj.
En dus was het logisch dat het Plan daar ontstaan was, ontstaan moest zijn:
  • de mannen van Alamoet vertellen de Tempeliers over de onderaardse stromen, 
  • met de mannen van Alamoet waren ze in Provins bijeengekomen en hadden ze het occulte komplot van de Zesendertig On zichtbaren in het leven geroepen, en 
  • daarom zou Christian Rosencreutz naar Fez en naar andere plaatsen in de 'Oriënt reizen; 
  • daarom zou Postel zich op de Oriënt richten, 
  • daarom zouden de magiërs in de renaissance uit de Oriënt, en uit Egypte, zetel van de Ismaëlitische Fatimiden, de eponieme godheid van het Plan importeren—Hermes, HermesTeuth of Toth—en 
  • had de intrigant Cagliostro zijn riten geënt op Egyptische figuren. 
  • En de jezuïeten, de jezuïeten die heel wat minder onnozel waren geweest dan we verondersteld hadden, hadden zich onmiddellijk met de goede Kircher op de hiërogliefen gestort, en op het Koptisch, en op de andere oosterse talen, terwijl het Hebreeuws alleen een dekmantel was, een concessie aan de mode van die tijd.

Hoofdstuk 104, p.538

'De rabbijnen van Jeruzalem vermoeden dat er tussen Tempeliers en Assassijnen iets is voorgevallen, en de rabbijnen van Spanje, die rondreizen onder het mom dat ze Europese hoofdkwartieren tegen rente geld uitlenen, hebben hun vermoedens. Ze zijn buiten het geheim gehouden, en in een vlaag van nationale trots besluiten ze er op eigen kracht achter te komen. Wat, wij, het Uitverkoren Volk, worden in het duister gelaten over het geheim der geheimen? En hup, daar zet de kabbalistische traditie in, de heroïsche poging van de ballingen, van de verstotenen, om de heren, de heersers die voorgeven alles te weten een loer te draaien.'
'Maar daarmee wekken ze bij de christenen de indruk dat zij alles precies weten.'
'En op een gegeven moment begaat iemand de blunder van het jaar en haalt Ismaël en Israël door elkaar.'
'Dus Barruel, en de Protocollen, en de Holocaust zijn het gevolg van een eenvoudige medeklinker-verwisseling.'
'Zes miljoen joden vermoord door een vergissing van Pico della Mirandola.'
'Of misschien is er een andere reden. Het uitverkoren volk had de taak op zich genomen het Boek te interpreteren. Dat was het begin van een obsessie. En toen hebben de 'anderen, omdat ze in het Boek niets vonden, zich gewroken. De mensen zijn bang voor iemand die hen rechtstreeks met de Wet confronteert. Maar waarom geven die Assassijnen niet eerder een teken van leven?'
'Toe nu Belbo! U moet wel bedenken dat de situatie in dat gebied er na de slag bij Lepanto niet beter op wordt. Toch begrijpt die Sebottendorff van u dat er onder de Turkse Derwisjen naar iets gezocht moet worden, maar Alamoet is er niet meer, de Assassijnen hebben godweetwaar een veilig heenkomen gezocht. Ze wachten af. En nu is hun tijd gekomen, in de schaduw van het opkomende islamitische irredentisme steken ze hun kop weer op. Door Hitler in het Plan op te nemen hebben we een goede reden voor de Tweede Wereldoorlog gevonden. Door de Assassijnen van Alamoet erin op te nemen kunnen we alles wat er al jarenlang tussen de Middellandse Zee en de Perzische Golf voorvalt verklaren. '

Hoofdstuk 105, p.543

Vernederd als hij was door zijn onvermogen om te creëren, realiseerde hij zich nu dat hij door het Plan te construeren echt gecreëerd had. Hij was verliefd aan het raken op zijn Golem en putte er troost uit. Maar in dit valse boek probeerde hij nu te geloven omdat als er een komplot geweest was, hij niet meer laf, verslagen en bang zou zijn.
Jarenlang, dag in dag uit gekweld door de wroeging alleen zijn eigen hersenschimmen te hebben nagejaagd, ervoer hij de hersenschimmen die zich aftekenden en steeds objectiever werden, en ook aan een ander bekend waren, ook al was hij de Vijand, als een opluchting.
Belbo, ziek van zoveel gemiste afspraken, voelde dat er nu een werke¬lijke afspraak met hem werd gemaakt.

Hoofdstuk 106, p.553

'Het komt niet bij de mensen op Troje nog een keer plat te branden omdat ze Homerus hebben gelezen Door hem is de brand van Troje tot iets geworden dat er nooit geweest is, er nooit zal zijn en er toch altijd is. Het heeft zoveel betekenissen omdat het helemaal duidelijk is, helemaal helder. 
Jouw Rozenkruisers-manifesten waren noch het een, noch het ander, ze waren een oprisping en beloofden een geheim. Dat is waarom velen hebben geprobeerd ze te bewaarheiden, en iedereen er dat in heeft gevonden wat hij wilde vinden. 
In Homerus zit geen enkel geheim. Jullie plan zit vol geheimen, en wel omdat het vol contradicties zit. Dat is de reden waarom je duizenden wankelmoedigen bereid zou kunnen vinden zich er in te herkennen. 
Hou er toch mee op. Homerus heeft niet gedaan alsof. Jullie wel. Wee als je doet alsof, iedereen gelooft je. De mensen hebben Semmel-Wee niet willen geloven toen hij zei dat artsen voor een bevalling eerst hun handen moesten wassen. Hij zei te voor de hand liggende dingen. De mensen geloven de man die lotion verkoopt waar je haar weer van gaat groeien. Ze ruiken instinctief dat die waarheden combineert die niet samengaan, dat hij niet logisch is en niet te goeder trouw. Maar men heeft hun gezegd dat God complex is, en onpeilbaar, en dus is incoherentie dat wat in hun ogen het meest weg heeft van God. Het onwaarschijnlijke is het meest na aan het mirakel.'

En inderdaad had ik heimwee naar het Plan, ik wilde er niet mee op-houden, had me te veel ingeleefd... Ik had de schepping van het Plan ervaren als het moment van Tiferet, het hart van het sefirot-lichaam, het akkoord tussen de regel en de vrijheid. 
Diotallevi had me gezegd dat Mozes Cordovero ons had gewaarschuwd: 
'Wie zich op grond van zijn tora verhovaardigt op de onwetende, 
dat wil zeggen op het gezamenlijke volk van Jahweh, 
maakt dat Tiferet zich hovaardigt op Malchoet.' 
Maar wat Malchoet, het Koninkrijk van deze aarde, in zijn fonkelende eenvoud is, dat begrijp ik pas nu. Nog op tijd om te begrijpen, te laat wellicht om de waarheid te overleven.
--

Concordantie (C) 

is zeer welkom, bij het lezen van deze draak-van-een-boek. :)
https://en.wiktionary.org/wiki/Concordance:Foucault%27s_Pendulum

Referentie-materiaal

(1)
https://books.google.be/books?id=43N5O7TdMFUC&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_slinger_van_Foucault
(2)
https://theanarchistlibrary.org/library/umberto-eco-ur-fascism
http://www.pegc.us/archive/Articles/eco_ur-fascism.pdf
(3)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_het_Gulden_Vlies
(4)
https://www.google.com/search?q=halloween+druide+priesteres
(5)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verhandeling_in_drie_delen
(6)
https://www.e-codices.ch/en/list/one/bc/b-0251
http://braginskycollection.com/portfolio/hayyei-ha-olam-ha-ba/
(7)
https://www.bakenvanlicht.nl/kabbala-72-engelen/
(8)
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Dee
https://en.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Khunrath
(9)
https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Grail
https://en.wikipedia.org/wiki/Philosopher%27s_stone#In_Buddhism_and_Hinduism
(10)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mundus_Subterraneus_(book)
(11)
http://logewittelotus.be/sites/default/files/lwl/nieuwsbrief/Nieuwsbrief200911.pdf
(12)
https://nl.wikipedia.org/wiki/T-O-kaart
(13)
https://www.worthpoint.com/worthopedia/1560-macrobius-somnium-scipionis-130464883
(14)
https://publicdomainreview.org/essay/robert-fludd-and-his-images-of-the-divine
https://www.press.uchicago.edu/books/HOC/HOC_V3_Pt1/HOC_VOLUME3_Part1_chapter3.pdf
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/386/752/RUG01-002386752_2018_0001_AC.pdf
(15)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Protocollen_van_de_wijzen_van_Sion
http://wimjongman.nl/artikelen/protocollen.pdf
https://www.groene.nl/artikel/helse-protocollen
https://archive.org/details/DeProtocollenVanDeWijzenVanZion_201409
https://www.kwakzalverij.nl/encyclopedie/p/encyclopedie-protocollen-van-de-wijzen-van-zion/
(16)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Juif_errant
https://fr.wikisource.org/wiki/Le_Juif_errant_(Eug%C3%A8ne_Sue)
(17)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Sue
https://www.vn.nl/waarrookisiseco/
(19)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Dialogue_aux_enfers_entre_Machiavel_et_Montesquieu
https://www.vn.nl/dialoog-in-de-hel/
(20)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Revue_des_%C3%A9tudes_juives
https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=journal&journal_code=REJ
http://www.sefarim.fr/hamore/
.
Opmerkelijk:
ook in ons kabouterlandje zijn er blijkbaar verschillende van deze zotte bendes aktief:


Verdere literatuur (voor wie verder wil verdrinken):
https://www.theosofie.nl/online-literatuur/links/

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)