4/5 BHAGAVAD GITA SEMINAR: Wet van Karma & BhaktiYoga

BHAGAVAD GITA SEMINAR 4/5

IV. Wet van Karma en BhaktiYoga 

08 oktober 2017, Rijswijk

Introductie

De Bhagavad Gita werd 
  • reeds voordien meerdere keren gesproken (ref. 4e hoofdstuk)
  • via Arjuna tot jou gesproken, 
ter bewustwording van je echte levensdoel, 
naast je
  • plichten
  • waarmaken van materiële ambities
  • succes (als "datgene bereiken waarvoor je bezig was")
Als

  • absolute doelstelling, 
  • vanuit geopenbaarde geschriften, 
  • toereikend voor elke ziel
...beginnende vanaf de vraag "wat is je ware potentie?"
Want de start van je leven hier (je geboorte) gebeurde niet echt volgens jouw eigen keuze!

Bg 9.17

pitāham asya jagato, mātā dhātā pitāmahaḥ
...
Ik ben 
de vader van dit universum, 
de moeder, 
de instandhouder 
en de grootvader...
(in tegenstelling met bv. aankoop van kledij:
een "Zara" kleedje maakt jou niet plots een zoon/dochter van dat product)

De grote WAAROM vragen

  • Waarom overkomen SLECHTE dingen GOEDE mensen?
  • Waarom overkomen GOEDE dingen SLECHTE mensen?
  • Waarom laat God dit toe?
  • We zien om ons heen mensen lijden. Als God echt alwetend ("atharam"), almachtig ("apatakam") en vol van liefde ("bhakti vatsalya") is, waarom doet hij dan niets om dat lijden te stoppen? 
Dergelijke vragen kunnen leiden tot atheïsme, eenmaal je het vertrouwen ("sraddha") kwijt bent.
Het antwoord op die vragen vind je via de vijf hoofd-onderwerpen van de Bhagavad Gita;
  1. Sri Bhagavan (God)... als eerste oorzaak
  2. jiva atma (ziel), over "wat is mijn positie?"... wat leidt tot "gerealiseerde kennis" ("vijNana"), d.w.z. ernaar handelend
  3. prakRti (schepping, creatie)
  4. kala (kosmische tijds-faktor)
  5. karma (menselijk handelen)

Sri Bhagavan

Bg 8.16

ā-brahma-bhuvanāl lokāḥ, punar āvartino ’rjuna
mām upetya tu kaunteya, punar janma na vidyate
 
Alle planeten in de materiële wereld, 
van de hoogste tot de laagste, 
zijn oorden van ellende waar geboorte en dood zich voortdurend herhalen. Maar wie Mijn woning bereikt, 
o zoon van Kuntī, 
wordt nooit meer geboren.
Wij nemen geboorte
in een bepaald universum, op een geboorte-plaats bepaald door (vroegere keuzes van) je eigen wil
... en dwarrelen nadien rond binnen dit (of ander) universum ("brahmāṇḍa bhramite"):
PlaatsGod aspecttype of yoga
Goloka VrndavanGod thuisbhakti-yoga
Vaikunta planetenGod als persoon
(zoals Narayana)
ashtanga-yoga
brahmajyotionpersoonlijk,
God als energie
jNana-yoga
materiële wereld
...met als restrictie:
één van de 14 beschikbare planetenstelsels
materiële wereldkarma- en vikarma- yoga
CC Madhya 19.151
brahmāṇḍa bhramite kona bhāgyavān jīva
guru-kṛṣṇa-prasāde pāya bhakti-latā-bīja
 
“According to their karma, all living entities are wandering throughout the entire universe
Some of them are being elevated to the upper planetary systems, 
and some are going down into the lower planetary systems. 
Out of many millions of wandering living entities, one who is very fortunate gets an opportunity to associate with a bona fide spiritual master by the grace of Kṛṣṇa. 
By the mercy of both Kṛṣṇa and the spiritual master, such a person receives the seed of the creeper of devotional service."
Bovenstaande kennis
  1. is reeds in het hart aanwezig
  2. en ontplooit zich (of wordt meer tastbaar) 
  3. ...door de openbaringen uit de geschriften
Maar dit is zeer moeilijk in te zien,
voor zij die niet zelf-gerealiseerd zijn:

Bg 15.11

yatanto yoginaś cainaṁ, paśyanty ātmany avasthitam
yatanto ’py akṛtātmāno, nainaṁ paśyanty acetasaḥ
 
De strevende transcendentalisten die zelfgerealiseerd zijn,
kunnen dit allemaal duidelijk zien. 
Maar zij die
geen ontwikkelde geest hebben en
niet zelfgerealiseerd zijn,
kunnen, ondanks al hun inspanningen,
niet zien wat er plaatsvindt.
Vraag:
wat is de REDEN van geboorte / ouderdom / ziekte / dood ?
Antwoord:
Om ons te herinneren (aan het feit) dat we NIET hier (*) horen te zijn  !
(*) = deze "sthAn" (verblijfplaats met houdbaarheidsdatum) waar we geboorte hebben genomen, met MahaVishnu als één grote fabriek.

De Materiële Creatie 

is een rehabilitatie-center
VANNAAR
lichaamziel
vals ego (ahankara),
"ik ben de genieter"
werkelijke ego ("wie we werkelijk zijn"):
"ik doe KRSNa genieten" ; "ik begrijp met wie ik verbonden ben"
onwetendheidkennis
ellende en verdrietware geluk
tijdelijkheideeuwigheid
voorwaardelijke liefdeonvoorwaardelijke liefde (zoals een moeder t.o.v. haar kind),
wat wij (als ziel zijnde) hebben geërfd.
Dergelijke liefde is enkel in de spirituele atmosfeer aanwezig

Voorbeeld: het muis-experiment, waarbij Duitse wetenschapper een muis opsluit in witte doos met rode en blauwe druk-knop, die (bij indrukken door muis) ofwel een zoetigheid ("sukha") ofwel een elektrische schok ("dukha") afgeven.
Wat bleek?
Na zich een tijdje te hebben beziggehouden met die twee knoppen, had de muis gewoon geen interesse meer om uit de doos te kruipen. DIT IS OOK ONZE SITUATIE !

Materiële creatie

  • beslaat 1/4 van de totale schepping
  • is tijdelijk
  • bestaat uit drie hoedanigheden ("guna's")
  • omvat vele moeilijkheden (klesha's), en is daarom duḥkhālayam (een "oord van ellende")
  • zorgt voor rehabilitatie

Drie hoedanigheden ("guna's")

Durga-deva wordt afgebeeld met een drie-tand, verwijzend naar de drie guna's:

Typebetekenisomschrijvingraga
sattvicgoedheidvredig, simpel, kennis, vrijgevig, correctochtend
rajashartstochtverlangend, lustig, gretig, woedend, egoïstischmiddag
tamasonwetendheidongeïnteresseerd, lui, geïntoxiceerd, onreinavond

...en ieder van ons is een combinatie van die drie types.

De drie guna's herken je als volgt:
  • je neemt ze waar met de zintuigen
  • die waarneming wordt via de geest gecommuniceerd aan de ziel
  • en geïnterpreteerd via de intelligentie
Advies:
stimuleer "sattvic", wat je ontvankelijk maakt voor het spirituele.

Kala (tijdsfactor)

  • is, vanaf jouw geboorte, de grootste vijand van je leven ;
  • neemt alles van je af, via aftakeling ;
  • is een expert gokker: geeft jou het gevoel dat je aan het winnen bent
Ref. Mahabharata, waarin Yudisthira zegt: "The most wonderful thing is that although everyday innumerable humans and their animals go to the abode of death, still a man thinks he is immortal."

Wet van karma

Bg 8.3

śrī-bhagavān uvāca
akṣaraṁ brahma paramaṁ, svabhāvo ’dhyātmam ucyate
bhūta-bhāvodbhava-karo, visargaḥ karma-saṁjñitaḥ
 
De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods zei: 
Het onvernietigbare, transcendentale levend wezen 
wordt Brahman genoemd 
en zijn eeuwige aard adhyātma, het zelf. 
Activiteiten die verband houden met het ontwikkelen van de materiële lichamen van levende wezens 
worden karma of resultaatgerichte activiteiten genoemd.
Definitie van KARMA:

  • alle MENSELIJKE handelingen die in de materiële creatie verricht worden (m.a.w. niet in de spirituele wereld)
  • die onderhevig zijn aan (of beïnvloed worden door) de drie hoedanigheden en de faktor tijd.
Elke wetenschap stelt vast:
Elke ACTIE gaat gepaard met een even grote, maar tegengesteld gerichte, REACTIE.

Soorten karma

Goed of slecht?
TypeBetekenisD.w.z. elke activiteit ... de geschriften
karmagood karmavoorgeschreven in 
vikarmabad karmaverworpen door 
Wanneer?
Karma TypeBetekenis
prarabdhakarma die nu, of reeds vroeger, is uitgewerkt
aprarabdhakarma (-reactie) die later zal plaatsvinden (incl. vertraagde reactie, pas x levens later... waardoor we nog meer geboortes moeten ondergaan !)
VRAAG
Als alles bepaald is door karma, dan heb ik toch geen invloed op mijn leven ?!
ANTWOORD
Jouw VRIJE WIL laat je toe om keuze te maken, en invloed op je reacties te krijgen.

Volgens reactie
Karma TypeBetekenis
direkte-
vertraagde
  • Goede dingen bij slechte personen ; 
  • slechte dingen bij goede personen.

D.w.z. wat we om ons heens zien :)

Vanuit de gedachte "verspil je tijd niet aan datgene waar je geen controle over hebt",

  • omarmt een toegewijde elke reactie, 
  • verdraagt hij (d.w.z. geeft hij geen verweer tegen) elke reactie
  • ... en vernietigt zo de reactie van dit karma.

Ref. spreekwoord "Aasha Hi Param Dukh Ka" ("hoe meer verwachting, hoe meer teleurstelling").
Stel daarom je verwachtingen lager... want het staat niet in jouw "bhaag" (lot, gebaseerd op je eigen handelingen) om meer te krijgen.


Volgens scope
Karma TypeBetekenis
individueel-
collectiefBijhorende administratie wordt beheerd door de 330 miljoen devata's

Karma kan niet gebalanceerd worden (goed met slecht)
Voor zowel goede als slechte karma moeten we terugkomen in deze materiële wereld !
Per definitie is karma van toepassing voor MENSELIJK handelingen in deze materiële wereld .

VRAAG van Arjuna: "wat is de oplossing voor al dit karma dat je meesleept?"
ANTWOORD van KRSNa:
Er zijn, in feite, DRIE soorten karma
  • karma: vorme activiteiten
  • vikarma: slechte activiteiten
  • akarma: activiteit zonder reactie. Bv. een soldaat doet zijn "job", tijdens oorlog, in opdracht van zijn regering (die de verantwoording voor de doden, veroorzaakt door de soldaat, op zich neemt.. want de soldaat was bij dit doden gewoon een instrument.)
Vandaar dat KRSNa Arjuna oproept: "Ga de strijd aan!"... zelfs tegen diens grootvader Bhisma (die zelf geen terrorist is, maar een andere terrorist - Duryodhana - steunt).

Bg 4.7

yadā yadā hi dharmasya, glānir bhavati bhārata
abhyutthānam adharmasya, tadātmānaṁ sṛjāmy aham
 
Telkens wanneer de beoefening van religie ergens in verval raakt 
en goddeloosheid de overhand neemt, 
o afstammeling van Bharata, 
op dat moment daal Ik Zelf neer.

Bg 4.8

paritrāṇāya sādhūnāṁ, vināśāya ca duṣkṛtām
dharma-saṁsthāpanārthāya, sambhavāmi yuge yuge
 
Om de toegewijden te bevrijden 
en kwaadaardige personen te verdelgen 
en ook om de religieuze principes te herstellen, 
verschijn Ik Zelf, tijdperk na tijdperk.
Wie uit deze karmische cyclus wil ontsnappen, moet begrijpen wat akarma is, en ernaar handelen.

Bg 18.66

sarva-dharmān parityajya, mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvāṁ sarva-pāpebhyo, mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ
 
Laat alle vormen van religie achter je en geef je alleen over aan Mij. Ik zal je verlossen van alle reacties op je zonden. Vrees niet.
...met nadruk op: "ekaṁ" = "alleen aan mij" 
Dit "akarma" impliceert dat je "je toevlucht zoekt bij KRSNa", die jouw "pAp" (pāpebhyaḥ — van de karmische reacties op je zonden) vernietigt. Dit is YOGA !

Hoogste YOGA systeem 

"YOGA"
...is NIET:

  • flexibel, afgetraind... oefeningen doen
  • mediteren in de Himalaya's
...is WEL voor iedereen.
(vanuit etymologie: "yuge"/"unie") het "bij elkaar brengen van 2 verschillende entiteiten", nl.
  • individuele bewustzijn (ziel), en
  • absoluut bewustzijn (God)
...om tot dat bewustzijn te komen, 
waarin onze natuurlijke originele relatie met God hersteld wordt,
met als hoogste doel: terugkeren naar Sri Bhagavan.

Ref. de verschillende bestemmingen bezocht door Gopal Kumar, zoals beschreven in Sri Brhad-Bhagavatamrta.

KRSNa zegt:
ik ben Vedavyasa, als literaire incarnatie".

Bg 15.15

sarvasya cāhaṁ hṛdi sanniviṣṭo
mattaḥ smṛtir jñānam apohanaṁ ca
vedaiś ca sarvair aham eva vedyo
vedānta-kṛd veda-vid eva cāham
 
Ik ben aanwezig in ieders hart 
en van Mij komen herinnering, kennis en vergetelheid. 
Het doel van alle Veda’s is om Mij te leren kennen. 
Ík ben de samensteller van de Vedānta en de kenner van de Veda’s.

Bg 6.46

tapasvibhyo ’dhiko yogī, jñānibhyo ’pi mato ’dhikaḥ
karmibhyaś cādhiko yogī, tasmād yogī bhavārjuna
 
De yogī staat 
boven de asceet, 
boven de empirische filosoof en 
boven degene die uit is op de resultaten van zijn handelingen. 
Wees daarom onder alle omstandigheden een yogī, o Arjuna.

YOGA volgens de Bhagavad Gita

YogaHoofdstukkenOnderwerp: welke ... (om tot bij God te komen) ?
karma1-6handelingen
ashtanga6meditatie
bhakti7-12toewijding
... als grootste geheim, in het midden van de Bhagavad Gita
jNana13-18kennis 

KARMA YOGA

  • sak(h)am karma: met materiële verlangens, met eigen motivatie
  • nishkam karma: zonder enige motivatie of materiële verlangen

JNANA YOGA

  • beoefenaars van deze yoga begrijpen en erkennen van de absolute waarheid over de PERSOONLIJKHEID Gods NIET !
  • Resultaat: jNani (onpersoonlijk aspect van God: Brahmajyoti)

ASHTANGA YOGA

  • Mechanish: geest en zintuigen beheersen ; en concentratie op de ParamAtma
  • Resultaat: samadhi (het AANSCHOUWEN van de allerhoogste, zonder directe relatie)

BHAKT YOGA

als verbinding tussen Karma & JNana, waarbij onze relatie en liefde met God wordt hersteld.
Dit is het grootste geheim van de Bhagavad Gita !

Bg 9.1

śrī-bhagavān uvāca
idaṁ tu te guhyatamaṁ, pravakṣyāmy anasūyave
jñānaṁ vijñāna-sahitaṁ, yaj jñātvā mokṣyase ’śubhāt
 
De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods zei: 
Beste Arjuna, omdat je nooit afgunstig op Me bent, zal Ik je 
dit inzicht geven en je deze meest vertrouwelijke kennis uitleggen; 
door dit begrip 
zul je worden bevrijd van de ellende van het materiële bestaan.

Bg 9.2

rāja-vidyā rāja-guhyaṁ, pavitram idam uttamam
pratyakṣāvagamaṁ dharmyaṁ, su-sukhaṁ kartum avyayam
 
Deze kennis is de koning van alle onderricht, 
het geheimste van alle geheimen. 
Ze is de zuiverste kennis en 
omdat ze door bewustwording rechtstreeks inzicht geeft in het zelf, is ze de vervolmaking van religie. 
Ze is onvergankelijk en wordt met plezier beoefend.
Maar
dit pad is niet te onderschatten,
want er zijn zovele religie-stromingen.

Bg 7.3

manuṣyāṇāṁ sahasreṣu, kaścid yatati siddhaye
yatatām api siddhānāṁ, kaścin māṁ vetti tattvataḥ
 
Onder vele duizenden mensen 
streeft er misschien één naar volmaaktheid 
en van hen die de volmaaktheid hebben bereikt, 
kent nauwelijks één Mij werkelijk.

Bg 12.6-7

ye tu sarvāṇi karmāṇi, mayi sannyasya mat-parāḥ
ananyenaiva yogena, māṁ dhyāyanta upāsate
teṣām ahaṁ samuddhartā, mṛtyu-saṁsāra-sāgarāt
bhavāmi na cirāt pārtha, mayy āveśita-cetasām
 
Maar voor hen die Mij vereren, 
die al hun activiteiten aan Mij wijden, 
die Mij met onverdeelde aandacht toegewijd zijn, 
die devotionele dienst aan Mij verrichten 
en voortdurend op Mij mediteren door hun geest op Mij te richten, v
oor hen, o zoon van Pṛthā, 
ben Ik degene die hen zeer snel uit de oceaan van geboorte en dood bevrijdt.
Bemerk: "na — niet; cirāt — na een lange tijd". 
M.a.w.

  • zeer snel (als in een lift), 
  • in tegenstelling tot de grote wentel-trap van karma naar jnana naar ashtanga naar bhakti.

Bg 9.3

aśraddadhānāḥ puruṣā, dharmasyāsya parantapa
aprāpya māṁ nivartante, mṛtyu-saṁsāra-vartmani
 
Zij die geen geloof hebben in deze devotionele dienst 
kunnen Me niet bereiken, o overwinnaar van de vijand, 
en keren daarom terug 
naar het pad van geboorte en dood in deze materiële wereld.
Bg 6.47
yoginām api sarveṣāṁ, mad-gatenāntar-ātmanā
śraddhāvān bhajate yo māṁ, sa me yuktatamo mataḥ
 
En van alle yogī’s is hij 
die zich vol vertrouwen voortdurend in Mij bevindt, 
die altijd aan Mij denkt 
en Mij transcendentale liefdedienst bewijst, 
het innigst met Mij in yoga verbonden en de beste van allemaal. 
Dat is Mijn mening.
...met de nadruk op ALTIJD.

Bhagavan is als een grote magneet, en wij als verroeste spijkers.
Advies:
neem de "roest" uit je hart weg, en laat je aantrekken door die magneet !
HOE? 
Door BHAKTI, (onbaatzuchtige) devotionele dienst tussen
  1. bhakta
  2. Bhagavan
...die door Yoga bij elkaar worden gebracht.

Dit is het allerhoogste proces
... omdat zelfs Bhagavan onderwerpen is aan bhakti
Bv. de vriendschap tussen Sudama, die als "vriend" van KRSNa, één werd met Bhagavan,
waarbij het onderscheid ("wie dient wie") niet meer duidelijk was.
http://www.holydham.com/the-story-of-lord-krishnas-friend-sudama/

SB 9.4.63

śrī-bhagavān uvāca
ahaṁ bhakta-parādhīno
 hy asvatantra iva dvija
sādhubhir grasta-hṛdayo
 bhaktair bhakta-jana-priyaḥ
 
The Supreme Personality of Godhead said to the brāhmaṇa: 
I am completely under the control of My devotees. 
Indeed, I am not at all independent
Because My devotees are completely devoid of material desires, I sit only within the cores of their hearts. 
What to speak of My devotee, even those who are devotees of My devotee are very dear to Me.
Ander voorbeeld: 
"Partha Sarathi", wanneer KRSNa Arjuna dient als wagenmenner.

Bhakti yoga is

  • NIET: sentiment
  • WEL: liefde, uit een gecontroleerd proces

Advies:
handel vanaf nu enkel in "akarma":

Bg 9.22


ananyāś cintayanto māṁ, ye janāḥ paryupāsate
teṣāṁ nityābhiyuktānāṁ, yoga-kṣemaṁ vahāmy aham
 
Maar zij 
die Mij voortdurend met onverdeelde devotie vereren 
en op Mijn transcendentale gedaante mediteren, 
die breng Ik wat ze missen 
en laat Ik behouden wat ze hebben.
Hoe KRSNa dienen?
Door KRSNa elke dag te erkennen, waarderen en betrekken:

Bg 9.26

patraṁ puṣpaṁ phalaṁ toyaṁ, yo me bhaktyā prayacchati
tad ahaṁ bhakty-upahṛtam, aśnāmi prayatātmanaḥ
 
Wanneer iemand Me 
met liefde en devotie 
een blad, een bloem, een vrucht of wat water offert, 
dan zal Ik het aanvaarden.
Want

  • de mens kijkt naar de lippen en het resultaat ; 
  • maar God ziet het hart en de inspanning.


Advies:
GEEF JE OVER

  • niet: zoals een apen-jong, dat zich vastklampt aan diens moeder, die jong zelf amper vasthoudt
  • maar wel: zoals een katten-jong, dat los in de muil hangt van diens moeder

Bg 18.66

sarva-dharmān parityajya, mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvāṁ sarva-pāpebhyo, mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ
 
Laat alle vormen van religie achter je 
en geef je alleen over aan Mij. 
Ik zal je verlossen van alle reacties op je zonden. 
Vrees niet.

Akarma betekent dan:
  • Doe elke handeling als offer aan mij,
  • deel elke handeling met mij, met liefde

Doe dit èlke dag. 
Dan is dit je "sanathan dharma".

Bg 9.27

yat karoṣi yad aśnāsi, yaj juhoṣi dadāsi yat
yat tapasyasi kaunteya, tat kuruṣva mad-arpaṇam
 
Wat je ook doet, 
wat je ook eet, 
wat je ook offert of weggeeft en 
wat voor ascese je ook verricht, 
doe dat, o zoon van Kuntī, als een offer aan Mij.

    Reacties

    Populaire posts van deze blog

    De levens van Claus (Mark Schaevers)

    Modern Hindu Personalism

    Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)