Bhagavad Gita hoofdstuk 3

Het doet altijd deugd om (in groep) een hoofdstuk van de Bhagavad Gita (in de versie van His Divine Grace A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada),
te (her)lezen & bespreken,
...deze keer: hoofdstuk 3 (B).
Enkele pointes die blijven hangen:
.
Het is een kwestie van
"je plicht (te) vervullen volgens KRSNa's voorschriften en
dit onderricht met vertrouwen en ZONDER AFGUNST (envy) na (te) leven" (BG 3.31)
  • ANASŪYANTAḤ
  • (EN) without envy - cavil - displeasure ;
  • (DE) ohne Neid ;
  • (NL) zonder afgunst - haarkloverij/vitterij - misnoegdheid/kwaadwilligheid
...met als half-bemoedigende commentaren:
BG 3.31:
Na het aanvaarden van het proces van Kṛṣṇa-bewustzijn
zal iemand in het begin de voorschriften misschien niet volledig volgen,
maar omdat hij
  • NIET AFKERIG STAAT TEGENOVER DIT PRINCIPE en
  • oprecht is in zijn activiteiten,
  • zonder aandacht te schenken aan tegenslag en hopeloosheid,
zal hij zeker bevorderd worden naar het niveau van zuiver Kṛṣṇa-bewustzijn...
BG 3.32:
Wie ongehoorzaam is, hoe groot hij ook mag zijn,
-heeft een leeg hart en
-heeft daarom geen kennis
  • van zijn eigen zelf,
  • van het Allerhoogste Brahman,
  • van de Paramātmā en
  • van de Persoonlijkheid Gods.
Er bestaat voor hem daarom geen hoop op volmaaktheid.
.
"LUST"
is de grote struikelblok, die zetelt in
  • "de zintuigen,
  • de geest en
  • de intelligentie".
Het is deze lust die
  • "de werkelijke kennis van het levend wezen bedekt en
  • het daardoor in verwarring brengt". (BG 3.40).
Vandaar KRSNa's dwingende advies:
"Bedwing, vanaf het begin, dit grote symbool van zonde [lust]
...door de zintuigen te beheersen ;
en dood deze
  • "vernietiger van kennis" en
  • "(vernietiger van) zelfrealisatie. (BG 3.41)
...wat nog eens wordt herhaald in BG 3.43:
"Wanneer men weet dat men transcendentaal is aan
  • de materiële zintuigen,
  • geest en
  • intelligentie,
dan moet men
de geest
met een zorgvuldige, spirituele intelligentie [Kṛṣṇa-bewustzijn]
beheersen
en zo — door spirituele kracht — deze onverzadigbare vijand, genaamd lust, overwinnen."
.
De vraag blijft:
waarom geeft KRSNa je die vrijheid
(om al dat niet de voorschriften te volgen)?
Antwoord:
"in this way, Krsna is TESTING the genuinity of your surrender."
Ref. commentaar bij BG 18.58:
"Men moet niet de fout begaan te denken
  • dat men onafhankelijk is van de wetten van de materiële natuur of
  • dat men vrij is te handelen zoals men zelf wil.
De ziel
is al onderworpen aan strenge materiële wetten,
maar zodra ze Kṛṣṇa-bewust handelt,
is ze bevrijd, vrij van de verwarringen van het materiële leven.
Men moet heel goed bedenken dat
wie niet Kṛṣṇa-bewust handelt,
zichzelf verliest in de maalstroom van het materiële leven, in de oceaan van geboorte en dood.
Geen enkele geconditioneerde ziel weet
wat eigenlijk wel en wat niet gedaan moet worden,
maar wie Kṛṣṇa-bewust handelt,
is helemaal vrij in zijn activiteiten,
omdat alles hem innerlijk door Kṛṣṇa wordt ingegeven."
.
Het doel van de Bhagavad-gītā wordt duidelijk aangegeven in BG 3.30:
"Wijd al je activiteiten aan Mij,
  • met volledige kennis van Mij,
  • zonder verlangens naar winst,
  • zonder aanspraak te maken op bezit
...en
  • wees vrij van lusteloosheid
  • en VECHT."
Iemand verwees ook even naar de "Anu Gita" (A):
Krishna's (2nd) conversation with Arjuna, when Krishna decided to return to Dwaraka after restoring to the Pandavas
Arjuna requests Krishna to recapitulate the teachings he imparted on the battlefield at Kurukshetra as most of that had “gone out of his mind ". Krishna obviously is not pleased with his disciple, nevertheless agrees to impart the instructions. Krishna mentions, “It is now virtually impossible for me to repeat my earlier instructions verbatim". In lieu of that, he says, he would try to teach similar instructions through certain ancient stories (Purathana Ithihaasa). Krishna’s rendering, which then followed is "Anugita" (anu = after or later).
...deze keer herinnerd
  • niet door Sanjaya, maar
  • door Vaisampayana
TerInfo:
Voor ISKCON is deze "Anu Gita" geen betrouwbare (X) tekst,
o.w.v. diens (te controversiële) aanzet
dat zowel Arjuna & KRSNa zouden _vergeten_ zijn
(zelfs al was het maar als spelletje/lila)
wat ze exact hadden gezegd voordien, in hun EERSTE gesprek ( = de BhagavadGita zelf).
...ZONDER zich, nadien, alsnog dat EERSTE gesprek te herinneren.
.
--
(B)
NL: https://www.vedabase.com/nl/bg/3
EN: https://vanisource.org/wiki/BG_3_(1983%2B)
--
(A)
About:
http://creative.sulekha.com/anugita-part-1-of-2_314502_blog
http://creative.sulekha.com/anugita-part-2-of-2_314689_blog
https://en.wikipedia.org/wiki/Anugita
Text:
http://www.gita-society.com/section3/anugita.htm
http://www.phx-ult-lodge.org/anugita.htm
(X)
https://www.thespiritualscientist.com/2012/11/how-did-krishna-forget-the-bhagavad-gita-as-he-states-in-the-mahabharata/

Reacties

Populaire posts van deze blog

De levens van Claus (Mark Schaevers)

Modern Hindu Personalism

Harder Dan Sneeuw (Stefan Hertmans)